سومین رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان گلستان آغاز شد

سومین رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان گلستان آغاز شد

سومین رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان گلستان، روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ در دانشگاه فرهنگیان شهر گرگان طی مراسمی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز در این افتتاحیه عباس حسین نژاد (مدیر دفتر طنز حوزه هنری)، سیدحسام بنی فاطمه (رئیس حوزه هنری استان گلستان)، خانم دکتر غلامی رئیس دانشگاه فرهنگیان استان گلستان، نوید ولی زاده (دبیر اجرایی رویداد قلمه) و بعضی از مدرسان این دوره، دکتر اسماعیل امینی، داوود امیریان، محسن فراهانی و سارا ملاعباسی حضور داشتند.

این مراسم با خواندن آیاتی از قرآن مجید، پخش سرود ملی ایران و صلوات خاصه به امام رضا (ع) آغاز شد.

همچنین ویدیوی قاب طنز پخش شد که خلاصه‌ای از برنامه‌های دفتر طنز حوزه هنری مثل «در حلقه رندان»، «طنزخوانه»، «دگرخند»، «مکتب‌خانه طنز»، «نور صدا دوربین خنده» و «خنده در صحنه» بود.

در ادامه مجری برنامه، رضا متکی، با اشاره به اینکه طنز در وجود هر آدمی نهفته است و تلاش شده با برگزاری سومین رویداد ملی طنز قلمه، طنز به صورت اصولی آموزش داده شود، از سیدحسام بنی فاطمه، رئیس حوزه هنری استان گلستان، دعوت کرد تا به روی صحنه برود.

متکی همچنین اشاره کرد که سیدحسام بنی فاطمه دلسوزانه در این حوزه فعالیت می‌کند تا هنر ناب انقلابی را اشاعه دهد.

تلاش می‌کنیم شب شعر طنز در حوزه هنری گلستان هم برگزار شود

سیدحسام بنی فاطمه در ابتدای صحبت‌هایش بعد از خیر مقدم به اساتیدی که از تهران آمده بودند، گفت: «از عباس حسین نژاد و همکاران‌شان و همکاران خودم در حوزه هنری استان گلستان تشکر می‌کنم که تلاش‌های بسیاری کردند تا این رویداد برگزار شود.

همچنین تشکر ویژه‌ای از خانم دکتر غلامی می‌کنم که این فضا را در اختیار ما قرار دادند. در سال گذشته ما و بچه‌هایی که در کنار ما بودند، به هم قول دادیم که طی سه سال رشد و تربیت افراد را برای تولید محتوا سرلوحه کار قرار دهیم»

وی درباره برگزاری محفل طنز در حوزه هنری استان گلستان گفت: «یکی از آرزوهای من این بود که محفل طنزی مثل در حلقه رندان در استان گلستان هم پا بگیرد.

هر چند که ما تلاش می‌کنیم این محفل را با نام دیگری که به زیست‌بوم استان گلستان، سرزمین برادری بخورد، برگزار کنیم.»

رئیس حوزه هنری استان گلستان درباره استمرار داشتن طرح‌های آموزشی گفت: «هر برنامه‌ای که در مسیر رشد و تولید باشد و استمرار داشته باشه، ما از آن استقبال می‌کنیم.

دلیل تاکید من بر مسئله رشد و تربیت به خاطر قولی بود که در سال گذشته به همدیگر دادیم تا طی سه سال هنرمندانی در بخش‌های مختلف تربیت کنیم و امسال قصد داریم این کار را در بخش طنز انجام دهیم.»

در ادامه افتتاحیه سومین رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان گلستان، کلیپی از فعالیت‌های حوزه هنری استان گلستان و اتفاقات رشته‌های آغاز شده مرکز رشد سرزمین برادری پخش شد.

دفتر طنز حوزه هنری از علاقه‌مندان به طنز حمایت می‌کند

عباس حسین نژاد، مدیر دفتر طنز حوزه هنری، با دعوت مجری به روی صحنه رفت.

وی در ابتدا گفت: «من خیلی خوشحالم که به عنوان هم‌استانی شما و با رویداد آموزشی قلمه در کنارتان هستم.

نقل شده که حدود ۱۶۶ سال پیش در نوکنده نخستین زن طنزپرداز به نام  بی‌بی خانم استرآبادی متولد شد و کتاب «معایب رجال» را در جواب «تأدیب النسوان» نوشت. عمران صلاحی نیز درباره ایشان مقاله‌ای نوشته بود.

و نکته اینجاست که بی‌بی خانوم نخستین مدرسه دخترانه را در ایران  تاسیس کرد.»

حسین نژاد درباره حضور تیم قلمه در استان گلستان گفت: «ما اینجا آمدیم که درباره طنز با شما حرف بزنیم. ما در دفتر طنز حوزه هنری وظیفه‌ خودمان می‌دانیم از هر کسی که آثار طنز تولید می‌کند یا به فکر تولید آثار طنز است، حمایت کنیم.

یکی از این کارها حمایت از قلمه است. ما در قلمه دنبال استاد نیستیم، بلکه دنبال مربیانی هستیم که می‌توانند با هنرجو ارتباط خوبی بگیرند.همچنین ما دنبال استعداد طنز هستیم.»

وی ادامه داد: «در مقیاس جهانی هم می‌بینیم که طنز با اقتصاد پیوند خورده است. در فضای مجازی چیزی که بیشتر دست به دست می‌شود، طنز است و از آن درآمدزایی می‌شود.

مشکل ما این است که به خاطر درآمدزایی، این فضا کمی از حیا دور شده و در شبکه‌های اجتماعی مرزها و حریم‌های آدم‌ها جابه‌جا شده است. طوری که هر محتوایی را نمی‌توانیم برای همدیگر بفرستیم.

ما دوست داریم از طنزی با شما صحبت کنیم که بامزه باشد، بی‌ادبانه نباشد و بتوانیم برای همدیگر بفرستیم و محتوای آن اصلاح‌گرانه باشد.

یعنی طنز آن به گونه‌ای باشد که هم بخنداند و هم نکته اصلاح‌کننده‌ای در خودش داشته باشد.»

مدیر دفتر طنز حوزه هنری ادامه داد: «من خیلی خوشحالم که گام‌های اول این راه برداشته شده و با اساتیدی که از تهران آمدند، همراه شدم تا بتوانیم آن چیزی که به آن شکوفایی استعداد می‌گوییم را رقم بزنیم.»

حسین نژاد در ادامه گفت: « ما از همه شما این توقع را داریم که بتوانید قلم‌تان را فعال کنید. قلمه مثل ورزش دو و میدانی است که مادر ورزش‌هاست. ما راه را به شما نشان می‌دهیم و اگر شما خودتان اراده کردید، به نتیجه می‌رسید و اتفاق خوبی برای ایران رقم می‌زنید.»

وی درباره وظیفه شرکت‌کنندگان این رویداد گفت: «وظیفه ما این است که ناامید نشویم و این موضوع باید در محتوایی که تولید می‌کنیم، خودش را نشان دهد.

ما نباید در دام شیطان بیفتیم و همه ما وظیفه داریم امیدوارانه به اتفاقات و زندگی نگاه کنیم. در کنار اینکه انتقادات‌مان را مطرح می‌کنیم، امیدوار باشیم و نقدهای اصلاح‌کننده‌مان را هم داشته باشیم.»

رضا متکی، مجری برنامه، در ادامه بیان کرد: «اگر هوش کلامی با هوش فضایی ما ترکیب شود، می‌توان متن‌ها و محتوای خوبی تولید کرد.»

اجرای استندآپ کمدی

در ادامه برنامه آقای حسینی به عنوان کمدین به روی صحنه رفت و دقایقی برای حاضرین استندآپ کمدی اجرا کرد.

همچنین ابوالفضل کردی، کمدین نوجوان، داوطلبانه به روی صحنه رفت و استندآپ اجرا کرد.

هدف قلمه کشف و پرورش استعدادهای حوزه طنز است

در ادامه نوید ولی زاده، دبیر اجرایی رویداد ملی طنز قلمه، با دعوت مجری به روی صحنه رفت.

وی درباره رویداد قلمه گفت: «قلمه برنامه کلان دفتر طنز حوزه هنری کشور است. ما به استان‌های مختلف سفر می‌کنیم تا استعدادهای حوزه طنز را کشف کنیم و پرورش دهیم.

بعد از ثبت نام شما در این رویداد، کلاس‌های مجازی برگزار شد و در روزهای آینده کلاس‌های حضوری برگزار خواهند شد.

ادامه کلاس‌ها و استمرار این رویداد بر اساس تکالیف و تمرین‌هایی که انجام می‌دهید، خواهد بود.»

وی از دکتر اسماعیل امینی یکی از اساتید این دوره دعوت کرد تا صحبتی با حضار داشته باشند.

وظیفه توسعه فرهنگی بر عهده بخش رسمی تعلیم و تربیت است

دکتر اسماعیل امینی با اشاره به اینکه استندآپِ کمدین نوجوان خیلی خوب بود، گفت: «خوشحالم که در جمع شما هستم.

وظیفه نظام رسمی ماست که در توسعه فرهنگ تلاش کند. ما متاسفانه بهترین فرصت برای تولید کار فرهنگی را درگیر تست و کتاب می‌کنیم. از نظر من دانش آموزی که مهارت توسعه فرهنگی را نداند، به مشکل برمی‌خورد.

اینکه امروز وظیفه آموزش هنر، شعر، زبان فارسی به عهده ارگان‌های دیگری مثل دفتر طنز حوزه هنری افتاده، حاصل کوتاهی در بخش رسمی تعلیم و تربیت است.

نه در آموزش و پرورش و نه در دانشگاه هیچ تلاشی برای توسعه کارهای فرهنگی نمی‌شود و با بدبینی به آن نگاه می‌کنند.»

وی با اشاره به اینکه امتحان بیهوده‌ترین کار است، گفت: «آرزوی من این است مدرسه‌ای داشته باشیم که در آن هیچ امتحانی گرفته نشود و فرصت بیشتری برای گفت‌وگو و معاشرت داشته باشیم.»

دکتر امینی در انتهای صحبت‌هایش، شعر طنزی برای حضار خواند.

انتشار آثار علاقه‌مندان به طنز در سایت قلمه

نوید ولی زاده در ادامه از اساتید رویداد قلمه دعوت کرد تا روی صحنه بروند و حضار با آنها آشنا شوند. همچنین محسن فراهانی، یکی از مدرسان این دوره، متن طنزی درباره پیامرسان داخلی برای حضار خواند.

نوید ولی زاده، دبیر اجرایی رویداد قلمه، درباره سایت قلمه توضیح داد: «علاقه‌مندان حوزه طنز که دوست دارند در این حوزه فعالیت کنند، می‌توانند در سایت GHALAMEH.IR ثبت نام کنند و آثارشان را آنجا بارگذاری کنند. این آثار بعد از بررسی با نام خودشان در سایت منتشر خواهد شد.»

چند شعر طنز

در ادامه حسین عبدی از شاعران و طنزپردازان پیشکسوت استان گلستان به روی صحنه رفت و چند شعر طنز برای حضار خواند.

حسن ختام و پذیرایی

در نهایت با اعلام مجری، افتتاحیه به پایان رسید و از حاضرین پذیرایی شد.

همچنین بخوانید:

رویداد ملی طنز قلمه با کارگاه‌های آنلاین ویژه استان گلستان آغاز به کار کرد

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=320238
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.