دفتر شعر طنز در فرهنگسراي رسانه

مراسم افتتاحيه سه دفتر شعر «طنز»، «ترانه» و «شعر مقاومت» به همت مديريت آفرينش‌هاي ادبي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.

 

مراسم افتتاحيه سه دفتر شعر طنز، ترانه و شعر مقاومت با حضور حجت‌الاسلام امرودي رييس سازمان فرهنگي هنري، عليرضا زندوکيلي معاون هنري، عليرضا فاطميان‌پور معاون فرهنگي، سعيد صدراييان مدير کل روابط عمومي و امور بين‌الملل اين سازمان، مهدي محمدي رييس فرهنگسرا و همچنين شعرا؛ ناصر فيض، محمدمهدي سيار، مرتضي حيدري آل کثير  و علي داوودي برگزار شد.

 

سازمان فرهنگي هنري در راستاي بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي و با هدف ترويج شعر و ادبيات در شهر تهران، شاعراني متشکل از ناصر فيض، محمدمهدي سيار، مرتضي حيدري آل کثير، علي داوودي و ميلاد عرفان پور را به عنوان اعضاي شوراي شعر سازمان فرهنگي هنري شهرداري در اين مراسم معرفي کرد و سه دفتر«شعر طنز»، «ترانه» و «شعر مقاومت» را به ترتيب در سه فرهنگ‌سراي رسانه، ارسباران و شهيد حاج قاسم سليماني ذيل خانه شعر و ادبيات افتتاح کرد.

 

حجت‌الاسلام امرودي رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در اين مراسم ضمن تبريک فرا رسيدن ماه رجب با اشاره به فعاليت و اهداف سازماني در خصوص جايگاه شعر گفت: مبتني بر اساسنامه سازمان فرهنگي هنري ما به دنبال شعر انقلابي، شعر متعالي و فاخر هستيم. در واقع «شعر» و «کلمه» خمير مايه تمام فعاليت‌هاي سازماني است، حتي در موسيقي هم شما شاهد کلمه و شعر هستيد، در هنرهاي نمايشي نيز چنين است، اين «کلمه» است که بيانگر تمام فعاليت هاي فرهنگي هنري است، قرآن کلام وحي است، و اميدواريم بتوانيم اين جايگاه ممتاز را درسازمان فرهنگي هنري ادا کنيم.

لذا اين ديدگاه و برداشت در خصوص «کلمه» در تمامي فعاليت‌ها و محصولات فرهنگي هنري سازمان که برگرفته از تراوشات فکري و ذهني همکاران است در برنامه‌هاي فرهنگي هنري ظهور و بروز مي‌کند.

امرودي در ادامه به نقش و جايگاه شخصيت شاعر اشاره کرد و گفت: افراد و اشخاص بسيار قهار در سخنراني و بيان احاديث و قرآن وجود دارند که مي‌توانند ذهن شنونده را تسخير کنند اما برخي ديگر روح انسان را تصرف مي‌کنند. به مصداق اينکه مي‌گويند «سخن که از دل برآيد لاجرم بر دل نشيند» در واقع اين افراد به واسطه نفس مطهرشان شعر‌سازي نمي‌کنند بلکه حديث نفس مي‌گويند.

ماموريت سازمان بهره‌مندي از هنر در جهت رسيدن به اهدف سازماني است. سازمان متولي شعر، هنر، نمايش و … نيست اينها براي ما موضوعيت ندارند ولي طريقت دارند.

رييس سازمان فرهنگي هنري در ادامه با اشاره به اهميت محتوا به عنوان خمير مايه شعري گفت: استفاده از هجو در برخي از اشعار مايه تأسف است که چرا از اين قلم زيبا براي هجوگويي بهره مي‌گيرند. برخي ديگر خمير مايه و کلامشان قرآن است؛ پس شاعري، شعرش ماندگار مي‌شود که داراي محتواي غني باشد. برخي اشعار داراي محتواي تشريحي، موعظه‌اي، توصيفي يا احساسي هستند و بيان حکمت مي‌کنند. گاهي معرف شخصيتي است مانند «علي اي هماي رحمت تو چه آيتي خدا را» و گاهي شعر ناظر بر عرفان ، قرآن و قصص قرآني است.

امرودي در حوزه ترانه و قالب شعري ترانه گفت: به نظر من اگر از منظر مخاطب و شنونده ترانه را ببينيم ترانه‌اي خوب است که مردم آن را سينه به سينه نقل مي‌کنند. گاهي استعاره کاري مي‌کند که صدها ساعت مطالعه و سخنراني چنين تاثيري ندارد مانند استعاره «مگر خون پسر من رنگين تر از خون علي اکبر (ع) است» اين جمله در واقع شهيد پرور است و همين استعاره منجر به تاثيرگذاري عميق در بين مادران و خانواده شهدا است و مروج فرهنگ ايثار و شهادت است.

هر قلمي، شعري، طنزي يا هر ترانه و شعر مقاومتي که ما را يک قدم به خدا نزديک کرد مطلوب و از اهداف ماست و هر کدام از اينها که ما را از خداوند دور کند جزو اهداف ما نيست.

 

همچنين عليرضا زند وکيلي معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري ضمن اشاره به افتتاح دفتر شعر طنز در فرهنگسراي رسانه و دو دفتر شعر ديگر در دو فرهنگسراي ارسباران و شهيد حاج قاسم سليماني گفت: توجه و اولويت دادن به شعر انقلاب از اولويت ها و اهداف سازماني است ما نيز سعي کرديم تا از افراد داراي تخصص در جهت انقلاب و دين بهره ببريم . اگرچه از حضور عموم براي اين هدف استقبال مي‌کنيم.

وي با اشاره به اهميت و نقش کساني که قلم مي زنند و در خدمت فرهنگ فعاليت مي‌کنند افزود: اين افراد جايگاه ممتازي در تاثيرگذاري دارند بر همين اصل بايستي حتي‌الامکان از خطا در اين حوزه به دور باشند.

زندوکيلي در پايان ضمن تشکر از رياست سازمان فرهنگي هنري و حضور مديران و شعرا در اين مراسم اظهار اميدواري کرد که اين اقدام سازمان الگويي مناسب براي ديگر شهرها و شهرستان‌هاي کشور به منظور توجه به شعرا و اهميت دادن به حوزه فعاليت شعر انقلابي باشد.

 

همچنين مهدي محمدي رييس فرهنگسراي رسانه ضمن خير مقدم به حاضران در اين مراسم گفت: افتتاح دفتر شعر طنز در فرهنگسراي رسانه فرصتي براي شهروندان و اهالي منطقه است. اميدارم با اين اقدام شاهد حضور اهالي ادب و قلم در فرهنگسراي رسانه باشيم. خوبي در ايجاد اينگونه دفاتر داشته گفت: ظرفيت زبان فارسي يک بخش عمده‌اي از طريق طنز به نمايش گذاشته مي‌شود.

 

ناصر فيض مدير دفتر طنز حوزه هنري در اين افتتحايه گفت: تفاوت زبان فارسي با ساير زبان‌ها به گونه‌اي است که ساختار جملات به خوبي مي‌تواند جابجا شود بدون آنکه به محتواي زبان خدشه‌اي وارد شود. وي طنز را ساحت گوشه و کنايه و تناقض و تضاد دانست.

فيض ابراز اميدواري کرد که ايجاد دفتر طنز در فرهنگسراي رسانه مقدمه‌اي باشد براي کارهاي بزرگتر و فهم اين نکته از سوي مردم که طنز فقط براي انبساط خاطر نيست بلکه مي‌توان کمک‌هاي شايسته‌اي به جامعه از طريق استفاده از ايهام کنايه بنمايد.

اهداي احکام به اعضاي شوراي شعر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، پخش کليپ‌هايي درخصوص موضوع شعر در بيان رهبر انقلاب اسلامي و افتتاح دفتر شعر طنز در فرهنگسراي رسانه از بخش‌هاي مراسم اين افتتاحيه بود. فارس

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313629
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.