کارگاه استنداپ کمدی در چهارمین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد

کارگاه استنداپ کمدی در چهارمین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد

کارگاه «بالاخره بامزه می‌نویسم» در دومین روز رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان سیستان و بلوچستان با تدریس نیلوفر ناظری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری، روز پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲، کارگاه آموزش استنداپ کمدی برگزار شد و نیلوفر ناظری در این جلسه نکات مهمی درباره نویسندگی و اجرای استندآپ توضیح داد.

او با اشاره به اینکه انعطاف پذیری یکی از ویژگی‌های استندآپ‌کمدین و طنزپرداز است، گفت: «برای ورود به صحنه باید از خودمان انعطاف نشان دهیم و برای یادگیری تغییر کنیم.

طنزپرداز و کمدین باید این تغییر را بپذیرد و برای یادگیری تلاش کند.»

ناظری همچنین بر تاثیرگذاری یک متن بر روی مخاطب تاکید کرد و گفت: «متن یک اجرا باید روی مخاطب اثر بگذارد و حرفی برای گفتن داشته باشد.

همچنین ما می‌توانیم سوژه‌هایمان را از اطرافمان انتخاب کنیم و با دغدغه‌های خودمان شوخی کنیم.

این دغدغه‌های شخصی می‌توانند با اغراق همراه شوند و شوخی بسازند. این شوخی‌ها معمولا جواب می‌دهد و دیگران با آن همذات‌پنداری می‌کنند.»

او درباره استفاده از لهجه در متن و اجرای استنداپ گفت: «باید اول سعی کنیم متن‌مان خنده‌دار باشد.

لهجه فقط برای بهتر شدن استنداپ استفاده می‌شود و نمی‌شود کل متن را به استفاده از لهجه اختصاص داد.»

ناظری در ادامه بیان کرد: «پیشنهاد می‌کنم قبل از آنکه به اجرا فکر کنید، نویسنده باشید یا متن‌هایی که دیگران برای شما می‌نویسند را از فیلتر ذهنی خودتان عبور دهید.

همچنین سعی کنید در هر کلاس و ورکشاپی شرکت نکنید و در کلاسی که به نظرتان مفید بود و شما را از جایی که بودید یک مرحله بالاتر برد، شرکت کنید.»

او تاکید کرد: «مخاطب خودتان را بشناسید و طبق جامعه هدف‌تان متن بنویسید و اجرا کنید. همچنین سبک خاصی داشته باشید و سعی کنید جریان‌سازی کنید.»

نیلوفر ناظری در انتهای بخش جلسه اول کارگاهش به شرکت کنندگان کارگاه توصیه‌هایی کرد تا بتوانند کیفیت استندآپ کمدی را از نظر متن و اجرا بالا ببرند.

او همچنین توضیحاتی درباره طنز، فکاهه، هزل، داستان طنز، دیوار چهارم، تفاوت استنداپ کمدی و جوکر، تکنیک‌های کمدی نویسی و انتخاب موضوع به حاضران ارائه و با مثال‌هایی این موارد را شرح داد.

او پیشنهاد داد که موضوعات را می‌شود از اطراف، حوادث و اتفاقات انتخاب کرد.

ناظری با اشاره به اینکه شوخی از مقدمه و ضربه تشکیل شده، گفت: «مقدمه واقعی و مختصر است، اما ضربه، فانتزی است و در خودش ضربه و غافلگیری دارد.»

در این جلسه شرکت کنندگان هم نظرشان را درباره موضوعات مطرح شده بیان می‌کردند و با جریان کارگاه همراه بودند. همچنین زمانی به پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان اختصاص پیدا کرد.

پایان

برای آگاهی از سایر اخبار رویداد قلمه اینجا کلیک کنید

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=320477
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.