کتاب آبنبات پسته ای؛ دغدغه‌های نوجوانی با نگاه طنز

کتاب آبنبات پسته ای؛ دغدغه‌های نوجوانی با نگاه طنز

نویسنده: سارا ملاعباسی

تنوع و تعدد ماجراهایی که بر سر راه یک نوجوان در دهه ۷۰ قرار می‌گیرد گاهی می‌تواند پیچیده‌تر از سایر اتفاقات روزمره باشد. حال اگر این نوجوان، «محسنِ» کتاب آبنبات هل‌دار باشد شیرینی و تفاوت آن ملموس‌تر خواهد بود.

کتاب آبنبات پسته ای جلد دوم آبنبات‌ها و در ادامه آبنبات هل‌دار است که به نویسندگی مهرداد صدقی از سال ۱۳۹۴ و از سوی نشر چرخ و فلک منتشر شد.

صدقی در این کتاب نیز با دید شخصیت اصلی، یعنی محسن، از نگاه یک نوجوان به مسائل نگاه کرده و آنها را با زبانی طنز آمیز به رشته تحریر در آورده است.

این بار اطرافیان محسن اتفاقات را رقم می‌زنند

در آبنبات پسته‌ای شخصیت اصلی همانند هر نوجوانی شروع به شناخت اطرافیان و نزدیک‌ترین اجتماع خود می‌کند.

به همین علت شخصیت‌پردازی قوت پیدا کرده و افرادی مانند «آقاجان»، «ملیحه»، «دایی اکبر» و «بی بی» که هر کدام نماینده یک نسل هستند، نقش پررنگ‌تری در داستان ایفا می‌کنند.

یکی دیگر از نکات این کتاب این است که شخصیت اصلی به تنهایی باعث بروز اتفاقات نمی‌شود و همانند مخاطب، نظاره‌گر بسیاری از آنهاست.

بنابراین نگاه طنز نویسنده به ماجراهای اجتماعی مثل خواستگاری، نامزدی، عروسی و روابط میان افراد میانسال دقیق‌تر بوده و خود را بیشتر نشان می‌دهد.

بهره‌گیری از تناقض‌ها تضادها و تکرارهای به موقع، مانند بازی «یادم تورا فراموش» در سراسر داستان، روش‌هایی است که نویسنده با استفاده از آن مخاطب را به خنده می‌اندازد و بسیاری از اتفاقات روزمره را به تصویر می‌کشد.

همچنین غافلگیری در اتفاقات و شوخی‌های کلامی از ویژگی‌های طنز این اثر است.

رابطه پدر و پسری قوی‌تر می‌شود

به طور کلی مهرداد صدقی در آثار خود، تاثیر روابط خانواده، علی الخصوص رابطه پدر و مادر با فرزندان، اشاره کرده و آنها را مهم شمرده است.

در این کتاب هم نصیحت‌های آقاجان به خانواده و پسرانی که هرکدام در موقعیت‌های خاصی قرار دارند به خوبی بیان شده و این اثر را به کتابی مناسب برای نوجوانان و جوانان تبدیل کرده است.

نصیحت‌هایی که گاهی رنگ و بویی طنزآمیز به خود می‌گیرند و علاوه بر یادآوری روزهای نوجوانی خواننده را با خود همراه می‌کند.

در کل می‌توان گفت بر خلاف سایر آثار دنباله‌دار که فقط فصل اول قوی دارند آبنبات پسته‌ای هم حرفی برای گفتن دارد و همانند آبنبات هل‍دار شیرین و پر مغز است.

این کتاب را می‌توانید به صورت الکترونیکی از طاقچه و یا به صورت فیزیکی از این لینک تهیه کنید.

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317259
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.