کتاب مورد عجیب بلع اشیای ضروری با چاشنی تخیل

کتاب مورد عجیب بلع اشیای ضروری با چاشنی تخیل

نویسنده: نگار فیض آبادی

کتاب مورد عجیب بلع اشیای ضروری را جابر حسین زاده نودهی نوشته است. او قبلاً برای مجله‌ طنز خط‌خطی و صفحه بی‌قانون هم طنز می‌نوشت. شاید بگویید چرا کتاب، اسم عجیبی دارد؟ که خب ما به شما می‌گوییم این که چیزی نیست.

چون اسم یکی از کتاب‌های این طنزنویس، «پاندای محبوب بامبو به دست با چشم‌هایی دور سیاه، در اندیشه‌ی انقراض» است!

سوژه‌های دم‌دستی را دست‌کم نگرفته است.

اگر همیشه دوست داشتید طنز بنویسید اما با خودتان می‌گفتید «آخه راجع به چی بنویسم؟»، کتاب به شما نشان می‌دهد تمام سوژه‌های اطرافتان این قابلیت را دارند که درباره‌شان طنز بنویسید.

جابر حسین زاده نودهی در این کتاب سراغ نقد اجتماعی نرفته است، بلکه تکه‌ای از واقعیت را گرفته و با چاشنی تخیل و اغراق، شما را به دنیای ذهنی‌اش می‌برد.

اتفاقات ساده‌ای مثل سکته کردن، عادت همه چیزخواری، تنبلی برای درست کردن چکه ظرفشویی، ورزش کردن، انتخاب حیوان خانگی و… بهانه‌ای برای نوشتن شده‌اند.

او واقعیت و خیال را به هم گره زده است. برای همین اگر خواندید بعضی چیزهایی که نوشته، از حرف‌های ناگفته گربه خانگی‌اش بوده است، نباید جا بخورید.

داستان‌های چنددقیقه‌ای

کتاب مورد عجیب بلع اشیای ضروری، تک‌گویی‌های نویسنده است و با زبان اول‌شخص، داستان‌ها را روایت می‌کند.

نویسنده، شروع خیلی خوبی دارد، سریع سراغ اصل مطلب می‌رود و همین باعث می‌شود مشتاق شوید صفحه‌های بعدی را هم بخوانید.

البته ممکن است برخی جاها از ریتم بیفتد یا لحن کمی عصبانی‌اش باعث شود ما هم پوست کنار شستمان را با دندان بکنیم (خودش هم کتاب را با همین جمله شروع کرده است)؛ اما تا چشم به هم بزنید داستان تمام می‌شود.

اگر کتاب، اتفاقی چند دقیقه دستتان بود حتماً دو داستان سکته و هیپ‌هاپ را بخوانید. حتا اگر خیلی هم سرعت خواندنتان بالا نباشد، هر داستان را می‌توانید کمتر از چهار دقیقه تمام کنید.

ما ساعت گرفتیم! اگر زیر یک دقیقه خواندید به ما بگویید، تا رکوردتان را ثبت کنیم.

داستان‌ها، اغراق‌ها و تشبیه‌های بامزه‌ای هم دارند. مثل: چیزی خنده‌دارتر از گلوله شدن جوجه‌تیغی، شبیه نهنگی مضطرب، تشبیه انسان به بچه گرازی که با خوش‌شانسی از چنگال پلنگ فرار می‌کند و… شوخی‌های کتاب بیشتر ناشی از اغراق است و خنده‌های خواننده، از شوخی‌های کلامی آب می‌خورند.

در یکی داستان‌ها، سراغ مورد عجیب خودکشی خواهرش هم می‌رود که البته شوخی با خودکشی، موضوع بسیار حساسی است.

بخشی از کتاب مورد عجیب بلع اشیای ضروری

«حشرات، از معدود جانورانی‌اند که همواره علاقه‌شان را به آدمیزاد، طی قرون متمادی ثابت کرده‌اند. ممکن است روی مبل خانه‌تان نشسته باشید و ببینید سوسکی سه چهار سانتی با آن قلب مهربانش از دسته مبل خزیده و رفته روی شانه‌تان تا با هم تلویزیون تماشا کنید.

آن‌همه راه از مسیر تهوع‌آور فاضلاب خانه بالاآمده تا کنارتان باشد. این روزها دیگر چه کسی برای رفیقش همچین کاری می‌کند؟ مورچه‌ها، مگس‌ها، شب‌پره‌ها، تمامشان با اینکه می‌دانند نمی‌توان روی درکِ محبت از سوی آدم‌ها حساب خاصی باز کرد، بااین‌حال همیشه تماس عاطفی و فیزیکی‌شان را با بشر حفظ کرده‌اند».

جابر حسین‌ زاده نودهی، کتاب‌هایی مثل هزارپا و پاندای محبوب بامبو به دست با چشم‌هایی دور سیاه، در اندیشه‌ی انقراض را هم نوشته است.

کتاب مورد عجیب بلع اشیای ضروری، ۱۰۸ صفحه و ۲۲ داستان کوتاه طنز دارد. چاپ اول کتاب را نشر چشمه، پاییز ۱۳۹۹ به قیمت ۲۴ هزار تومان منتشر کرده است.

پایان

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌های طنز اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=316583
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.