اینجانب دنیل بلیک؛ هوا مه آلود است مهاجرت نکنید

اینجانب دنیل بلیک؛ هوا مه آلود است مهاجرت نکنید

نویسنده: مهدی صالحی

اگر با آثار پیرمرد انگلیسی کن لوچ آشنا باشید حتما فیلم «من دنیل بلیک هستم» یا «اینجانب دنیل بلیک» را دیده‌اید چون به جز دیدن آن راه دیگری برای شروع یک آشنایی ساده نمی‌ماند؛ کن لوچ در این فیلم نوع رفتار مردم، مهاجرین و دولت با یکدیگر را نمایش می‌دهد.

در فیلم من دنیل بلیک هستم داستان نجار ۵۹ ساله ای روایت می‌شود که به دلیل مشکلات قلبی دکتر به او گفته کار نکند ولی اداره بیمه زیر بار حرف زور دکتر نمی‌رود و می‌گوید برای خودش گفته و باید کار کنی.

در این بین این پیرمرد است که سرگردان شده چون دکتر که حق ویزیتش را گرفته و کارمند اداره ارزیابی قابلیت انجام کار (بیمه تامین اجتماعی) حقوقش را می‌گیرد و تنها کسی که سرش بی کلاه می‌ماند همین دنیل بدبخت با بازی دیو جانز است که برای اینکه بیشتر از این سرش بی کلاه نماند خودش به صورت خودجوش یک کلاه کاموایی سرش گذاشته که قابل تقدیر است.

اما این فرجام کار نیست و ناگهان سر و کله یک زن مهاجر با دو فرزندش که از پناهگاه بی خانمان‌ها در لندن به نیوکاسل آمده اند در اداره بیمه پیدا می‌شود که به دلیل واهی دیر رسیدن اتوبوس با تاخیر می‌آیند.

غافل از اینکه این بهانه‌ها را هر روز صبح کارمندان برای رئیس خود می‌آورند و به همین دلیل پرونده درخواست حمایت دولت از آنها بسته می‌شود و این دو در آنجا به صورت خیلی اتفاقی با هم آشنا می‌شوند اینکه می‌گویند بهانه‌های به روزی داشته باشید دلیلش همین است.

فیلم دنیل بلیک که سرشار از بدختی و گرفتاری است نمای دیگری از زندگی را رو می‌کند و اکنون نجار ۵۹ ساله برای گذراندن زندگی مجبور است تمام وسایل خانه خود را بفروشد و از فروش آنها بجز مقداری پول تنها چیزی که نصیبش می‌گردد، سرما و افسردگی است.

و آن طرف هم که کتی با بازی هیلی اسکوایرز برای گذراندن زندگی اقدام به فروش قسمت‌هایی از بدن خود می‌کند که با مخالفت دنیل روبرو می‌شود ولی کو گوش شنوا و در آخر دنیل در سرویس بهداشتی از این دنیا می‌رود (ای لوچ، چرا دستشویی یعنی تو انگلستان دار و درختی، پارکی یا حتی خیابانی نبود که آنجا بمیرد؛ خیلی بدبختید) و آخرین خواسته دنیل این است که او یک شماره در اداره بیمه نباشد او یک انسان است.

نتیجه اخلاقی که از این فیلم می‌گیریم این است که همه جا آسمان یک رنگ است فقط تهران دود آلود است و لندن مه آلود پس برای تبدیل دود به مه چرا این همه زحمت، تازه دود به دلیل روغنی بودن، هوا را راحت تر پایین می‌دهد ولی مه، آب دارد و اکسیژن را سنگین می‌کند که باعث مشکلات تنفسی می‌گردد.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو تماشا کنید.

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=319992
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.