کتاب گچ پژ؛ روزمرگی در طهران با زبانی خاص

کتاب گچ پژ؛ روزمرگی در طهران با زبانی خاص

نویسنده: سارا ملاعباسی

توصیف زندگی روزمره در تهران قدیم با قلمی شیوا و مختص به همان دوره، یکی از موضوعاتی است که می‌تواند برای علاقه‌مندان حوزه طنز و ادبیات جذاب باشد.

گچ پژ کتابی به نویسندگی محسن رضوانی است که در سال ۱۳۹۵ از سوی نشر سوره مهر منتشر شد و طبق گفته‌های نویسنده، نوشته‌ها مربوط به سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ است.

این کتاب به زبان اهالی طهران نوشته شده و کلماتش خواننده را یاد اصطلاحات زمان قاجار می‌اندازد. کلماتی که گاهی با عبارات فرنگی امروزی ترکیب می‌شود و مسائل روزمره اجتماعی بین کسبه و مردم یک محله را با زبانی طنز و شیرین روایت می‌کند.

این کتاب که تا این لحظه تنها اثر چاپ شده محسن رضوانی است، ترکیبی از موضوعات اجتماعی و عاشقانه است که چندین عکس ضمیمه آن شده و خواننده را با خود همراه می‌کند.

طنز در کتاب گچ پژ

طنز این کتاب بیشتر به ترکیب کلمات و آگاهی نویسنده از چگونه درهم آمیختن آن برمی‌گردد که وضعیت روزمره مردم را نقد می‌کند.

این نقدها گاهی در نامه عاشقانه، گاهی در شکایت‌نامه به اهل محل و گاهی توصیف خرافات و رفتارهای مردم در محله و شهر، خود را نشان می‌دهد.

به طوری که خواننده، هم از لحن و گفتار نویسنده لذت می‌برد و می‌خندد و هم با نگاهی تازه، به ماجرای روزمره آن دوران نگاه می‌کند.

به طور مثال نویسنده در جایی می‌گوید:

«قبول! اسم گذاشتن سنت است. اما اگر بنا بود به اسم و فامیل، اطوار و آتیه کسی تغییر کند، روزگار مسعود سعد سلمان به آن  فلاکت نمی‌افتاد.»

یکی از ویژگی‌های این کتاب این است که خواننده بعد از خواندن یادداشت‌ها و نامه‌ها، فقط یک شخصیت یا یک تیپ را تصور نمی‌کند.

چون خصوصیات افرادی که پشت نامه‌ها یا یادداشت‌هاست با یکدیگر تفاوت داشته و نوعی پراکندگی در آن وجود دارد. ویژگی که طبق سلیقه خواننده کتاب، می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

با وجود آنکه حجم این کتاب کم است و تصور می‌کنید که در زمانی کم خوانده می‌شود، باید بگوییم «گچ پژ» کتابی نیست که راحت خوانده شود و بعد هم از یاد برود.

بلکه کتابی است که باید با حواسی جمع آن را خواند و هر از گاهی سراغ آن را گرفت تا قلم شیرین محسن رضوانی حال و هوای آدم را در روزهای بلند و کوتاه سال عوض کند.

چرا که این کتاب به زمان و حتا مکان خاصی محدود نمی‌شود و اگر به ادبیات و طنز علاقه‌مند هستید، می‌تواند کتاب خوبی برایتان باشد.

گفتنی است نسخه صوتی این کتاب با خوانش علی آباقری نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

این کتاب را می‌توانید در طاقچه یا فیدیبو بخوانید و یا به صورت فیزیکی از این لینک تهیه کنید.

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317279
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.