کرونا که عددي نيست. ما گنده‌تر از اين را هم شکست داده‌ايم!

سيد اکبر ميرجعفري حدود سه دهه است که در حوزه شعر، نقد شعر، يادداشت مطبوعاتي، داستان نويسي و خاطره‌ نگاري حضوري فعال دارد. از وي علاوه بر شعرهاي جدي که در چند مجموعه چاپ شده است، کتاب «بازار سياه گيسو» در حوزه طنز نيز  چاپ شده است. مجموعه ديگري نيز آماده چاپ دارد که به زودي منتشر خواهد شد. بخش‌هاي زيادي از کتاب «ريختن نور روي شاخه‌هاي پايين» نيز که در قالب نثر است، حال و هواي طنز دارد. ميرجعفري کارشناس و مولف کتابهاي درسي است.

 

– پيشنهاد و توصيه‌ شما به عموم مردم در خصوص بيماري کرونا چيست؟

 

 من هيچ پيشنهادي جز عمل به پيشنهادهاي کساني که در اين زمينه متخصص‌اند ندارم. عقل حکم مي‌کند که در هر زمينه‌اي حرف متخصصان آن رشته را گوش کنيم و عمل کنيم. بنابراين نبايد با بي‌احتياطي براي خود، خانواده و جامعه پزشکي دردسر درست کنيم. به قول معروف پسر خوبي باشيم دختر خوبي باشيم و صبر کنيم تا اين دوران بگذرد.

 

– چگونه در چنين شرايطي مي‌توان هم احتياط کرد و مراقبت ويژه داشت و هم اميدوار بود؟

 

چرا اميدوار نباشيم؟ اميد جوهر زندگي است. اصلا همين که احتياط مي‌کنيم يعني اميدواريم. اگر اميد نباشد احتياط به چه کاري مي‌آيد؟ حتماً اين روزگار مي‌رود و روزهاي بهتري مي‌آيد. بشر بيماري‌هاي مهلک‌تر از اين را از سر گذرانده و به حياتش ادامه داده است. به قول جوانان کرونا که عددي نيست. ما گنده تر از اين را هم شکست داده‌ايم!

 

– پيشنهادهاي شما براي ايام خانه‌نشيني و قرنطينه چيست؟

 

اگر هيچ برنامه‌اي براي کتاب خواندن نداريد، همين الان از جايتان بلند شويد و برويد سر قفسه کتاب‌هاي خود. حتما کلي کتاب نخوانده داريد.‌ راستي براي چه پولتان را خرج اين کتاب‌ها کرده‌ايد؟ خب برداريد و بخوانيد. به جز آن، چقدر موسيقي دانلود شده در موبايل خود داريد که حتي يک بار گوش نداده‌ايد. همان‌ها را لابلاي مطالعه خود گوش کنيد. فيلم و سريال خوب هم کم نداريد. الان روز مباداست. تماشا کنيد.

 

– چه کتاب‌هايي را براي مطالعه در ايام خانه نشيني پيشنهاد مي‌کنيد؟

 

عرض کردم اگر برنامه مطالعاتي نداريد، رمان که مي‌توانيد بخوانيد. اين همه نويسنده روسي، آمريکاي لاتيني ، فرانسوي و ايتاليايي داريم. سراغ هرکدام که برويد ضرر نکرده‌ايد. آثار طنز ايراني و خارجي هم کم نيستند. از کيومرث صابري و زرويي نصرآباد بگيريد تا ناصر فيض و عباس احمدي و صابر قديمي و مهدي‌نژاد و … . همه اين‌ها آثار خواندني دارند. البته طنزهاي گذشتگان ما هم خواندني است؛ اگر به ادبيات گذشته ما علاقه داريد.

اصلا چرا آثار بزرگان ادب فارسي را نمي‌خوانيد؟ نظامي، عطار، سعدي، جامي و… آثار دلپذيري دارند. کافي است عادت کنيد که با اين آثار رفاقت کنيد.

 

–  به عنوان کلام پاياني اگر توصيه ديگري داريد بفرماييد.

 

مهرباني راز زندگي جمعي است. اکنون در شرايطي قرار داريم که بيش از هر زمان به مهرباني نيز داريم. بايد دستگير ديگران بود در اين اوضاع.

ديگر اينکه

باور کنيد هيچ چيزي به اندازه ادبيات نمي‌تواند ما را به زندگي اميدوار کند.‌

هر رمان تجربه يک زندگي است. هر شعر عصاره يک لحظه ناب از زيستن است.

اتفاقا اين روزها اهميت ادبيات بيشتر معلوم مي‌شود.

 

با سپاس از شما

دفتر طنز حوزه هنري

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313256
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.