کتاب باغ وحش اساطیر و چیزهایی که نمی‌دانیم

کتاب باغ وحش اساطیر و چیزهایی که نمی‌دانیم

نویسنده: سارا ملاعباسی

شاید در نگاه اول، از عنوان «باغ وحش اساطیر» برداشت دیگری شود و سوتفاهم پیش بیاید. اما همین اول متن بگوییم که منظور نویسنده از اساطیر، حیواناتی هستند که در دنیای واقعی وجود ندارند ولی در داستان‌های اساطیری نه تنها حضور دارند که حتا نقش مهمی هم در داستان ایفا می‌کنند.

احسان رضایی به واسطه سال‌ها مطالعه در حوزه ادبیات، با ایده شوخی با حیوانات اسطوره‌ای، بدون آنکه حوصله مخاطب را سر ببرد، هم آنها را به خواننده می‌شناساند و هم با توصیفات و ترکیب واژه‌های امروزی با واژه‌های ادبیات کهن، مخاطب را می‌خنداند.

در اصل شما با خواندن این کتاب هم می‌خندید و هم آن اسامی که همیشه به گوش‌تان خورده و گذاشتید سر وقت سراغش بروید را بهتر می‌شناسید.

حداقل متوجه می‌شوید که «رخش»، «ببر بنگال»، «بختک» و … که بودند و از کجا وارد روایات و داستان‌ها شدند.

اگر هم در جایی از کتاب نتوانستید آن موجودات خیالی را تصور کنید، نگران نشوید. چون طرح‌های میان متن که به دست مجید خسروانجم ترسیم شده، قدرت تجسم و تخیل‌تان را تقویت می‌کند.

یکی از نکات قابل توجه در کتاب باغ وحش اساطیر، منابع معتبر آن است و نویسنده در انتهای کتاب هر کدام را در دو سه خط معرفی کرده تا اگر وسط کتاب خواندن، به کتاب‌های دیگر علاقه‌مند شدید، آنها را بشناسید.

همچنین به شما یاد می‌دهد که منابع کتاب‌های تخصصی که می‌خوانید را پیگیری کنید، حتا اگر طنز باشد.

به طور کلی «باغ وحش اساطیر» را می‌توان کتابی دانست که به واسطه موضوع منحصر به فرد و غیر تکراری‌اش، مخاطب را با زبانی متفاوت با اساطیر و بخش مهمی از ادبیات کهن آشنا می‌کند و حتا شاید سبب علاقه‌مندی او به این حوزه شود.

کتابی که مشابه آن را کمتر دیده‌ایم و می‌تواند الگوی خوبی برای باقی کلمات و عباراتی که می‌خواهیم یک‌روز سراغش برویم، باشد.

در بخشی از کتاب و در توصیف دیو می‌خوانیم:

«… اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، این بیچاره‌ها تنها چیزی که لازم دارند، دادن فرصت مجدد است.

شما فرض کن یک دیو داریم به اسم «بوشاسب» که چون خوابش سنگین است، صبح‌ها که خروس می‌خواند، یک نمه اعصابش به هم می‌ریزد، با آن دست‌های درازش سعی می‌کند خروسه را خفه و اهالی شهر را خواب کند.

ماشاالله کارش را هم یک طوری با کیفیت انجام می‌دهد که الان چندهزار سال است سام پهلوان را به عالم چرت و خواب فرستاده.

خب کافی است این دیوه را برداریم ببریم مسئولیت خواب ماندن مدیران ادارات و استادهای دانشگاه را بهش واگذار کنیم تا ملت دعایش هم بکنند. …»

می‌توانید این کتاب را در این لینک آنلاین بخوانید و یا از این لینک به صورت فیزیکی تهیه کنید.

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317786
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.