کارگاه شعر طنز چگونه متولد می‌شود در سومین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد

کارگاه شعر طنز چگونه متولد می‌شود در سومین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد

سومین جلسه از سری کارگاه‌های حضوری رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان گلستان با تدریس دکتر اسماعیل امینی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفنر طنز وی در ابتدای کارگاه شعر طنز چگونه متولد می‌شود، توضیح داد که سه باور اشتباه درباره شعر طنز وجود دارد.

دکتر امینی توضیح داد: «خیلی‌ها گمان می‌کنند چون شعر، طنز است و جدی نیست، اگر ایراد نحوی داشته باشد، مشکلی ندارد. در صورتی که این درست نیست.

چون شعر طنز هم شعر است و باید از نظر آرایه‌های ادبی و وزن و قافیه بدون ایراد باشد.

دوم اینکه ما خیال می‌کنیم شعرها، چه شعر طنز و چه شعر جدی، باید حرف دلخواه ما را بزند. این هم تصور غلطی است. یعنی وقتی من شعر طنز می‌گویم یا شعر طنز می‌خوانم نباید به این فکر کنم که حرف  دیگران را بزنم.

سوم اینکه اگر بخواهیم نمک اضافه‌ای به شعر یا نثر طنز اضافه کنیم تا خنده بگیریم اشتباه است. چون کلیت کار تغییر می‌کند.»

وی در ادامه توضیح داد: «آدم معمولی مخاطب طنز نیست. اساسا طنزنویسی کار آدم بسیار باهوش است و فهمیدنش هم کار آدم بسیار زیرک است. سعی کنید برای آدم‌های باهوش طنز بنویسید.»

دکتر امینی در ادامه کلاس درباره شعر طنز توضیح داد: «گاهی در میان اشعار شاعرانی مثل حافظ، عطار، مولانا و … بیتی پیدا می‌شود که در آن طنز به‌کار رفته است، اما کل شعر، طنز نیست.

ما بیشتر با شعری سر و کار داریم که کل ابیات آن طنز باشد.»

دکتر امینی درباره ساخت شعر طنز گفت: « وقتی شعر طنز می‌سازیم به این نکته توجه کنیم که تکیه‌گاه خبری آن شعر، زودگذر نباشد و صرفا اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد، بهترین چیز نیست. چون ممکن است به ذهن دیگران هم برسد.

می‌توانیم برای خلق طنز، از نگاه دیگران به یک موضوع نگاه کنیم و بعد از سرودن یک بیت شعر، آن را به کمک تداعی معانی گسترش دهیم.

نکته مهم این است که در هر شعری خط روایت باعث انسجام شعر و ارتباط ابیات با یکدیگر می‌شود.

در شعر طنز و در نثر طنز آنچه باعث انسجام متن یا شعر می‌شود این است که به جای پرداختن به موضوع اصلی، متن و شعر به حاشیه می‌رود و معانی دیگری تداعی می‌شود.»

وی با مثال زدن از نمایشنامه «مضرات دخانیات» از چخوف، توضیح داد که نویسنده یک موضوع دم دستی را انتخاب می‌کند و به وسیله آن حاشیه می‌رود. حاشیه‌هایی که حرف‌های مهمی می‌زند.

همچنین دکتر امینی برای نقیضه سازی، کتاب «نقیضه و نقیضه سازان» اثر مهدی اخوان ثالث را معرفی کرد و گفت: «اگر خواستید نقیضه بنویسید اول شعر اصلی را خوب بخوانید و ویژگی‌های زبانی و بلاغی و شعریِ شعر اصلی را بشناسید و با شناخت آن نقیضه بنویسید.»

دکتر امینی در انتها تاکید کرد: «خواندن کتاب و بالا بردن میزان مطالعه و تمرین از ضرورت‌های سرودن شعر طنز و نوشتن نثر طنز است و نباید فقط به ذوق فردی تکیه کرد. چون بعد از مدتی دست طنزپرداز خالی می‌ماند.»

در پایان این جلسه کارگاهی پرسش و پاسخ انجام شد و شرکت‌کنندگان سوالات‌شان را مطرح کردند. همچنین کلیپ یادبودی از زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآیاد پخش شد.

کارگاه تحلیل موقعیت کمدی به همراه نمایش فیلم در سومین رویداد آموزشی طنز قلمه

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=320266
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.