فصل دوم سریال نون خ و مصائب یک زلزله

فصل دوم سریال نون خ و مصائب یک زلزله

نویسنده: سارا ملاعباسی

فصل دوم سریال نون خ در نوروز ۱۳۹۹ روی آنتن شبکه یک رفت. از بازیگران این فصل می‌توان به سعید آقاخانی، سیروس میمنت، شقایق دهقان، ندا قاسمی، صهبا شرافتی، هدیه بازوند، پاشا جمالی، سیدعلی صالحی و … اشاره کرد.

داستان این فصل از روز سالگرد فوت مهلقا خانم شروع می‌شود و می‌بینیم که نورالدین خانزاده در حال پرداخت بدهی‌هایش است و قرار است جشن انار برگزار شود.

اما در میانه جشن انار، زلزله شدیدی در غرب کشور رخ می‌دهد و داستان‌های جدیدی را برای مردم آن منطقه رقم می‌زند. این اتفاق که اشاره به زلزله سال ۱۳۹۶ در سرپل ذهاب کرمانشاه دارد، به خوبی ابعاد زلزله و مشکلات مردم در مواجهه با آن را به تصویر کشیده است.

با توجه به این موضوع، کمدی و طنز فصل دوم نون خ بیشتر به ابعاد سیاسی و اجتماعی یک حادثه طبیعی برمی‌گردد و دیالوگ‌ها و روابطی که بین آدم‌ها وجود دارد، هم داستان را جلو می‌برد و هم مخاطب را می‌خنداند.

شخصیت‌هایی مثل مهیار، سلمان، روناک و کیوان در این فصل پررنگ‌تر دیده می‌شوند که هر کدام تیپ‌های مختلفی از یک جامعه را نشان می‌دهند.

از طرفی نون خ، علاوه بر کمدی انتقادی و شخصیت‌های جدیدی که دارد، در به یادآوردن و به یادماندنی کردن شخصیت‌ها هم روش خاص خودش را دارد.

ویژگی‌هایی مثل خنده‌های سلمان، «درست»گفتن های کاووس، «درود به شرفت»های کیوان و یا حتا یادآوری نقش مهم مه‌لقا خانم و خدابیامرزی گفتن برای او، نمونه‌هایی هستند که در کنار دیگر شوخی‌های سریال قرار می‌گیرند و چون قرار نیست یک تنه بار کمدی سریال را به دوش بکشد، در جای خود موفق عمل می‌کند.

حال در میان چنین جامعه‌ای، سکانس‌های مربوط به مسئولینی که هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و برای کمک به چادرها می‌آیند، کمدی انتقادی سریال را قوی کرده و با نگاهی متفاوت دشواری‌های حوادث طبیعی را نشان داده است.

هر چند که فصل دوم نون خ به دلیل شیوع ویروس کرونا، با پایانی باز تمام شد، اما به خوبی توانست اوضاع و معیشت مردم در صورت بروز حوادث طبیعی مثل زلزله را به تصویر بکشد و علاوه بر آن مفاهیمی مثل اتحاد و کمک به همنوع را در جوامع محلی را با زبان طنز منتقل کند.

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317497
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.