«يکي به نعل يکي به ميخ» منتشر شد

کتاب «يکي به نعل، يکي به ميخ» اثر پژوهشي دربارة ستون طنز «دو کلمه حرف حساب» زنده ياد کيومرث صابري در روزنامه اطلاعات است که به کوشش نجمه زارع بنادکوکي تاليف شده است.

کتاب «يکي به نعل، يکي به ميخ» بررسي نوشته‌هاي طنز مرحوم کيومرث صابري (گل‌آقا) در ستون «دو کلمه حرف حساب» روزنامة «اطلاعات» است که در آن به بررسي شکل‌گيري جريان نقد آگاهانة سياسي و اجتماعي، به قلم اين طنز‌پرداز معروف کشورمان مي‌پردازد.


 
زارع درباره ويژگي طنز زنده ياد کيومرث صابري گفت: طنز امروزي، ساختارش از بعد مشروطه شکل گرفته است، با بررسي طنز بعد مشروطه که در راس آن دهخدا است مشاهده مي‌کنيم که طنزنويس در آن دوران قلمش با خشم به دنبال تغيير است، اما وقتي به طنز کيومرث صابري مي‌رسيم مي‌بينيم که وي دلسوز نظام است اما اعتقاد دارد که نقاط ضعف و قوت و خصوصا نقاط ضعف
  براي اصلاح در قالب طنز بايد گفته شود. 

وي در ادامه ضمن اشاره به عنوان کتاب مي‌گويد: اين ضرب‌المثل حاکي از يک جور تعادل است که اتفاقا مخالفان صابري اين قضيه را در مخالفت با وي عنوان مي‌کردند در صورتي که در اين ضرب المثل که مصداق نوشتار کيومرث صابري است يک تعادل قشنگ وجود دارد. 

 
زارع درباره گردآوري اين کتاب گفت: از آن جايي که در حوزه پژوهش طنز آثار چنداني وجود ندارد فکر مي‌کنم اين اثر مي‌تواند براي پژوهشگران حوزه طنز مفيد باشد.

 
در مقدمه‌اي که زارع براي کتاب نوشته است؛ مي‌خوانيم: «نخستين بار با خواندن مصاحبة کوتاهي از حجت الاسلام و المسلمين دعايي دربارة ستون «دو کلمه حرف حساب»، به طور جدي، تصميم گرفتم کيومرث صابري را بيشتر بشناسم. آقاي دعايي در اين مصاحبه گفته بودند که صابري در کل سال‌هايي که روزانه براي اطلاعات طنز مي‌نوشت هرگز حق التحريري دريافت نکرد و در عوض درخواستش اين بود که در نوشتن آزاد باشد و هيچ محدوديت يا سانسوري بر نوشته‌هايش اعمال نشود. با خواندن آن خاطره بسيار تحت تأثير شخصيت گل‌آقا قرار گرفتم و مشتاق شدم بدانم او با استفاده از اين آزادي چه نوع طنزي را ارائه کرده است. اين گونه بود که شروع کردم به خواندن مقاله‌ها و نوشته‌هايي که دربارة کيومرث صابري و ستون طنزش، يعني «دو کلمه حرف حساب»، نوشته شده بود.»

 مؤلف کتاب معتقد است صاحب‌نظران صابري را پدر طنز سياسي پس از انقلاب اسلامي ‌مي‌دانند. نوشته‌هايي که به سبک او اختصاص يافته است بسيار کم و پراکنده است.

 چاپ اول کتاب «يکي به نعل، يکي به ميخ»: بررسي طنز گل‌آقا در «دو کلمه حرف حساب»، تأليف نجمه زارع بنادکوکي، در ۳۱۲ صفحه، با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه، به تازگي از سوي انتشارات سورة مهر منتشر شده است.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=312957
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.