هنوز بايد از احترامي و زرويي آموخت

 

به گزارش روابط عمومي دفتر طنز حوزه هنري، صد و پنجاه و نهمين محفل طنز «در حلقه رندان» با حضور حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن راستگو، شامگاه يکشنبه ۲۷ بهمن‌ماه در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد.

در اين مراسم که اجراي آن را عباس احمدي و روح الله احمدي بر عهده داشتند، فيلم کوتاهي از شعرخواني زنده ياد منوچهر احترامي طنزپرداز فقيد پخش شد.

 

رضا ساکي که داستان طنزي را از کتاب «بابا باتري دار مي‌شود» آماده خواندن کرده بود، گفت: چه خوب که در اين برنامه از منوچهر احترامي ياد شد. زنده يادان زرويي نصرآباد، احترامي و… از اين که پشت تريبون شعر بخوانند، معذب مي‌شدند. زيرا اهل نمايش خود نبودند. واقعيت اين است که آنها هنوز هم بين ما هستند و بايد از آنها آموخت.

 

اکبر کتابدار در بخش آموزشي محفل طنز «در حلقه رندان» درباره نقيضه و کاربردهاي آن در ادبيات طنز صحبت کرد. او با اشاره به تعريف لغوي اين مفهوم بيان کرد: نقيضه کارکردي مشابه واژه پارودي يوناني دارد که به معناي تقليد آواز است و براي تقليد ايده، افکار و لحن به کار ‌رفته است. علامه قزويني اولين بار اين واژه را به کار برده است و بسياري از بزرگان شعر و ادبيات متاخر از جمله مرحوم زرويي نصرآباد در «تذکره المقامات»، و فريدون توللي در «التفاصيل» نقيضه پردازي کرده‌اند.

 

در ادامه مهدي فرج اللهي شعري از ناصر فيض را در قالب يک قطعه موسيقي با گيتار نواخت و خواند که با حال و هواي انتخابات مرتبط بود.

 

اسماعيل اميني شاعر و طنزپرداز با ياد کردن از طنزپردازان فقيد گفت: ما ناگزيريم که از بزرگاني چون زرويي نصرآباد و منوچهر احترامي همچنان بياموزيم و ياد کردن از آنها در اين برنامه کار شايسته‌اي بود.

وي از جوانان طنزپرداز خواست تا با علم و آگاهي و دانش به نقيضه‌سرايي بپردازند و با آثار بزرگان اين حوزه آشنا باشند.

 

حجت الاسلام و المسلمين محمدحسن راستگو که به عنوان مهمان ويژه در اين شب شعر حضور داشت، از روزهاي اوليه فعاليت خود در تلويزيون و علت اقبال مخاطبان نسبت به برنامه «بازي با کلمات» گفت: اوايل انقلاب تلويزيون تنها دو شبکه داشت و معمولا برنامه‌هاي آن به سخنراني علما و روحانيون منحصر مي‌شد. من احساس کردم اگر قرار است ما هم حرفي بزنيم بايد در قالبي متنوع و جذاب براي مخاطبان باشد تا تاثيرگذاري‌اش نيز بيشتر شود.

برنامه «بازي با کلمات» از مشهد شروع شد. زماني که پيشنهاد يک سخنراني را با من مطرح کردند و من با کلمه «کتاب» چند کلمه مشابه ساختم و آن برنامه ديده شد و بعدها در قالب بازي با کلمات ادامه يافت.

راستگو در پاسخ به اين که آيا شعر هم مي‌سرايد، عنوان کرد: بله معمولا شعرهايي که در برنامه‌ها مي‌خواندم را خودم مي‌گفتم. شعر طنز نيز مي‌گويم، البته طنز واقعا مقوله‌اي تخصصي است و هر کسي نمي‌تواند ادعا کند که شاعر طنز است.

وي درباره خاطره‌اش از انتقاد به يکي از برنامه‌هاي «فيتيله» گفت: در نقد به يکي از برنامه‌هاي عموهاي فيتيله‌اي يک بار حرفي زدم که شايد بيش از ۲۰۰ سايت به من حرف‌هاي نامناسبي زدند. برايم عجيب بود که تحمل شنيدن اين نقد وجود نداشت! افرادي از من خواستند پاسخ اين نقد را بدهم اما اين کار را نکردم.

 

گفتني است که حسين رضوي‌فرد، نسيم نژادجعفري، فرهاد موحدي، فرامرز ريحان‌صفت، مصطفي مشايخي، نيلوفر ناظري و ديگر شاعران و طنزپردازان تازه‌ترين آثار خود را در اين برنامه خواندند.

 

محفل شعر طنز «در حلقه رندان» آخرين يکشنبه‌هاي هر ماه به همت دفتر طنز حوزه هنري و موسسه سپهر سوره هنر برگزار مي‌شود.

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313248
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.