همايش نکوداشت استاد ابوالفضل زرويي نصرآباد در يزد

 

به گزارش روابط عمومي دفتر طنز حوزه هنري، همايش ملي بزرگداشت استاد ابوالفضل زرويي نصرآباد به پاس خدمات ارزنده وي به فرهنگ و ادب پارسي به ويژه طنز با حضور دکتر قاسم بريد لقماني رييس دانشگاه يزد، محمد زرويي نصرآباد مديرعامل مؤسسه فرهنگي و هنري سپهر سوره هنر، ناصر فيض مدير دفتر طنز حوزه هنري ، محمد صادق کوچک‌زاده رييس حوزه هنري يزد و تعدادي از مسئولان فرهنگي استان و همچنين چهره‌هاي علمي و ادبي کشور، استادان، پژوهشگران، نويسندگان، شاعران، طنزپردازان، دانشجويان و جمع کثيري از دوستداران شعر و ادب در دانشگاه يزد برگزار شد.

در آغاز اين همايش که با حضور گسترده دانشجويان رشته زبان و ادبيات فارسي همراه بود، سخنرانان با تبيين وجوه شخصيت ادبي، پژوهشي و اجرايي استاد ابوالفضل زرويي نصرآباد به تحليل و بررسي آثار طنز و خدمات ارزنده فرهنگي، ادبي و پژوهشي وي پرداختند.

در اين همايش همچنين مقالات تحقيقي و پژوهشي در زمينه وجوه علمي، ادبي و آثار اين چهره سرشناس طنز و ادبيات ايران با هدف ترويج و تقويت طنز فاخر ارائه شد.

 

نگاهي جدي به طنز

 

دکتر اسماعيل اميني مدرس دانشگاه و طنز پژوه در اين مراسم گفت: طنز فاخر و جدي خادم فرهنگ و انسانيت است و به زبان و بلاغت اهميت مي‌دهد چون مي‌خواهد کار هنري انجام دهد و زيبايي و نگاه فرازمند انساني را جايگزين شتاب‌زدگي و تفريح و تمسخر کند.

وي با بيان اين که بزرگان طنز ايران از گذشته‌هاي دور تاکنون به گونه‌ها و ابزارهاي مختلف، طنز متکي بر انديشه انساني را رواج داده‌اند ادامه داد: ابوالفضل زرويي نصرآباد نيز بخشي از اين سلسله بزرگ است.

اين مدرس دانشگاه افزود: زرويي نصرآباد با هوشمندي متوجه مي‌شود که چاره ستيزه‌ها، جدال‌ها و مرزبندي ميان انسان‌ها اين نيست که ما يک طرف بايستيم و به طرف مقابل تير استهزاء و خشم و تمسخر پرتاب کنيم. اين درسي بود که از بزرگان اين عرصه به ويژه استاد ابوالقاسم حالت، منوچهر احترامي و کيومرث صابري فومني(گل آقا) ياد گرفته بود.

اميني با اشاره به دو ره‌آورد خاص و ويژه در کارهاي زرويي نصرآباد که او را متمايز کرده گفت: يکي جدي کردن مسئله اجراي طنز در حضور مخاطبان مانند اجراي زنده و حضوري طنز از طريق شب‌هاي شعر طنز «در حلقه رندان» که پيش از آن رايج نبود و غالبا به صورت طنز مطبوعاتي و کتاب عرضه مي‌شد و ديگري قبولاندن طنز به جامعه دانشگاهي که طنز هم جدي است و مي‌تواند موضوع درسي، مطالعه و پژوهش قرار گيرد.

وي در همين رابطه اظهار کرد: کار بزرگي که زرويي انجام داد اين بود که سرِ شوخي را در دانشگاه باز کرد و الان کار طنز و طنزپردازي در دانشگاه دستِ‌کم نيست. امروز در بعضي دانشگاه‌ها واحد اختياري دارند و ادبيات طنز به عنوان يکي از گرايش‌هاي دوره ارشد طراحي شده است. حتي خوشبختانه در کتاب‌هاي فارسي عمومي در بخشي از کتاب‌ها فصلي به ادبيات طنز اختصاص داده شده است.

امروز به دليل جدي شدن ماجراي طنزنويسي بسياري از اهل قلم به طور تخصصي فقط در زمينه طنز فعاليت مي‌کنند، کاري که قبلا رايج نبود.

غير از آثار فاخر زرويي نصرآباد، برکات دو بنيان محکمي که بر اثر تلاش‌ها و همت وي گذاشته شده براي فرهنگ و ادبيات ايران زمين ماندگار خواهد بود.

 

آثار ابوالفضل زرويي نصرآباد طنزي فاخر و با اسلوب است

 

دکتر بهرام پروين گنابادي(پژوهشگر، نويسنده و منتقد ادبي) با بيان اين که يکي از هنرهاي زرويي نصرآباد گشودن در طنز به دانشگاه بود گفت: ما تقريبا ۸۰۰ سال اِخوانيه داريم اما جدي گرفته نشده و به شکل خاصي در پايان ديوان‌ها آمده است. در اخوانيات شاعر مي‌توانسته حرف دلش را بزند و ما در اخوانيات شاعران گذشته، زندگي خصوصي آنها و مسائل اجتماعي آن دوران را پيدا مي‌کنيم.

زرويي نصرآباد علاوه بر ذوق، هنر و استعداد در زمينه سنت‎هاي اخوانيات، استقبال و تطور و نقيضه پردازي شناخت آگاهانه داشت و در آثارش آگاهانه به هنرنمايي پرداخته است.

اين پژوهشگر با بيان اين که مرحوم زرويي در زمينه طنز مطبوعاتي بسيار باهوش و موفق بود اظهار کرد: يکي از ويژگي‌هاي طنز مطبوعاتي سرعت عمل است که با هوش هيجاني ارتباط دارد.

در آينده نيز از آثار ابوالفضل زرويي نصرآباد به عنوان طنز فاخر با نوآوري‌هاي دقيق و عميق و طنز با اسلوب يعني طنزي که ادامه دهنده سنت‌هاي قبلي است ياد خواهد شد.

وي در پايان با بيان اين که يزدي‌ها با تمام سختي‌ها و دشواري‌ها هر سال سعي مي‌کنند براي يکي از بزرگان و مفاخر خود بزرگداشت برگزار کنند گفت: در واقع هر بزرگداشتي به وجود آوردن و انباشت سرمايه نمادين فرهنگي است.

 

دکتر مجيد بهره‌ور از ديگر سخنران اين همايش بود که به نقيضه‎هاي استاد زرويي نصرآباد اشاره کرد و خلق آثاري با چاشني شوخ طبعي و هزل‌آميز در قالب‌هاي مختلف از روي روايت‌ها، خودنوشت‌ها، زندگي‌نامه و سفرنامه را از جمله توانايي‎هاي اين طنز پرداز شهير کشورمان عنوان کرد.

 

دکتر مجيد پويان دبير علمي همايش هم ضمن قدرداني از همکاري حوزه هنري استان يزد و دفتر طنز حوزه هنري کشور و سايرنهادهاي فرهنگي هنري استان در برگزاري اين همايش به برخي شيرين کاري‌هاي زرويي در آثارش از جمله تذکره المقامات، رفوزه‌ها و افسانه‌هاي امروزي اشاره کرد و گفت: زرويي در زمينه طنزنويسي يک نابغه بود.

 

برگزاري شب شعر ياد استاد(ويژه برنامه محفل طنز قندشکن) با موضوع اخوانيه‌اي براي ابوالفضل زرويي نصرآباد با حضور چهره‌هاي برجسته طنز و ادبيات کشور و اهالي فرهنگ و ادب در تالار دکتر جليل شاهي دانشگاه يزد، برگزاري نشست‌هاي تخصصي درباره تجربه‌هاي طنزسرايي و طنزنويسي، برگزاري کارگاه‌هاي مباني طنز مطبوعاتي و مباني داستان کوتاه طنز با حضور استادان برجسته کشوري از جمله برنامه‌هاي اين همايش سه روزه بود.

همايش ملي نکوداشت زنده‌ياد ابوالفضل زرويي نصرآباد هم‌زمان با سالگرد درگذشت اين شاعر، نويسنده، پژوهشگر و طنزپرداز برجسته يزدي به همت دانشگاه يزد، دفتر طنز حوزه هنري کشور، حوزه هنري استان يزد و همکاري نهادهاي علمي، فرهنگي و هنري استان از ۶ تا ۸ آذر در دانشگاه يزد برگزار شد.

ابوالفضل زرويي نصرآباد پايه‌گذار دفتر طنز حوزه هنري کشور و بنيان‌گذار نخستين شب شعر طنز در ايران با عنوان «در حلقه رندان» و صاحب آثار متعدد در حوزه ادبيات و طنز بود که ۱۰ آذرماه ۱۳۹۷ در سن ۴۹ سالگي به دليل عارضه قلبي در احمد آباد مستوفي تهران چشم از جهان فرو بست و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

 

گزارش تصويري

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311656
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.