فیلم داستان آمریکایی؛ طنزی تلخ برای سیاهان

فیلم داستان آمریکایی؛ طنزی تلخ برای سیاهان

نویسنده: مهدی صالحی

فیلم سینمایی داستان آمریکایی تازه‌ترین ساخته کورد جفرسون که آن را بر اساس رمانی به نام پاک کردن (محو شدن) نوشته پرسیوال اورت نوشته و کارگردانی کرده است، داستان یک نویسنده سیاه پوست آمریکایی به نام تلونیوس راهب الیسون با نام مستعار مانک است که کتاب داستان‌های او  بیشتر در سبک کلاسیک است.

به همین دلیل اکثر کارهایش به فروش نمی‌رود. او تصمیم می‌گیرد با نامی‌مستعار کتاب داستانی جدیدی در قالب طنز بر اساس کلیشه‌های داستانی سیاه پوستان آمریکایی بنویسد تا با این کار ناشران را مسخره کند ولی یک ناشر به او پیشنهاد بالایی می‌دهد و از او می‌خواهد که کتابش را تکمیل کند و حالا او برای این کار دچار مشکل شده است.

از طرف دیگر او را برای داوری جشنواره کتاب انتخاب می‌کنند و ناشر با همان کتاب در مسابقه کتاب سال شرکت می‌کند و مسئولین مسابقه تازه‌ترین کتابش را برای نقد، بررسی و داوری به خودش می‌دهند.

داستان آمریکایی را می‌توان در گونه کمدی درام‌هایی قرار داد که سعی می‌کند با کمک دیالوگ مخاطب را بخنداند که در این کار در حد متوسط است و از طرف دیگر این اثر فاقد کمدی موقعیت است و نتوانسته با اتکا بر این نوع از کمدی بیننده را خوشحال‌تر نماید.

داستان فیلم بر خلاف سایر داستان‌هایی که از سیاه پوستان آمریکایی که اکثراً دنبال مشروب و گانگستر بازی هستند این بار در یک خانواده تقریبا موفق روایت می‌شود که البته این خانواده باز هم دچار نقص‌هایی است.

لیزا (تریسی الیس راس) دختر خانواده طلاق گرفته و پسر دیگر خانواده کلیف (استرلینگ کی براون) به دلیل انحرافات اخلاقی از همسرش جدا شده است.

از طرف دیگر پدر خانواده خودکشی کرده است که دلیل آن برای ما معلوم نیست. البته پدر خانواده هم توسط لیزا با زنان مختلف دیده شده و نکته جالب اینکه همه این افراد بجز مانک که دکترای ادبیات دارد پزشک هستند. ولی باز می‌بینیم که همانند همه فیلم‌های کلیشه ای آمریکایی که در آنها سیاه پوستان انسانهایی درجه دو در جامعه نمایش داده می‌شوند که اکثر مشکلات به خاطر حضور اینها در شهرها است از این قاعده مستثنی نیست.

فیلم که از نظر فرم و محتوی و قاب بندی قابل قبول است توانسته است به دلایل دیگری به جز فیلم سینمایی بودن از قبیل تحقیر سیاهان، نمایش انحرافات اخلاقی کلیف و مواردی از این دست در بین آثار برگزیده جشنواره‌های مختلف سینمایی قرار بگیرد.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو تماشا کنید.

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=320420
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.