کارگاه استنداپ کمدی در سومین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد

کارگاه استنداپ کمدی در سومین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد

کارگاه «بالاخره بامزه می‌نویسم» در دومین روز رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان گلستان با تدریس نیلوفر ناظری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز روز پنجشنبه ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، کارگاه آموزش استنداپ کمدی برگزار شد و نیلوفر ناظری در این جلسه نکات مهمی درباره نویسندگی و اجرای استندآپ توضیح داد.

ناظری در ابتدای کارگاه درباره استندآپ کمدی توضیح داد: «استندآپ کمدی نقد و بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی است که با هنر سخنوری و بازیگری اتفاق می‌افتد.

استندآپ کمدی یعنی مقدمه‌ای کوتاه که شامل اطلاعات است و بعد ضربه‌ای دارد که آن هم کوتاه و خنده‌دار است.»

وی درباره ویژگی‌های استندآپ کمدی گفت: «دغدغه‌های فردی و اجتماعی کمدین می‌تواند طرح یک استندآپ را تشکیل دهد تا کمدین درباره آن شوخی بسازد و برای دیگران اجرا کند.

به همین علت هر کمدینی می‌تواند خودش متن استندآپ کمدی‌اش را بنویسد و با توجه به ویژگی‌های شخصیتی‌اش متن را جلو ببرد.»

ناظری با اشاره به اینکه لهجه در استندآپ مثل یک ابزار عمل می‌کند، گفت: «در هر استندآپ اول باید تکلیف متن مشخص شود و بعد از آن از لهجه استفاده کنیم و لهجه به تنهایی نمی‌تواند بار استندآپ را به دوش بکشد.»

نیلوفر ناظری در انتهای بخش اول کلاس به شرکت کنندگان کارگاه توصیه‌هایی کرد تا بتوانند کیفیت استندآپ کمدی را از نظر متن و اجرا بالا ببرند.

نیلوفر ناظری در بخش دوم کلاس خود به تکنیک‌های خلق کمدی پرداخت و در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «ما در استندآپ کمدی نمی‌توانیم حکم قطعی صادر کنیم و بگوییم همه‌ی مسئولان یا همه‌ی مردم یا همه‌ی فلان قشر اینطور هستند یا آن‌طور. ما در استندآپ کمدی از عبارت «بعضی» استفاده می‌کنیم تا هم بتوانیم نقد خود را منتقل کنیم و هم یک نقد را به همه ربط ندهیم.»

ناظری در ادامه با اشاره به برخی از اصول اجرای استندآپ کمدی گفت: «یکی از تکنیک‌های اساسی در اجرای استندآپ کمدی استفاده از شوخی‌های سه‌تایی است و مهمترین اصل هم شوخی‌هایی است که از مقدمه و ضربه ساخته شده است.»

او در پایان جلسه آموزشی بالاخره بامزه می‌نویسم گفت: «استندآپ کمدی با تئاتر کمدی و قصه‌گویی تفاوت دارد و مهمترین نقطه تمایز آن با سایر گونه‌های کمدی این است متن در استندآپ کمدی شامل یک مقدمه و یک ضربه است.»

در ادامه و پس از توزیع نشریه سه‌نقطه شماره اختصاصی استندآپ کمدی، چند تن از حضار که استندآپ آماده داشتند روی سن رفتند و اجرا کردند. پس از هر اجرا هم نیلوفر ناظری نکات قوت و اشکالات را گوشزد کرد.

کارگاه زیست طنزپردازانه در سومین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=320277
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.