کارگاه چگونگی خلق داستان و رمان طنز در چهارمین رویداد آموزشی طنز قلمه برگزار شد

کارگاه چگونگی خلق داستان و رمان طنز در چهارمین رویداد آموزشی طنز قلمه برگزار شد

اولین جلسه از سری کارگاه‌های حضوری چهارمین رویداد آموزشی طنز قلمه با عنوان «چگونگی خلق داستان و رمان طنز» با تدریس داوود امیریان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری، در این کارگاه داوود امیریان ابتدا خوب دیدن و خوب شنیدن را از ویژگی‌های طنزپرداز دانست و گفت: «می‌توانیم از حکایات و گفته‌های دیگران استفاده کنیم. حتی گاهی می‌توانیم سوژه‌هایمان را از طریق اخبار پیدا کنیم.

بسیاری از آدم‌ها اطرافمان هستند که می‌توانیم رفتار آنها را با دقت ببینیم و درباره آن رفتار و آن سوژه، بنویسیم.»

امیریان تخیل و اغراق را از ویژگی‌های طنز دانست و گفت: «طنزپرداز باید مثل یک ورزشکار تخیل و ذهن خودش را قوی کند و اغراق را چاشنی آن کند. چون طنز معمولاً با اغراق همراه است.

همچنین طنزپرداز باید در یادگیری و استفاده از این نکات در طنز، تمرین و ممارست داشته باشد.»

وی همچنین با آوردن مثال‌هایی از انیمیشن شرک، گفت: «موقعیت طنز موضوع مهمی است که یک طنزپرداز می‌تواند آن را پیدا کند و آن را گسترش دهد.

اما باید به این نکته توجه کرد که نباید در طنز به دیگران اهانت کرد و با هر موضوعی شوخی کرد.»

داوود امیریان تاکید کرد: «باید نگاه جستجوگر داشته باشیم و به دنبال سوژه بگردیم تا بتوانیم درباره آن بنویسیم. بعد باید درباره آن موضوع تحقیق و پژوهش داشته باشیم و اغراق را چاشنی آن کنیم.

هنرمند باید برای دکمه‌اش کت و شلوار بدوزد و آن دکمه، طرح و ایده یک اثر است که باید گسترش پیدا کند.»

او با تاکید بر اهمیت بازنویسی گفت: «خیلی از آثار در بازنویسی خلق می‌شوند. به طور مثال کتاب «جنگ و صلح» از تولستوی، ۳۲بار بازنویسی شده است.»

در ادامه کارگاه، امیریان تجربه زیسته را موضوعی مهم دانست و گفت: «اولین راه در نوشتن این است که درباره اتفاقات اطرافمان بنویسیم. به طور مثال شما بهتر از من می‌توانید شهر زاهدان را توصیف کنید و درباره‎اش بنویسید.»

او تمرین و نوشتن یادداشت روزانه را از نکات مهمی دانست که هر نویسنده و طنزپردازی باید به آن توجه کند تا بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد و روان بنویسد.

در پایان کارگاه، بعضی از حاضران داستان‌هایشان را خوانده‌اند و ایده‌های‌شان را مطرح کردند.

پابان

برای آگاهی از سایر اخبار رویداد قلمه اینجا کلیک کنید

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=320450
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.