کارگاه شعر طنز چگونه متولد می‌شود در چهارمین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد

کارگاه شعر طنز چگونه متولد می‌شود در چهارمین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد

سومین روز رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان سیستان و بلوچستان با کارگاه «شعر طنز چگونه متولد می‌شود؟» با تدریس دکتر اسماعیل امینی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی دفنر طنز حوزه هنری، وی در ابتدای کارگاه شعر طنز چگونه متولد می‌شود، گفت: «ممکن است بعضی از افراد به صورت تخصصی شعر طنز کار نکنند، اما خوب است که طنزپرداز بر سایر قالب‌های ارائه طنز مسلط باشد.»

دکتر امینی درباره تفاوت شعر با سایر قالب‌های نوشتن گفت: «شعر قافیه و وزن دارد. اما علاوه بر این شعر بیان خیال انگیز است.

یعنی اگر شعر جوری باشد که بتواند دریا را توصیف کند و من هم حس کنم در کنار دریا هستم و آن احساس در من زنده شود، شعر است.»

او درباره اثر طنز گفت: «وقتی در یک متن ناسازگاری ببینیم، ناسازگاری به ما علامت می‌دهد که این متن، متن معمولی نیست.

گاهی این ناسازگاری به علت کم‌سوادی و شلختگی است و گاهی به عمد از سوی مولف ایجاد شده و با ایجاد یک ناسازگاری تناسب جدید و طنز می‌سازد.»

او درباره زمینه معنایی در اثر طنز گفت: «در شعر و متن طنز باید بتوانیم زمینه معنایی را خوب توضیح دهیم. یکی از مشکلات در نوشتن متن طنز و سرودن شعر طنز همین است که گاهی زمینه معنایی به خوبی برای مخاطب بیان نمی‌شود.»

دکتر امینی درباره مشکلات و اشتباهات خلق اثر طنز گفت: «اولین مشکل این است که فکر می‌کنیم اولین شوخی که به ذهن‌مان می‌رسد، حتما شوخی خوبی است.

ما درباره هر موضوعی که می‌خواهیم صحبت کنیم، اول کلیشه‌ها به ذهن‌مان می‌رسد. شاید در اثر طنزمان این کلیشه‌ها وجود داشته باشند، اما خلاقانه نیست.

دومین اشتباه انتخاب موضوعی است که بر موج خبری سوار شده و سومین خطا این است که یک ردیف پیدا کنیم و بر اساس آن ردیف شعر بسراییم.

همچنین اینکه بخواهیم سلیقه مخاطب را معیار سرودن شعر طنز قرار دهیم تا از شعر ما خوشش بیاید، از اشتباهات در سرودن شعر طنز است.»

او با اشاره به اینکه شاعر و طنزپرداز نباید نمک به شعر اضافه کند و بامزگی باید در خود اثر طنز وجود داشته باشد، گفت: «آدم معمولی مخاطب طنز نیست. اساسا طنزنویسی کار آدم بسیار باهوش است و فهمیدنش هم کار آدم بسیار زیرک است.»

اسماعیل امینی با اشاره به اهمیت وجود فانتزی در شعر طنز گفت: «فانتزی معنایی فراتر از معانی و تداعی ذهنی است. به همین علت در نوشتن درباره موضوعات روز می‌تواند تاثیرگذار باشد و آن را متفاوت کند.»

او در پایان تاکید کرد که در آثار طنز می‌توان از ظرفیت‌های زبانی استفاده کرد و متن یا شعر طنز را گسترش داد.

همچنین قابلیت بلاغت زبان یا فنون ادبی می‌تواند در سرودن شعر طنز و نوشتن اثر طنز موثر باشد و زیبایی هنری را در شعر و متن بیاورد.

در این جلسه شرکت کنندگان هم نظرشان را درباره موضوعات مطرح شده بیان می‌کردند و با جریان کارگاه همراه بودند. همچنین زمانی به پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان اختصاص پیدا کرد.

پایان

برای آگاهی از سایر اخبار رویداد قلمه اینجا کلیک کنید

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=320495
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.