نشست نقد و بررسي کتاب «دور دنيا با زيرشلواري» با حضور عبدالله مقدمي نويسنده اثر، علي زراندوز، گيتي صفرزاده و جمعي از نويسندگان و طنز پردازان در حوزه هنري برگزار شد.
گيتي صفرزاده نويسنده ، روزنامهنگار و طنزپرداز در نشست نقد و بررسي کتاب «دور دنيا با زيرشلواري» که دوشنبه ۲۶ تيرماه در حوزه هنري برگزار شد، با بيان اينکه کتاب را با علاقه خوانده است، اظهار کرد: کتاب «دور دنيا با زيرشلواري» اثر متفاوتي بود. در طنزنويسي ۵۰ درصد موفقيت قالبي است که نويسنده انتخاب ميکند و آقاي مقدمي قالب خوبي را براي نگارش اين اثر به کار گرفته است.
در اين قالب نمونههايي همچون کتاب «چنين کنند بزرگان» ترجمه نجف دريابندري و «چه کردند ناموران» نوشته کاوه ميرعباسي منتشر شده است. در اين گونه کتاب ها نويسنده به مخاطب اطلاعاتي ميدهد و در عين حال تخيل خواننده را هم به کار ميگيرد.
مقدمي با علاقه و متعهدانه مينويسد
علي زراندوز، ديگر منتقد ادبي و نويسنده و طنزپرداز حاضر در اين نشست، با اشاره به سابقه آشنايياش با عبدالله مقدمي، عنوان کرد: مقدمي با علاقه و متعهدانه مينويسد و به غير از مجله گل آقا، فعاليت او را در نشريات ديگر هم ديدهام. با ديدن نوع نويسندگي و طنزپردازي او، به ياد مرحوم محمد پورثاني ميافتم. اين افراد شش دانگ طنزنويس هستند و طنزنويسي را به عنوان شغل مي بينند.
عبدالله مقدمي در کتاب «دور دنيا با زيرشلواري» لحني صميمانه و قلمي روان دارد. معتقدم مقدمي در اين کتاب از لحن طنزنويسي خود فاصله گرفته است و فضاهاي تازهاي را کشف کرده است. برخي شوخيها بديع و تازه است و چفت و بست دارد.
به کار بردن کلمات محاوره در آثار طنز، هميشه درست نيست
صفرزاده با بيان اينکه عبدالله مقدمي سبکي صميمانه و روان را براي نگارش کتاب انتخاب کرده است، عنوان کرد: نکتهاي که من را در اين کتاب اذيت کرد استفاده از برخي کلمات محاوره بود. به کار بردن کلمات محاوره در يک اثر شيرين و جذاب است و اعتقاد ندارم که نبايد از کلمات عاميانه و محاوره استفاده کرد. بلکه در ساختار کتاب طنزي که بر پايه نثري ادبي چيده شده است اينکه نويسنده به ناگاه کلمه محاورهايي را بگنجاند درست نيست.
زراندوز نيز با تاکيد بر اينکه احساس ميکنم مطالبي که در نشريات مينويسيم گاهي صرفا جنبه استفاده روزمره دارد، خاطرنشان کرد: اگر طنز ژورناليستي بخواهد تبديل به کتاب شود بايد موضوعاتش تغيير کند؛ چرا که وقتي ۱۰ سال بعد اثري خوانده ميشود هم بايد خواندني باشد. البته بسياري از آثار طنز موفقي که در قالب کتاب ديدهايم، پيش از اين در نشريات منتشر شده است.
همچنين خوب بود که براي رساندن پيام، از اشعار فارسي استفاده مي شد. شعر به قوت نثر کمک مي کند و مخاطب ايراني نيز از خواندن شعر در يک متن طنز لذت مي برد.
فاصله گرفتن مقدمي از لحن هميشگي اش خوب است
اميد مهدينژاد که ويرايش اين اثر را بر عهده داشت نيز درباره نثر کتاب «دور دنيا با زيرشلواري» گفت: تصور ميکنم اينکه عبدالله مقدمي از لحن هميشگي خود در طنزنويسي فاصله بگيرد اتفاق خوبي است و يکي از کارهايي که ميکنم اين است که تلاش کنم از لحن هميشگياش فاصله بگيرد.
وي با اشاره به اينکه نثرهاي گل آقا روان و ساده نوشته ميشد، تصريح کرد: اين روان بودن متن، به اين معنا نبود که براي مخاطب عام نوشته ميشود و اتفاقا معتقدم مرحوم صابري توجه به مخاطبان خاص داشت و متونش همه فهم نبود. متن عبدالله مقدمي اما اين گونه نيست، ساده و در عين حال همه فهم است.
مهدي نژاد همچنين تاکيد کرد: کتاب «دور دنيا با زيرشلواري» يکي از آثار خوبي است که نشر قاف منتشر کرده است و خود من از خواندن اين اثر لذت بردم.
زراندوز نيز با بيان اينکه بيشتر اطلاعات اين کتاب، اطلاعات اينترنتي است، اظهار کرد: اغلب مخاطبان اين اطلاعات را ميدانند و يا ميتوانند از طريق جستوجو در فضاي مجازي به اين اطلاعات دسترسي پيدا کنند. مقدمي در واقع اين اطلاعات را با زباني طنز و لحني شيرين به مخاطب ارائه کرده است. البته دوست داشتم مقدمي اطلاعاتي هم درباره فرهنگ و حتي اسطورههاي برخي کشورها ارائه کند. اما اگر با اسطوره ها و تاريخ و فرهنگ کشورهايي که تاريخ غني دارند شوخي ميشد بهتر بود. بايد به سمتي برويم که در طنز شجاعتمان بيشتر شود تا فرم را بشناسيم و فانتزي را درک کنيم.
عبدالله مقدمي نيز با اشاره به اينکه کتاب «دور دنيا با زيرشلواري» حاصل جست و جوي او در فضاي مجازي و اطلاعاتي است که درباره کشورهاي مختلف به دست آورده است، عنوان کرد: سعي کردم درباره همه کشورها حداقل يک خط بنويسم. البته برخي کشورها بودند که ما اطلاعاتي از آنها نداشتيم. مشکلي هم که در نگارش اين کتاب داشتم اين بود که برخي کشورها ويژگيهاي بسيار مشابهي داشتند و بايد به دنبال ويژگيهايي ميگشتم که متن از اين کشورها شبيه به يکديگر نشود.
وي در پايان بخش هايي از کتاب «دور دنيا با زيرشلواري» را براي حضار خواند. همچنين کتاب با امضاي نويسنده به حاضران در مراسم اهدا شد.
در اين مراسم شخصيت هاي ادبي همچون فرهاد حسنزاده و رضا احسانپور نيز حضور داشتند.