خواهي نرسد از کرونا بر تو زياني

 

همايون عليدوستي از شاعران و طنزپردزان خوب کشور است. وي در سال ???? در شهر کيان از توابع شهرکرد به دنيا آمد. آشنايي او با شعر از دوران دبيرستان آغاز شد و مسير زندگي او را تغيير داد. مدرک دکتراي زبان و ادبيات فارسي را از دانشگاه علامه طباطبايي گرفته‌است و در حال حاضر، علاوه بر تدريس در مراکز آموزش عالي، در شوراي شهر کيان عضويت دارد. او همچنين سابق? همکاري با حوز? هنري، صدا و سيما و ادار? فرهنگ و ارشاد اسلامي را در کارنامه خود دارد. از آثار او مي‌توان به «اشک فانوس»، «شب‌هاي بي‌ستاره»، «فصلي به رنگ عشق» و «در آستان جانان» اشاره کرد.

 

  • پيشنهاد و توصيه‌ شما به عموم مردم در خصوص بيماري کرونا چيست؟

 

پيشنهاد و توصيه من اين است که مردم ضمن حفظ آرامش خود نکات بهداشتي و توصيه‌هاي پزشکان را جدي بگيرند.

کرونا با هيچ‌کس شوخي ندارد. اين مهمان ناخوانده چونان شغاد به مصاف رستم  آمده است و از پشت خنجر  مي‌زند. بايد با تعقل و خردمندي  پشت اين  دشمنِ سلامت را به خاک برسانيم  و دماغ نداشته‌اش را به خاک  بماليم.

اين شرايط جديدي است که در کشور و دنياي امروز پيش آمده است. مردم بايد هم آگاهي بدهند و هم با قطع زنجيره‌هاي سرايت، اين بيماري مهيب را غافلگير کنند.  قبل از آن‌ که غافلگير شوند.

متاسفانه در اين عرصه که عرصه امتحان الهي هم هست. عده‌اي از خدا بي‌خبر و زالو صفت با احتکار ماسک و لوازم بهداشتي چهره ناميمون خود را به مردم نشان دادند و ثابت کردند که از انسانيت فقط نامي را به يدک  مي‌کشند و به زودي در گرداب قهر الهي گرفتار خواهند شد.

 

  • پيشنهاد شما براي ايام خانه‌نشيني و قرنطينه چيست؟

 

تلاقي اين روزها با روزهاي پاياني سال و تعطيلات نوروز  فرصتي را پيش آورده‌است تا سر و ساماني  به کارهاي خانه بدهيم. در کنار فرزندان طرحي نو بيندازيم. کتابي  را مطالعه کنيم. فيلمي را تماشا و آن را نقد کنيم. بازي‌هاي قديمي و خانگي را تجربه کنيم. با تلفن از فاميل و بستگان احوال پرسي کنيم و خلاصه آن  که اين تهديد ناخواسته را به فرصتي ارزنده و سازنده تبديل کنيم.

 

  • چه کتاب‌هايي را براي مطالعه در ايام خانه نشيني پيشنهاد مي‌کنيد؟

 

از جمله کتابهايي که در اين ايام مي‌توان خواند؛ کتاب‌هاي طنز معاصر است که از جمله  آنها  کتاب‌هاي  عمران صلاحي، منوچهر احترامي، ناصر فيض، سعيد بيابانکي است.

 

  • لطفا اگر اثري با اين موضوع داريد ارائه بفرماييد.

 

خواهي نرسد از کرونا بر تو زياني

بايد  نروي جايي  و در خانه بماني 

شرط است که در خانه  نشيني و دمادم 

هر پشه‌اي آمد به سراغت بپراني 

از بهر سلامت اگرت اهل محله 

يک ظرف پر از آش دهندت نستاني 

يادت نرود گر که به چيزي زده‌اي دست 

آن دست به چشمان و دهانت نرساني 

با جان خودت شوخي و بازي نکن اي دوست 

کن گوش به پندي که دهندت خودماني 

اين ميکروب ولگرد به هر کوچه و بازار 

رحمي نکند هيچ به هر پير و جواني 

امسال بزن جان پدر قيد سفر را 

چون نيست در اين کار به غير از نگراني 

     

دفتر طنز حوزه هنري

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313283
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.