مرگ براي همسايه هم خوب نيست

 

مهران حسيني متولد آذرماه سال ?? و دهه شصتي است که بسياري از ناگفته‌ها را در مورد او همين در خود مستتر دارد. فوق ليسانس مهندسي صنايع دارد‌ و حدود ?? سال سابقه حرفه‌اي در شعر و کم و بيش ?? سال هم به دنياي طنز و شوخ طبعي قدم گذاشته است. حاصل اين همه سال کار و تلاش هم البته دو نسخه کتاب به صورت مجموعه شعر‌هاي او به نام هاي «در خيابان يکطرفه» از نشر «هنر رسانه ارديبهشت» و مجموعه «اصطکاکتوس» از نشر «نيماژ» است که اتفاقاً اين دومي مجموعه طنز و فکاهي است. دو عنوان کتاب هم به صورت گردآوري اشعار طنزپردازان تهيه و چاپ کرده‌است که عبارتند از «سنگپاي قزوين»  و «دلبري برگزيده‌ام که مپرس» که هردو از نشر سوره مهر منتشر شده‌اند. در سابقه مهران حسيني مي‌توان به برگزيده شدن در جشنواره‌هاي متعدد شعر اشاره کرد؛ از جمله مقام اول جشنواره سراسري شعر رضوي، مقام دوم شعر طنز مکتوب سوره، مقام اول جشنواره ملي طنز اراک، مقام اول جشنواره استاني مطبوعات در بخش طنز و…

 

  • پيشنهادها و توصيه‌هاي شما به عموم مردم در برابر بيماري کرونا چيست؟

 

توصيه من اين است که همه مردم هميشه در صحنه ايران اعم از پير و جوان و زن و مرد از خانه‌ها دربيايند و هيچ کس در خانه نماند. چنانچه تعطيلي داشتند حتماً و حتماً از هر راه و بيراهي که توانستند خودشان را به شمال برسانند و کنار ساحل يا در پارک‌ها تجمع کنند و چادر بزنند و جوجه کباب و نوشابه ميل کنند. اين‌که تعطيل کنند و سنت حسنه شمال رفتن را کنار بگذارند بي‌حرمتي به فرهنگ ايراني است.

توصيه اکيد بنده اين است که کليه مشتريان بانک هر روز حتي اگر کار مهمي ندارند به بانک‌ها بروند و روي صندلي در فاصله کم از يکديگر بنشينند تا ساعت ??:?? که زمان کاري تمام شود. حتي پيشنهاد مي‌کنم اگر توانستند در صورت همديگر سرفه يا عطسه کنند که حق مطلب ادا شود.

در نهايت مردم از دولت خدمتگزار هم تشکر کنند به خاطر اين‌که ادارات و بانکها را باز نگه داشته ولي از مردم عادي مي‌خواهد که در خانه بمانند و اگر کسي مثلاً چک داشت به بانک نرود و بگذارد آن چک برگشت بخورد تا توصيه‌هاي کارشناسي وزارت بهداشت کاملاً رعايت شود.

همچنين هجوم به بيمارستان‌ها به خاطر يه‌جوري بودنِ تهِ گلو از اوجب واجبات است. اگر همه اين کارها صورت بگيرد مي‌شود اميدوار بود که ويروس کرونا همه ما را کنترل کند.

 

  • چگونه در چنين شرايطي هم مي‌توان احتياط و مراقبت ويژه کرد و هم اميدوار بود؟

 

جواب اين سوال را جدي مي‌دهم نه به زبان طنز. اين‌که احتياط و مراقبت داشته باشيم ناشي از همان اميد به زندگي و آينده است. همه ما مي‌خواهيم از اين بحران‌ها عبور کنيم و زندگي بهتري داشته باشيم. توصيه به ماندن در خانه براي کنترل بيماري است وگرنه کسي از سفر و گردش بدش نمي‌آيد.

به نظرم اگر بحران مديريت نداشتيم درصد بالايي از مشکل فعلي کنترل مي‌شد و به وجود نمي‌آمد. اما حالا که به اين وضع رسيده‌ايم مجبوريم روزنه اميد را باز نگه داريم و چشم به رحمت خداوند مهربان داشته باشيم و هم‌زمان با رعايت دستورالعمل‌هاي سازمان بهداشت جهاني از خود و خانواده در برابر تهديدهاي ويروس کرونا مراقبت کنيم.

 

  • پيشنهادهاي شما براي ايام خانه‌نشيني چيست؟

 

اين بستگي به سليقه افراد دارد. اگر با هنر و فرهنگ سروکار دارند مي‌توانند کتاب‌هاي متنوعي که هست را بسته به خواست خود مطالعه کنند يا فيلم‌هاي خوب را از سايت‌ها خريداري کنند و ببينند. اگر به ورزش علاقه دارند در خانه ورزش کنند و شکر خدا برنامه‌هاي آموزشي خوبي در هر زمينه‌اي در اينترنت يافت مي‌شود(از ???گيگ وزارت ارتباطات هم حتي‌المقدور استفاده نشود چون سرعت افتضاح آن مردم را مثل مرغ پرکنده دوان دوان راهي کوچه و خيابان مي‌کند!).

در آخر اگرچه انتظار عجيب و غيرمعقولي است ولي چه خوب مي‌شد اگر دولت محترم با کمک به مردم و در نظر گرفتن بسته‌هاي حمايتي، ضرر و زيان مردم و کسبه را در اين مدت جبران مي‌کرد تا آنها با خيال راحت‌تري در خانه بمانند تا به اميد خدا ريشه کرونا کنده مي‌شد.

 

  • چه کتاب‌هايي را براي مطالعه در ايام خانه نشيني پيشنهاد مي‌کنيد؟

 

از نظر من خواندن رمان‌هاي خوب و برجسته يکي از بهترين پيشنهادهاست. شايد يکي از رمان‌هايي که با شرايط فعلي قرابت دارد رمان «عشق سال‌هاي وبا» اثر گابريل گارسيا مارکز باشد. البته کتاب‌هاي طنز هم در اين ايام خواندني هستند. به نظرم آثار نثر جمالزاده و مجابي، يا شعرهاي ايرج ميرزا، عبيدزاکاني و… از قدما خوب هستند. از امروزي‌ها هم آثار زنده‌ياد ابوالفضل زرويي نصرآباد مثل «تذکره المقامات»، «رفوزه‌ها» و… و طنزپردازان خوش ذوق و باسابقه هم‌عصرخودمان که به دليل ترس از شرمندگ?ِ فراموشي پيدا کردن نام و نشانشان را با يک جستجوي ساده بر عهده مخاطب مي‌گذارم. البته از نويسندگان عزيزمان مي‌خواهم براي اين شرايط و نيز مراحل بعدي مثل بازگشت گودزيلا، ظهور اژدها، فعال شدن آتشفشان دماوند، جنگ ستارگان، برخورد شهاب سنگ و… هم توليد محتوا داشته باشند. خودم هم ايضاً!

 

  • به عنوان کلام پاياني اگر توصيه ديگري داريد بفرماييد.

 

در انتهاي کلام از صميم قلب به عنوان عضو کوچکي از اين جامعه براي تمام مردم آرزوي بهروزي و گذر از اين تلخي‌ها و ناملايمات فعلي دارم. اين روزها گذراست و ما بيش از هر وقت ديگر از اين شرايط بايد بياموزيم که در کنار هم بودن چه ارزشي دارد. بايد همه مردم به درک اهميت منافع ملي و ترجيح آن بر خواست شخصي برسند. اين‌که عده‌اي مايحتاج بهداشتي مردم را احتکار مي‌کنند راهي ندارد جز اينکه مردم با هم باشند و ناخالصي‌ها را از بين خود شناسايي و تاديب و اگر نشد اخراج کنند. بايد بدانيم که تنها با هم معناي انسان بودن داريم و مرگ براي همسايه هم خوب نيست. دوستي داشتم که مي‌گفت اگر مشکلي را امروز با يک هزينه کم حل نکني، فردا با چندين برابر هزينه امروز هم حل نخواهد شد. اميدوارم سال تلخ ?? عبرت آموز همه باشد و سال ?? دوران آغاز شادکامي مردم ايران باشد.

 

  • لطفا اگر اثري با اين موضوع داريد ارائه بفرماييد.

 

با اين همه مشکلات اگر درگيريم

مديون مديرهاي با تدبيريم

ما را کرونا گر نکشد آخر سر

از دست هزار محتکر مي‌ميريم

 

 

 

با آرزوي سلامتي و سپاس از شما‌‌

دفتر طنز حوزه هنري

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313331
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.