کتاب آبنبات نارگیلی؛ نقش پررنگ دانشجویان در جامعه

کتاب آبنبات نارگیلی؛ نقش پررنگ دانشجویان در جامعه

نویسنده: سارا ملاعباسی

شاید سری آبنبات‌ها جزو معدود مجموعه‌های چند فصلی باشد که مخاطبان مشتاقانه آن را دنبال می‌کنند و به تمامی فصل‌های آن علاقه دارند.

کتاب آبنبات نارگیلی که ادامه آبنبات هل‌دار، آبنبات پسته‌ای و آبنبات دارچینی است، در اسفند ماه ۱۴۰۰ از سوی نشر سوره مهر منتشر شد.

این کتاب زندگی «محسن» را در خوابگاه دانشگاهی در گرگان و خانه‌شان در بجنورد روایت می‌کند.

نویسنده همچنان حرفی برای گفتن دارد

ورود شخصیت‌های جدید، توصیف فضا و شرایط زندگی دانشجویی و تقارن با اتفاقات مهم سیاسی و اجتماعی کشور سبب ساخت موقعیت‌ها و روایات جدیدی می‌شود که نویسنده از پس شوخی با آن برآمده است.

صدقی همچنین با طراحی دیالوگ‌های متعدد میان دانشجویان، نقش مهم این قشر از جامعه در اتفاقات اجتماعی را نشان می‌دهد. گفت‌وگوهایی که طنز ظریفی در خود دارند و زمانی که با نصایح افراد با تجربه‌تر مثل «آقاجان» همراه می‌شوند، تاثیرگذارتر خواهند بود.

خانواده همیشه اهمیت دارد

با وجود استقلال نسبی که شخصیت اصلی به دست آورده است، وابستگی به خانواده و استفاده از تجربه آنها در داستان حس می‌شود.

خانواده‌ای که سعی دارد با زمان پیش برود و گاهی موقعیت‌های طنزی خلق می‌کند که خواننده مطمئن می‌شود شخصیت‌ها همچنان به قوت خودشان باقی مانده‌اند. به طوری که با بازگشت به بجنورد، خواننده در مواجهه با شخصیت‌های قدیمی، آشنایی دوباره‌ای با فضا پیدا می‌کند.

عشق، موضوعی همیشگی که پررنگ می‌شود

در جلد اول آبنبات‌ها شاهد عشق «محسن» به دختر یکی از همسایگان در سال‌های کودکی هستیم که در همان داستان از آن شهر می‌روند، اما در چهار جلد بعدی یاد او همواره همراه شخصیت اصلی است و نشانه‌هایی از او و خانواده‌اش دریافت می‌شود که مخاطب را برای دنبال کردن داستان ترغیب می‌کند.

می‌توان گفت این نشانه گذاری‌ها در داستان و تلفیق آن با مسائل عاطفی زمان دانشجویی و فضای دانشگاه از سوی نویسنده، هوشمندانه بوده و توانسته است داستان‌ها و ماجراهای نو و طنزآمیزی خلق کند.

داستان‌هایی که در پایان هم تعلیق می‌آفریند و خواننده را برای جلد پنجم منتظر نگه می‌دارد.

گفتنی است صدقی در این کتاب هم از تضادهای آشکار در ابعاد بالاتر اجتماعی و فرهنگی و تناقض‌های رفتاری به خوبی بهره برده و از آن در جهت طنز و رساندن مفهوم استفاده کرده است. موضوعی که هر چهار جلد را خواندنی کرده و خط مشخصی را دنبال می‌کند.

این کتاب را می‌توانید در طاقچه یا فیدیبو بخوانید و یا به صورت فیزیکی از این لینک تهیه کنید.

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317267
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.