سریال نقطه سر خط؛ درونمایه‌ای آشنا با ساختاری متفاوت

سریال نقطه سر خط؛ درونمایه‌ای آشنا با ساختاری متفاوت

نویسنده: سارا ملاعباسی

سریال نقطه سر خط به کارگردانی سعید آقاخانی و نویسندگی سعید جلالی و مصطفی کیایی، مجموعه‌ای در قالب کمدی است که در سال ۱۳۹۰ از شبکه سه سیما پخش شد.

داستان سریال درباره کارمندی اجاره نشین به نام «صمد قیصری» است که در آستانه ازدواج دخترش، بازنشسته می‌شود، موعد اجاره خانه‌اش سر می‌رسد و درگیر ماجراهای تازه می‌شود.

از بازیگران این سریال می‌توان به حمید لولایی، مریم سعادت، رضا نیکخواه، افسانه ناصری، علی صادقی و اشکان اشتیاق اشاره کرد.

داستان اصلی سریال به سختی‌های پیش بینی نشده و پشت سر هم برای یک خانواده برمی‌گردد که می‌شد از آن یک سریال درام ساخته شود، اما نویسندگان با طراحی شخصیت‌ها، موقعیت‌ها و نوشتن دیالوگ‌های متفاوت، ساختار آن را تغییر داده‌اند.

چرا که روابط اجتماعی اعضای خانواده قیصری و آدم‌های خوب و بدی که اطراف آنها قرار گرفته‌اند، با اتفاقات مختلف و کمیکی همراه شده و بار غم‌انگیز داستان را کم کرده است.

موضوع سریال و انتخاب حمید لولایی برای ایفای نقش اصلی نیز، برای مخاطب آشنا بوده و بیننده به نوعی می‌داند با چه نوع اثری رو‌برو خواهد شد و پایان خوش آن ملموس‌تر است.

کمدی در سریال نقطه سر خط

کمدی و طنز سریال نقطه سر خط بیشتر به موقعیت‌های طراحی شده و بازی بازیگران برمی‌گردد. موقعیت‌هایی که گاهی کمدی سوتفاهم ایجاد می‌کند و بیننده که از اصل ماجرا آگاه است، به خنده می‌افتد.

از طرفی با وجود آنکه با یک اثر تصویری مواجه هستیم، کمدی سریال گاهی به شوخی‌های کلامی و گاهی تکرار یکسری از جملات برمی‌گردد.

جملاتی که هر کدام ویژگی‌های خودشان را دارند؛ گاهی باعث خنده و گاهی به لودگی نزدیک می‌شوند.

به طور مثال جمله «پَ نَ پَ» استفاده چندباره از یک شوخی مستعمل فضای مجازی است که خوب جا نیفتاده، اما در مقابل، طراحی جمله «سی سال خدمت صادقانه با مدرک فوق دیپلم که ارزشش از فوق لیسانس الان بالاتره» یا «مامان برم؟ … مامان تشکر کنم؟ و …» و تکرار بجای آن در سریال برای مخاطب پذیرفتنی‌تر است.

در کنار این‌ها، موضوعاتی مانند اهمیت نقش خانواده، توجه به نوع دوستی و بخشش افراد خطاکار پررنگ‌تر دیده شده و از کلیت سریال برداشت می‌شود.

در کل شاید موضوع کلی سریال کلیشه‌ای به نظر برسد، اما نویسندگان با ساخت و موقعیت‌های جدید و پایانی غافلگیرکننده، توانستند مخاطب را تا انتهای سریال با خود همراه کنند و این سریال را هم جزو سریال‌های کمدی قابل قبول تلویزیون قرار دهند.

پایان 

برای مطالعه نقد سایر فیلم‌ها اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=316981
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.