سریال دفتر یادداشت؛ رضا عطاران به آرزویش رسید!

سریال دفتر یادداشت؛ رضا عطاران به آرزویش رسید!

نویسنده: ابراهیم کاظمی مقدم

سریال نمایش خانگی دفتر یادداشت از همان ابتدا و پیش از انتشار کلی حاشیه ساخت. حاشیه‌هایی که با تیزر و پوستر این سریال آغاز شد.

انتقادهایی که کاملا بجا و صحیح بودند. از سخیف بودن کپی برداری در طرح و ایده گرفته تا نگاه کالایی به زن که در آن زمان برای قضاوت در باره خود سریال اندکی زود بود.

اما اینک صبر کردن تا پایان آن اشتباه است. شوخی‌های جنسی سخیف، نگاه ابزاری و جنسیت‌زده به زن اساس و پایه‌ی دفتر یادداشت است.

داستان فیلم درباره رصا عطاران، در نقش کاراگاه بازنشسته‌ای است که به شدت هَوَل است. شخصی که به بهانه آلزایمر از همه دختران عکس می‌گیرد اما در جای‌جای فیلم نشان می‌دهد رفتارش با دختران صرفاً به خاطر آلزایمر نیست.

حتی در بخشی از فیلم از این که رئیس آسایشگاه شوهر دارد ناراحت می‌شود و با گلایه از شوهر داشتن او حرف می‌زند. این نگاه جنسیتی به زن در تمام طول فیلم و از تمام شخصیت‌های مذکر ادامه دارد و قابل تحمل نیست.

شوخی‌های جنسی در دفتر یادداشت به نگاه جنسی به دختران ختم نمی‌شود. شوخی با اندام‌های خصوصی مردانه هم هست. حسن معجونی در نقش حمید از خالی که در اندام خصوصی رضا عطاران در نقش ایرج است خبر دارد و این شوخی در قسمت‌های بعدی نیز اوامه پیدا می‌کند.

کار به جایی می‌رسد که کارگردان برای خنده گرفتن از مخاطب شلوار بازیگر را هم در می‌آورد. در قسمت اول زمانی که شلوار حسن معجونی از پایش افتاد، به نظرم رسید که این آرمان رضا عطاران بود که در معجونی متجلی شد.

اما دو قسمت بیشتر نگذشت که عطاران هم با این ترفند تلاش کرد تا از مخاطب خنده بگیرد. بد نیست ماجرای این آرمان را هم برای شما بازگو کنم.

سال‌ها پیش رضا عطاران گفته بود: حاضر است برای خنداندن مخاطب، شلوارش را هم پایین بکشد. در همان ایام بازیگر پیشکسوت کشورمان، مرحوم جمشید مشایخی و دیگر بزرگان از این گفته انتقاداتی کردند که در این مقال نمی‌گنجد.

شکر خدا امروز آقای مشایخی نیستند که تا شاهد شلوار در آوردن کسانی باشند که روزگاری اسم و رسمی در بازیگری و تلویزیون جمهوری اسلامی داشتند. خاطرات مجموعه‌های تلویزیونی آقای عطاران، مخصوصا خانه به دوش و متهم گریخت هنوز در یاد و خاطره‌ی ایرانی‌هاست.

بازی عالی آقای معجونی در کمدی سیتکام مسافران انتظارها را از او خیلی بالا برده است.

دفتر یادداشت اما انتظار شما از فیلم و نمایش خانگی را به شدت پایین خواهد آورد. صرف نمایش چند بازیگر معروف در محیطی لوکس و گران‌قیمت با شوخی‌های ديالوگ‌محور و سخیف در این مجموعه نمایش خانگی، تنها چیزی است که دفتر یادداشت برای عرضه به مخاطب دارد.

با این اوصاف به نظر من اصلا نوبت به برسی ژانر کمدی جنایی در سینمای ایران نمی‌رسد. گنجاندن اثر مبتذلی مانند این در این ژانر بیشتر توهین به دیگر فیلم‌سازان است.

این سریال را می‌توانید در فیلم نت تماشا کنید

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=319788
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.