کتاب لبخند غیر مجاز و حکایت های طنز انتقادی

کتاب لبخند غیر مجاز و حکایت های طنز انتقادی

نویسنده: سارا ملاعباسی

«لبخند غیر مجاز» یکی از آثار طنز دکتر اسماعیل امینی در قالب نثر است که در سال ۱۳۹۴ از سوی نشر سوره مهر منتشر شد.

این کتاب از ۳۶ داستانک، گفت‌وگو و حکایت تشکیل شده که به هم مربوط نیستند، اما هر کدام با توجه به داستان و محتوایشان طنزی در خود دارد و مخاطب را به فکر می‌اندازد.

با خواندن چند داستان اول، خواننده متوجه می‌شود که خندیدن اولویت اول کتاب نبوده و نویسنده انتقاد از وضع موجود و طرز تفکر بعضی از انسان‌ها را هدف اصلی قرار داده است.

یکی از نکات مهم این کتاب، وام گرفتن از شخصیت‌ها و داستان‌های کتاب درسی دبستان است.

این روش از دانسته‌های ذهنی مخاطب بهره گرفته و با آوردن شخصیت‌هایی مثل «کوکب خانم»، «کبری»، «لاکپشت و دو مرغابی» و مانند این‌ها، حرفش را راحت‌تر بیان می‌کند و به هدف اصلی‌اش می‌رسد.

در اصل هر کدام از آنها نمادی هستند که هم در ذهن مخاطب جا افتاده‌اند و هم با شوخی‌های نویسنده، موقعیت تازه‌ای را می‌سازند.

طنز نویسنده نیز با امانت‌داری کامل نسبت به شخصیت‌ها، شکل گرفته و ذهنیت خوانندگان را نسبت به اصل آنها عوض نمی‌کند، اما باعث می‌شود خواننده این کتاب نگاه جدیدی به خود و اطرافیانش داشته باشد و حتا روی رفتارهای روزمره‌اش هم دقیق شود.

سایر روایت‌ها نیز در موقعیت‌های ساده و روزمره‌ای شکل می‌گیرد که در آن اتفاقات غیر معمولی می‌افتد و با راهکارهایی غیرمعمول حل می‌شود. در اینجا نیز مخاطب با غافلگیری روبرو می‌شود که هم می‌خندد و هم با پیچیدگی ذهن انسان مواجه می‌شود.

ممکن است بعضی از شوخی‌های کتاب لبخند غیر مجاز از دید خوانندگان قدیمی یا تکراری به نظر برسد، اما باید به این نکته توجه کرد که نوع نگارش و استفاده بجا از کلمات برای انتقاد و طنزنویسی می‌تواند برای علاقه‌مندان و مخاطبان این حوزه مفید باشد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«خط قرمز گفت: سلام برادر جان! اوضاع و احوالت چطور است؟

خط فقر گفت: اوضاع کجايم؟ آن بالاها يا اين پايين‌ها؟

خط قرمز گفت: به طور کلی بفرما، ولي زياد هم پايين نرو که اصلا به صلاح نيست.

خط فقر گفت: آن بالاها که اوضاع خوب است و هرچه بالاتر می‌روی بهتر هم می‌شود. از آن خيلی بالاها هم که من اصلا خبر ندارم و احتمالا تو خبر داشته باشی، چون در حوزه تخصصی توست…»

برای خواندن این کتاب به صورت الکترونیکی روی این لینک کلیک کنید.

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317622
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.