نقد فیلم دست انداز؛ کمال تبریزی نسخه کیک!

نقد فیلم دست انداز؛ کمال تبریزی نسخه کیک!

نویسنده: علیرضا عبدی

اول از همه، مسئله‌ی اصلی فیلم، کارگردانی است. کمال تبریزی (به‌نظر بنده) دو نسخه دارد. یک نسخه‌ی واگعی که «لیلی با من است» و «مارمولک» و «سرزمین مادری» می‌سازد و یک نسخه‌ی کیک که با نگاهی فانتزیکال دست به ساخت دست‌انداز و یا مارموز می‌زند.

درهم‌آمیزی خیال و واقعیت سابقه‌ای طولانی در سینمای جهان دارد و نویسندگان بزرگی مانند چارلی کافمن بارها و بارها سراغ چنین داستان‌هایی رفته‌اند.

درخشش ابدی یک ذهن پاک، اقتباس و جان مالکوویچ بودن از نمونه‌های درخشان این سبک از داستان‌گویی در سینمای جهان هستند. اما این‌جا در کارگردانی کمال تبریزی، ما گم شدن ببینده را شاهدیم در این حجم شخصیت‌ها و عدم شخصیت‌پردازی!

نقد فیلم دست انداز

این کار، جلوه‌های ویژه بصری مناسبی دارد. به‌اندازه و در حد و حدود فیلم «طعم شیرین خیال». خصوصاً آن‌که این جلوه‌های ویژه نقش مهمی در داستان خیال‌انگیز تبریزی بازی می‌کنند و اگر کارگردان موفق نمی‌شد از این موضوع به درستی استفاده کند، کل فیلم از دست می‌رفت.

اما تبریزی موفق شده کاملاً هوشمندانه و با تکیه بر تجربه‌ی نسبتاً موفق طعم شیرین خیال در دست انداز به خوبی از جلوه‌های ویژه استفاده کند.

در فیلم‌نامه پرش‌هایی را شاهدیم که گاهی مخاطب خط اصلی داستان را گم می‌کند و تا بیاید با آن خود بگیرد، وارد دنیای واقعی از فانتزی‌ می‌شویم.

از نظر بازی، بازی درخشان پرویز پرستویی در مارمولک و لیلی با من است، رضا کیانیان و مهران مدیری در همیشه پای یک زن در میان است بهترین شاهد مثال برای کیفیت بالای بازی‌ها در فیلم‌های کمال تبریزی است. همین مطلب گویای بازی گرفتن درست و به‌اندازه‌ی کنترل تبریزی از بازیگر می‌شود.

در دست‌انداز هم ما شاهد بازی‌های نسبتاً خوبی از بازیگران فیلم هستیم. در این فیلم بازیگران باتجربه و باسابقه‌ای مانند رضا کیانیان و رویا نونهالی در کنار هدی زین‌العابدین حضور گرم و دل‌نشینی دارند و به‌طور کلی بازی‌ها در آخرین فیلم تبریزی کیفیت خوبی دارد.

در مجموع شاید اگر کمال تبریزی نسخه‌ی اصلی خودش بود یا این کار را نمی‌ساخت و یا بهتر می‌ساخت.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو تماشا کنید.

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=320146
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.