گربه شور نکنيم

 

محسن فراهاني اصالتاً متعلق به فراهان استان مرکزي است. در خرم‌آباد متولد و در همدان بزرگ شده است و در تهران زندگي مي‌کند. هرچند که او در دانشگاه ارتباطات با گرايش روابط عمومي خوانده‌است اما بسيار کم‌حرف و خجالتي است. نشر قاف از محسن فراهاني کتاب «پاپاراتزي» را منتشر کرده است که ماجراي يک خبرنگار را روايت مي‌کند که به زبان طنز به سوژه‌هاي سياسي و اجتماعي و اقتصادي و ورزشي و فرهنگي مي‌پردازد. 

 

پيشنهادها و توصيه‌هاي شما به عموم مردم براي بيماري کرونا

 

اين روزها خب همه مي‌دانند و همه مي‌گويند که دست‌ها را بايد شست. جور ديگر بايد شست. يعني اگر تا امروز گربه‌شور مي‌کرديم حالا بايد حسابي با آب و صابون دست‌هاي خود را بشوييم طوري که همه نقاط دست پاک و پاکيزه شود. از آن‌سو توصيه‌اي که از سوي کارشناسان مي‌شود اين است که  به پول دست نزنيم، به چشم و دهان و بيني خود و ديگران دست نزنيم، به دستگيره در دست نزنيم و خانه بمانيم. به دکمه‌هاي آسانسور و خودپرداز دست نزنيم. به نازل پمپ بنزين دست نزنيم. فقط مجازيم به الکل دست بزنيم. به اميد روزي که شاعر ميکروفون را به دست بگيرد و بگويد: حالا همگي دست دست دست…

منتهي بايد مراقب باشيم که از محلول‌هاي ضدعفوني کننده به درستي استفاده کنيم. شايد ترکيب وايتکس و آب بتواند جايگزين خوبي براي الکل در جهت ضدعفوني کردن سطوح باشد اما بي‌شک ساير توانايي‌هاي الکل را نخواهد داشت. از آن سو بايد بدانيم که سفر کردن در اين شرايط به ضرر خودمان و مردم کشورمان است. پس بايد بپذيريم اين‌بار واقعاً گردشگري از خانه خود ما شروع مي‌شود. از سوي ديگر يکي از راه‌هاي جلوگيري از ابتلا به کرونا قرنطينه خانگي است. ما مدام از دولت‌مردان انتقاد مي‌کنيم چرا فلان‌جا را قرنطينه نکردند درحالي که خودمان مي‌رويم مترو تا کمي دل‌مان وا شود. در حالي که نمي‌دانيم در اين شرايط تنها چيزي که وا مي‌شود راه ورود ويروس به بدن ما است.

 

چگونه در چنين شرايطي مي‌توان هم احتياط و مراقبت ويژه کرد و هم اميدوار بود؟

 

انسان به اميد زنده است و ما تحت هيچ شرايطي نبايد خود را ببازيم و اميدمان را از دست بدهيم. ما بايد به ياد بياوريم روزگاري در اين مملکت مردماني زندگي مي‌کردند که چالش‌هاي بزرگتري را از سر گذرانده‌اند. مثلاً در دوره‌اي مردم هيچ سلاحي به جز آتش در برابر طاعون نداشتند اما اين بيماري از اين کشور رخت بربست. کرونا هم همنيطور است ما بايد در خانه بمانيم، اصول بهداشتي را رعايت کنيم و اطمينان داشته باشيم که کرونا هيچ کاري با ما نمي‌تواند بکند. اينطور با قطع زنجير شيوع ويروس مي‌توان اميدوار بود که کرونا خيلي خيلي زود نابود مي‌شود و نيازي به خوردن و مردن با الکل و وايتکس نيست.

 

 پيشنهادهاي شما براي ايام خانه‌نشيني و قرنطينه

 

خب قطعاً از هرکس که بپرسيد مي‌گويد کتاب خواندن و فيلم ديدن. حتماً بهترين کار همين است اما چند خرده کاري ديگر هم هست که مي‌توان انجام داد. مثل گوش کردن به موسيقي. مرتب کردن کتابخانه شخصي به ترتيب موضوع يا رنگ جلد که به پرده‌هايمان هم بيايد. مرتب کردن فايل‌هاي لپ‌تاپ خانگي. تلاش براي هک کردن واي‌فاي همسايه. تماس صوتي و تصويري با دوستان، اقوام و آشنايان و يادآوري طلبي که از آن‌ها داريد يا کتابي که از شما به امانت گرفتند. درست کردن غذاهاي دوست‌داشتني که قبلاً فرصت نمي‌کرديد. از پنجره به بيرون نگاه کردن و مثل سريال‌ها قهوه گرم خوردن. انجام بازي‌هاي فراموش شده‌اي مانند اسم فاميل، نقطه خط، گل يا پوچ در کنار بازي‌هاي چوبي و کاغذي مثل شطرنج و منچ و مارپله و انواع ديگر آن.

 

چه کتاب‌هايي را براي مطالعه در ايام خانه نشيني پيشنهاد مي‌کنيد؟

 

اجازه بدهيد در اين روزها که همه کتاب معرفي مي‌کنند براي خواندن، من نويسنده معرفي کنم. نويسنده‌هايي که مجموعه آثار ارزشمندي براي مطالعه دارند. مثلاً: اگر به داستان علاقه داريد نادر ابراهيمي و آنتوان چخوف. اگر به طنز علاقه داريد ابوالفضل زرويي نصرآباد و عمران صلاحي و مهرداد صدقي و ايرج پزشکزاد. اگر به فوتبال علاقه داريد حميدرضا صدر. اگر به شعر علاقه داريد؛ فاضل نظري و حميدرضا برقعي و ناصر فيض و اسماعيل اميني و…

 

 لطفا اگر آثاري با اين موضوع داريد ارائه بفرماييد.

 

متن طنزي که در پايگاه خبري گلوني منتشر شد:

 

مصرف الکل براي نابودي کرونا جان چند نفر را گرفت و ديگر پس نداد

 

پايگاه خبري گلوني محسن فراهاني: بخش مسمومين بيمارستان لقمان تهران گفت: در چند روز اخير افرادي با تصور نابودي کرونا اقدام به شرب ترکيبات الکلي کرده‌اند و متاسفانه طي همين چند روز اخير شاهد چند مورد مرگ ناشي از مسموميت با متانول بوديم.

 

مصرف الکل براي نابودي کرونا

 

واقعاً ما ايراني‌ها مرزهاي خوددرماني و خودمتخصص‌پنداري را جابجا کرديم. يعني در قرن ?? که انسان‌ها به طور زنده و تصويري با هزاران کيلومتر آن‌طرف‌تر صحبت مي‌کنند، کسي پيدا شده که الکل خورده تا کرونا را بکشد؟ يعني از اثرات منفي و مضرات خوردن الکل آگاه نبودند؟ آيا نمي‌دانستند متانول مي‌تواند آدم را بکشد؟ آيا نمي‌دانستند مصرف الکل روي عملکرد مغز تاثيرات منفي مي‌گذارد؟ آيا از قدرت تخريب الکل اطلاع نداشتند؟ اين الکل سنگ را آب مي‌کند چه برسد به يک وجب معده که به بادي بند است.

از خدا که پنهان نيست، از شما چه پنهان تلويزيون و ضبط و پخش را با الکل ضدعفوني کردم. چشم‌تان روز بد نبيند، تلويزيون را روشن کردن و ناگهان ديدم اخبار مي‌گويد « من بنده آن دمم که ساقي گويد    يک جام دگر بگير و من نتوانم»  

خلاصه که اي کاش قبل از مصرف هر ماده و موادي در مورد آن ماده چند جمله اطلاعات کسب کنيم. هرچند که حتماً مي‌دانيد منظورمان از کسب اطلاعات کسب اطلاعات از منابع معتبر است نه کانال تلگرامي.

اما در اين مورد يک نکته را هم نبايد فراموش کنيم که رفتار و عملکرد برخي باعث سلب اعتماد مردم نسبت به منابع معتبر شده‌است و حالا هرچقدر مي‌گويند الکل نخوريد ضرر دارد مردم باور نمي‌کنند. به‌ويژه حتما بايد دقت کرد که سودجويان متانول را به جاي اتانول به آدم قالب نکنند. مصرف اندکي متانول کافي است که آدمي براي هميشه بميرد.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313273
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.