آدم باشيم و در خانه بمانيم

 

 

روح‌الله احمدي متولد ۱۳۶۸ است. شاعر، نويسنده، طنزپرداز، نوازند? سازدهني و کوهنورد است. در کل خيلي فعال است و شايد خانه‌نشيني در اين روزها برايش خيلي سخت باشد. او که سال‌ها در مجلات رشد مسئول صفحات طنز بوده است، در رسانه‌هاي مختلف طنز نوشته و اجرا کرده است، به هنرجويان نواختن سازدهني را آموزش داده است، علاوه بر خودش، ديگران را هم به کوه و طبيعت برده است، حالا در خانه نشسته است. پس شايد خوب باشد که دربار? شرايط اين روزها و قرنطين? خانگي با او صحبت کنيم.

 

پيشنهادها و توصيه‌هاي شما به عموم مردم براي بيماري کرونا چيست؟

 

من در زمين? بيماري و اين چيزها تخصص ندارم که بتوانم پيشنهاد و توصيه‌اي داشته باشم اما شايد بهترين توصيه‌ام به مردم اين است که به توصيه‌هاي افراد متخصص گوش بدهند. فعلاً که همه مي‌گويند در خانه بمانيم. پس ما هم گوش مي‌دهيم. به جز عصر روزي در اواسط اسفند ماه که براي ضبط برنام? «در حلق? رندان» آمده بودم، باقي روزهاي قبل و بعدش را در خانه نشسته‌ام. بايد سعي کنيم که خودمان، عزيزانمان، اطرافيانمان و تمام مردم را دوست داشته باشيم و با ماندن در خانه مراعات همه را بکنيم. به قول خودماني‌اش بايد آدم باشيم.

 

چگونه در چنين شرايطي مي‌توان هم احتياط و مراقبت ويژه کرد و هم اميدوار بود؟

 

کاري که خودم انجام داده‌ام را مي‌گويم. هم موضوع را جدي گرفته‌ام و مراقبت‌هاي لازم را انجام مي‌دهم، هم گاهي اوقات دايورتش مي‌کنم. يعني نه ساده‌انگاري مي‌کنم، نه سخت‌گيري. من هميشه به نظافتم اهميت مي‌دادم. مثلاً ۵ بار در هفته دوش مي‌گرفتم. هنوز هم ۵ بار در هفته دوش مي‌گيرم. ايد? اولي? خيلي از طنزهايم هم زير دوش به ذهنم رسيده است. نمي‌دانم دليلش چيست ولي زير دوش بيشتر شکوفا مي‌شوم. چون اين روزها در خانه هستم و فضاي خانه را به انداز? کافي تميز کرده‌ايم، نيازي به سخت‌گيري بيشتر ندارم. مثل هميشه زندگي مي‌کنم. فقط سعي مي‌کنم کمتر دستم را به صورتم بزنم و اگر خواستم اين کار را انجام بدهم يا مثلاً غذا بخورم، قبلش دست و صورتم را مي‌شويم. گيرِ زيادي دادن هم خودمان را اذيت مي‌کند، هم اطرافيانمان را. اصلاً دايورت کردن يکي از روش‌هاي خيلي مؤثر در امور روزان? من است.

 

 

پيشنهادهاي شما براي ايام خانه‌نشيني و قرنطينه چيست؟

 

اين روزها که در خانه نشسته‌ام، کارهايم بيشتر است. در واقع هم کارهاي جاري همين روزهايم را انجام مي‌دهم، هم به کارهاي عقب‌افتاده‌ام مي‌رسم. اين روزها کلي طنز نوشته‌ام و نوشته‌هاي قبلي‌ام را اديت کرده‌ام تا آماد? چاپ بشوند. نوشته‌هايي را به ديگران قول داده بودم و در قبالشان تعهد داشتم. آن‌ها را هم تکميل کردم و فرستادم. سه چهار روز در هفته ورزش سنگين کردم. براي دانش‌آموزاني که در تعطيلي هستند، محتواي آموزشي، فرهنگي، هنري، ورزشي و… آماده کردم و فرستادم. سايت شخصي خودم (بلبل‌زبوني) را کوبيدم و از نو ساختم. کلي فيلم و انيميشن ديدم، کلي مطالعه کردم و کلي ساز زدم.

فکر کنم کساني که بتوانند ساز بزنند، اين روزها را راحت‌تر بگذرانند. موسيقي در هر شرايطي مي‌تواند همراه ما باشد. انيميشن ديدن را هم دوست دارم و خيلي وقت‌ها کودکِ درونم به بزرگسالِ بيرونم غلبه مي‌کند. حسابي هم ورزش مي‌کنم که بعد از بهتر شدن شرايط، آمادگي بدنم براي کوهنوردي از دست نرفته باشد.

پس مي‌توانم از بين کارهاي خودم پيشنهاداتي بدهم. ورزش کنيد. کتاب بخوانيد. موسيقي گوش کنيد. فيلم و انيميشن ببينيد. اگر مثل من کارهاي عقب‌افتاده‌اي هم داريد، مي‌توانيد آن‌ها را انجام بدهيد.

 

چه کتاب‌هايي را براي مطالعه در ايام خانه‌نشيني پيشنهاد مي‌کنيد؟

 

پيشنهاد دادن کتاب مثل پيشنهادهاي قبلي راحت نيست. چون خيلي به سليق? آدم مربوط مي‌شود. مثلاً خودم خيلي اهل خواندن رمان نيستم، در صورتي که رمان از خواندني‌ترين کتاب‌ها پيش مردم است. هر کس مي‌تواند سعي کند در زمينه‌هايي که دوست دارد، کتاب‌هاي خوبي بخواند. گاهي هم مي‌شود زمينه‌هاي جديد را امتحان کرد. از بين طنزپردازان مي‌توانم به آثار زنده‌ياد ابوالفضل زرويي نصرآباد اشاره کنم که هم زياد است و هم در زمينه‌هاي مختلف. از شعر و نثر بگيريد تا مقاله و يادداشت و…

راستي براي کساني که نمي‌توانند مدت زيادي کتاب بخوانند يا چشم‌هايشان اذيت مي‌شود، کتاب‌هاي صوتي هم گزينه‌هاي خوبي هستند. خيلي از کتاب‌ها را خوانده‌اند و شما مي‌توانيد آن را خيلي راحت بشنويد.

 

به عنوان کلام پاياني اگر توصي? ديگري داريد بفرماييد.

 

توصي? ديگري ندارم. از عزيزاني که بخشي از وقتشان را به خواندن صحبت‌هاي من اختصاص دادند ممنونم. اين هم خودش راهي است ديگر! يعني مي‌شود در اينترنت چرخيد و کلي مطلب خواند. البته حرف‌هاي من خيلي مهم نبودند. شما سعي کنيد صحبت‌هاي مفيدتري براي خواندن پيدا کنيد. اميدوارم همه تلاش کنيم که هرچه زودتر شرايط بهتر شود و فعاليت‌هايمان به روال عادي برگردد. شايد از شنبه همه چيز عادي شد. ما هم اميدواريم!

 

 

با آرزوي سلامتي و سپاس از شما

 

دفتر طنز حوزه هنري

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313266
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.