کتاب مثل ماه شب چهارده و آرزوی دیرینه انسان

کتاب مثل ماه شب چهارده و آرزوی دیرینه انسان

نویسنده: سارا ملاعباسی

شوخی کردن و جنبه شوخی داشتن در هر آدمی نسبی است و گاهی کار به جایی می‌رسد که بعضی آدم‌ها برای شوخی کردن قوانینی تعیین می‌کنند.

اما اگر بچه‌ها که از این قوانین بی‌خبر هستند، بخواهند با بزرگترها شوخی کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

کتاب مثل ماه شب چهارده، نوشته هوشنگ مرادی کرمانی داستان یک فرهنگسرا در محلات قدیمی تهران است که معلم کاریکاتور در تابستان به آنجا می‌آید و می‌خواهد که بچه‌ها سوژه‌های کاریکاتورشان را از بین اهالی محله پیدا کنند.

همین موضوع درگیری‌های بین اهالی محله و والدین بچه‌ها را رقم می‌زند و در نهایت به شکایت از معلم کاریکاتور می‌رسد.

چون اهالی محله که تا به حال از نقاشی فقط نقش گل و میوه دیده بودند، با دیدن تصویر خودشان آن هم وقتی بعضی اجزای صورت‌شان بزرگتر دیده می‌شد، ناراحت شدند و وضع محله هم آشفته شد.

مرادی کرمانی در این کتاب فداکاری معلم یا معلمانی را به تصویر می‌کشد که برای درک مفهوم هنر و طنز، سعی می‌کند مفاهیم تازه‌ای را به شاگردانش یاد دهد و آنها را وارد دنیای جدیدی کند.

به طوری که در جایی از داستان به بچه‌ها پیشنهاد می‌دهد کاریکاتور او را بکشند و وقتی توقع می‌رود او هم مثل دیگران ناراحت شود، معلم چیزی نمی‌گوید و بچه‌ها را تشویق به ادامه کار می‌کند.

او حتا ناراحتی اهالی محله را هم درک می‌گویند و معتقد است که زیبایی آرزوی دیرینه هر انسان است و سایر مسائل معنوی و مادی بعد از مفهوم زیبایی به انسان منتقل می‌شود. به همین علت بسیاری از آدم‌ها از دیدن کاریکاتورشان ناراحت می‌شوند.

یکی از دیگر از نکات مهم این کتاب، بیان حساسیت کار کاریکاتوریست‌ها و طنزپردازان است که نویسنده به وسیله گفت‌وگوی بین شاگردان و معلم و حتا تصویر روی جلد (بچه‌هایی در لبه بام ایستاده‌اند و کاریکاتور می‌کشند)، به خوبی آن را به خواننده منتقل کرده است.

«مثل ماه شب چهارده» پر از شخصیت‌هایی است که در اطرافمان دیده‌ایم و در این کتاب با دید تازه مثل نوجوانان کلاس کاریکاتور به آن نگاه می‌کنیم.

پایان بندی کتاب و دیالوگ‌های پایانی بچه‌های کلاس از نقاط قوت و تاثیرگذار کتاب است که هم برای مخاطب فضاسازی می‌کند، هم او را می‌خنداند و هم او را به فکر فرو می‌برد.

اگر شما هم می‌خواهید بدانید کاریکاتورهای اهل محله، کاریکاتور بچه‌ها و کاریکاتور آقا معلم چطور از آب درآمده، کافی است نگاهی به تصاویر درون کتاب بیندازید.

بزرگمهر حسین‌پور به عنوان تصویرگر این کتاب، به خوبی آنها را ترسیم کرده و می‌توانید آن را در لابلای داستان ببینید.

گفتنی است این کتاب در ۱۱۴ صفحه و از سوی نشر معین چاپ شده است.

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317790
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.