۱۴۰۰۰ بيت در پويش اقتراح ماسک

‌پويش ادبي «اقتراح ماسک» که به همت محافل ادبي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور و با هدف ترويج فرهنگ استفاده از ماسک براي حمايت از کادر درمان و همچنين کمک به قطع زنجيره انتقال ويروس کرونا راه اندازي شد، با استقبال گسترده شاعران و علاقه‌مندان به شعر و ادب و با هشتگ #اقتراح_ماسک به يکي از پويش‌هاي پربازديد فضاي مجازي در اين روزها تبديل شده است.

نغمه مستشار نظامي، دبير پويش «اقتراح ماسک» در اين باره گفت: محافل ادبي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور از حدود يک ماه گذشته با دعوت از شاعران و اهالي ادب سراسر کشور به «اقتراح» و بهره‌مندي از ابيات معروف بزرگان ادب فارسي براي سرايش تک بيت با کليد واژ? «ماسک» دعوت کرد. در اين پويش از شاعران و علاقه‌مندان به اين حوزه خواسته شده بود براي اثرگذاري بيشتر، ابيات را به زبان طنز (طنز عفيف) بسرايند، و در نهايت شعر خود را با هشتگ #اقتراح_ماسک منتشر کنند.
«اقتراح» به معني سنجش ذوق و قريحه ادبي شاعران است و در همه محافل ادبي اصيل اقتراح وجود داشته است؛ به طوري که آثاري از شاعران نامي فارسي زبان بر اساس يک موضوع و داستان مطروحه سروده شده‌اند. خوشبختانه اين دعوت محافل ادبي نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور به اقتراح با استقبالي فراتر از انتظار ما همراه شد و در کنار شاعران علاقه‌مند در سراسر کشور، بسياري از استادان شعر و ادب، چهره‌هاي ادبي و حتي چهره‌هاي طنز کشور از اين پويش استقبال کردند.

با توجه به اهتمام مسئولان و تأکيد آنها براي استفاده از ماسک به عنوان بهترين راه شناخته شده براي جلوگيري از شيوع بيماري کرونا، هدف ما اين بود که سرايش و انتشار ابياتي از شاعران بزرگ با چاشني طنز و کليد واژه «ماسک» انگيزه‌اي شود و مردم را به استفاده از ماسک ترغيب کند که خوشبختانه هم توسط استادان و هم توسط کتابداران و شاعران با #اقتراح_ماسک به صورت گسترده در فضاي مجازي منتشر و دست به دست شد.

آثار بسيار درخوري در اين پويش سروده و منتشر شده که البته برخي از اين ابيات داراي اشکالات وزني و برخي غير منطبق با حال و هواي طنزگونه اين پويش بودند و برخي نيز به لحاظ محتوايي همسو با هدف راه‌اندازي اين پويش نبودند که به ناچار در ميان آثار مورد نظر ما جايي نداشتند و حذف شدند. بر اين اساس از اين ?? هزار بيت حدود ? هزار بيت خوب، سالم و هدفمند بر اساس معيارهاي پويش استخراج شد که از اين تعداد چيزي حدود ??? بيت آن توسط شاعران مطرح کشور سروده شده است.

با توجه به فضاي طنزگونه اين پويش و نظر به نزديک شدن به ايام عزاداري ماه محرم اين پويش در ?? مرداد ماه پايان يافت. ما بنا داشتيم از تعدادي از آثار برگزيده در اين پويش تقدير کنيم، اما استقبال گسترده از اين پويش ما را در تقدير از برگزيدگان و انتشار آثار آنها در قالب کتاب مصمم‌تر کرد. به اين منظور معرفي و تقدير از آثار و شاعران برگزيده پس از ايام عزاداري ماه محرم انجام خواهد شد.

هدف ما از اين پويش صرفا سرايش ابيات نبوده، بلکه اين پويش هدف محور به دنبال تأثيرگذاري در جامعه براي استفاده از ماسک از طريق شعر و زبان طنز بوده، بر اين اساس از محافل ادبي کشور درخواست کرديم با ابتکار خودشان اين اشعار و ابيات را در جهت ترويج فرهنگ استفاده از ماسک در دسترس عموم و در معرض ديد همگان قرار دهند.

مستشارنظامي همچنين با اشاره به نزديک شدن به بزرگداشت ابن سينا و روز پزشک، ضمن تقدير از زحمات کادر درمان گفت: وقتي مقام معظم رهبري شخصا به استفاده از ماسک اهتمام دارند و اين موضوع را گامي در جهت احترام به کادر درمان تلقي مي‌کنند، بر همه ما فرض است که در هر جايگاهي که قرار داريم در اين زمينه قدم برداريم و تا ريشه کن شدن اين ويروس در کنار کادر درمان باشيم.

اميدوار هستيم که پويش «اقتراح ماسک» توانسته باشد با استفاده از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي زبان شعر و ويژگي‌هاي زبان طنز، باري از دوش کادر درمان و پزشکان محترمي که در اين ايام در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، بردارد. از آنجا که هميشه اين قلم‌ها بودند که در فرهنگ سازي موثر عمل کرده‌اند، ان‌شاءالله ما اهل قلم تا پايان بحران کرونا دوشادوش کادر درمان از اين عزيزان و بزرگواران حمايت مي‌کنيم و اميدواريم استفاده از ماسک در مقابله با اين ويروس نهادينه شود.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313436
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.