مرعشي: خوشبختانه «باقي قضايا» يک اثر طنز است!

 

به گزارش خبرنگار دفتر طنز، پنجاه و هشتمين نشست نقد و بررسي کتابهاي منتشر شده در حوزه  طنز «دگرخند» عصر ديروز با حضور عبدالله مقدمي نويسنده «باقي قضايا» و مسعود مرعشي، نويسنده و منتقد در تالار شماره دو انديشه حوزه هنري برگزار شد.

مسعود مرعشي در ابتداي نشست در نقد باقي قضايا گفت: کتاب مقدمه ندارد و به نظر مي‌رسد با عجله آثار براي چاپ جمع آوري شده است. مخاطب مي‌داند با کتاب طنزي رو به رو است اما تا کتاب را نخواند متوجه نمي‌شود با چه نوع قالبي و محتوايي رو به روست.

وي همچنين به تاريخ نداشتن مطالبي که قبلا در نشريات کار شده هم اشاره کرد و گفت: زمان، در فهم برخي مطالبي که داراي تاريخ انقضا هستند بسيار تاثيرگذار است و وجود ارجاعات در کتاب به ما کمک شاياني در فهم مطلب مي‌کند چراکه يک شوخي ممکن است در زمان حال جالب باشد اما با گذر زمان از ميزان جذابيت آن کاسته شود.

مرعشي در ادامه صحبت‌هاي خود، نثر يکدست کتاب را از نقاط قوت آن برشمرد و افزود: مهم ترين نکته اين کتاب اين است که با اثري طنز مواجه هستيم چراکه ديده مي‌شود در برخي آثار بر خلاف عنوان طنزي که دارند با محتوايي هزل، هجو و يا فکاهه مواجه مي‌شويم اما اين کتاب خوشبختانه طنز است.
وي ادامه داد: آقاي مقدمي طنز مي‌نويسد يعني انتقادي تلخ و گزنده را با زباني شيرين وکنايي بيان مي‌کند که موجب انبساط خاطر مخاطب مي‌شود اما نظر شخصي بنده اين است که مي‌توانستند با ادامه دادن برخي شوخي‌ها خنده بيشتري از مخاطب بگيرند، اما نويسنده برخي شوخي‌ها را ساده برگزار کرده است که شايد به اين دليل باشد که هدف او خندادن نيست و به تبسم اکتفا مي‌کند.

مسعود مرعشي همچنين درباره انتخاب سوژه‌ها در کتاب باقي قضايا گفت: سوژه‌ها خوب انتخاب شدند البته برخي سوژه‌ها تکراري است و از آقاي مقدمي به عنوان يک طنز نويس جوان اين توقع مي‌رود که زايش و آفرينش جديدي داشته باشند و از زاويه  ديگري به سوژه نگاه کند. گاهي احساس مي‌شود که نويسنده سن زيادي دارد که از يک بعد نقطه قوت است اما طبق زمانه و به روز پيش رفتن هم باعث رخ دادن اتفاقات خوبي در اثر مي‌شود.

وي با اشاره به نثر شيرين باقي قضايا افزود: کل کتاب نثر رواني دارد و اين براي مخاطب جالب است و او را همراه مي‌کند اما گاهي احساس مي‌کنيم خنده کم مي‌شود. البته طبق تعريف آقاي زرويي لازم نيست مخاطب قهقهه بزند اما در هر صورت براي مخاطب جذاب‌تر خواهد بود که وقتي شما سوژه جديدي را ارائه نمي‌دهيد لااقل از يک زاويه جديد به مطلب نگاه کنيد.

اين نويسنده و منتقد به کار بردن ديالوگ‌هاي رايج بين عامه مردم را از نقاط مثبت کتاب ارزيابي کرد و گفت: مشخص است که نويسنده رابطه خوبي با جامعه دارد اما احساس مي‌کنم کودکي خود را نوشته و مطالب او براي کودک امروز نيست. البته برخي بخش‌هاي کتاب بسيار جذاب است و نيش و نوش توأم شده و متن را بسيار جالب کرده است.

عبدالله مقدمي نويسنده کتاب با اشاره به تعريف ابوالفضل زرويي نصرآباد از طنز گفت: هر مطلبي  را که بخوانيم و دلمان خنک و انبساط دروني حاصل شود، طنز در آن اتفاق افتاده است. البته خيلي هم بايد و نبايدي وجود ندارد که مطلبي بايد بخنداند يا نخنداند. در کل سبک نوشته‌هاي من طوري نيست که اگر در جمعي خوانده شود طوفاني به پا کند و مخاطب را بسيار بخنداند و اين شوخي نکردن‌هاي من گاهي هم ممکن است اثر را از طنز دور کند.

وي در ادامه افزود: يکي از ويژگي‌هاي نثر من پرداختن به صحبت‌هاي عاميانه است و علاقه‌مندي زيادي نيز به پرداختن به ضرب المثل‌ها دارم. زبان برخي از طنز‌ها نيز قجري است. من قبل از اينکه با طنزهايي به سبک قجري آشنا شوم با خود اين سبک نگارش به دليل علاقه‌ام به تاريخ قاجار به ويژه مشروطه آشنا بودم.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=312179
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.