کارگاه چگونگی خلق داستان و رمان طنز در سومین رویداد آموزشی طنز قلمه برگزار شد

کارگاه چگونگی خلق داستان و رمان طنز در سومین رویداد آموزشی طنز قلمه برگزار شد

اولین جلسه از سری کارگاه‌های حضوری سومین رویداد آموزشی طنز قلمه با عنوان «چگونگی خلق داستان و رمان طنز» با تدریس داوود امیریان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز روز چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، داوود امیریان در کلاس ابتدا تاکید کرد که استعداد و تمرین و پشتکار مکمل هم هستند و نمی‌توان صرفا به واسطه استعداد، داستان نوشت و اثر هنری خلق کرد.

وی با اشاره به اینکه تخیل یکی از ویژگی‌های مهم نویسندگان و هنرمندان است، گفت: «شما به عنوان نویسنده باید تخیل قوی داشته باشید. سعی کنید برای خودتان قصه ببافید و خیال پردازی کنید. مثلا بگویید چه می‌شد اگر فلان اتفاق نمی‌افتاد.

این را بدانید که جهان داستان، جهان اغراق و جهان تخیل است. اغراق و تخیل مثل زنجیر به هم وصل هستند. همین باعث می‌شود که داستان با روایت متفاوت باشد.»

امیریان با اشاره به آثار مارک تواین گفت: «بسیاری از آثار تواین بر اساس زندگی واقعی او نوشته شده، ولی تجربیاتش را کاملا به داستان تبدیل نکرده است. بلکه آن را با تخیل و اغراق همراه کرده و بعد آن را نوشته است.»

وی همچنین با اشاره به تجربه شخصی خودش در نوشتن کتاب «گردان قاطرچی‌ها» گفت: «برای نوشتن داستان‌ها حتما درباره شخصیت‌ها تحقیق کنید. داستان بر مبنای شخصیت و موقعیت شکل می‌گیرد و مهم است که اول درباره آنها تحقیق کنید و بعد درباره‌اش بنویسید.»

نویسنده کتاب «فرزندان ایرانیم» با اشاره به اینکه در آثار طنز، در کنار تلخی‌ها و انتقادات، امیدواری وجود دارد، گفت: «وظیفه طنزنویس این است که در کنار انتقاد کردن به زبان طنز، به مخاطب شادی بدهد و او را به زندگی امیدوار نگهدارد.»

وی با معرفی آثار جووانی گوارسکی، مونت کمری، یاروسلاو هاشک، جرالد دارل و هوشنگ مرادی کرمانی گفت: «این نویسندگان زندگی معمولی داشتند، اما خاطرات و زندگی اطرافشان را با جذابیت برای مخاطب روایت کرده‌اند و بعضی آثار آنها مثل «آنه شرلی»، «خانواده من و بقیه حیوانات» و «قصه‎های مجید»، جذاب و گیرا هستند و مخاطبان بسیاری را به خود جذب می‌کنند.»

در ادامه از شرکت کنندگان خواسته شد تا اگر کتاب طنزی می‌شناسند معرفی کنند. در این میان به کتاب‌های مهرداد صدقی و کتاب دایی جان ناپلئون نوشته ایرج پزشکزاد اشاره شد و جلسه اول با این معرفی به پایان رسید.

سومین رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان گلستان آغاز شد

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=320242
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.