قم‌پز معرفي و بررسي شد

۱۲۷ اُمين جلسه از مجموعه برنامه‌هاي «دگرخند» دوشنبه ۱۲ شهريور ماه ۱۳۹۷ با حضور جمعي از علاقه‌مندان در سالن مرحوم اميرحسين فردي حوزه هنري برگزار شد. در اين برنامه، دکتر عباس احمدي، شاعر، طنزپرداز و از بانيان برنامه قمپز حوزه هنري استان قم و ناصر فيض مدير دفتر طنز حوزه هنري به همراه جمعي از نويسندگان، شاعران، طنزپردازان برنامه قمپز و علاقه‌مندان دگرخند  حضور داشتند.

در ابتداي اين برنامه عباس احمدي درباره نحوه شکل‌گيري برنامه قمپز گفت: در سال ۱۳۹۱ برنامه «در حلقه رندان» در شهر قم برگزار شد، سپس ايده اينکه برنامه‌اي مخصوص طنزپردازان قمي ايجاد شود به ذهن ما و چند تن از دوستان خطور کرد و جشنواره «سوهان روح» را در سال ۹۲ برگزار کرديم. به يک سال نرسيده بود که برنامه قمپز با رويکرد طنز به مسائل اجتماعي به شکل ماهانه شکل گرفت و امروز بيش از ۳۶ جلسه از آن برگزار شده است. بازخوردها، انتشار کليپ در فضاي مجازي و جريان‌سازي برخي از اشعار خوانده شده نشان مي‌دهد که اين برنامه توانسته است توجه مخاطبين را به خود جلب کند.

با توجه به فضاي حاکم بر شهر قم که محدوديت‌هايي مانند اجراي کنسرت و برنامه‌هايي از اين دسدر آن وجود دارد، برنامه قمپز که برنامه‌اي است که به شعر و نثر طنز مي‌پردازد مخاطبين بسياري را جذب کرده است. از طرفي به دليل ارتباط اين برنامه با يک نهاد انقلابي مانند حوزه هنري، سبب شده است تا حساسيتي درباره اين برنامه به وجود نيايد. شهر قم داراي شخصيت‌هاي طنز‌پرداز مشهوري است که از ميان آن‌‌ها مي‌توان به ميرزا دلشاد قمي، درکي قمي و شاطرعباس صبوحي قمي اشاره کرد.

در شهر قم شاعران طنزپرداز بسياري حضور دارند و همين مسئله سبب شده است تا از تمامي اقشار حتي از روحانيون نيز به اين برنامه علاقه‌مند شوند و افرادي مانند حجت‌الاسلام محمد حسيني که به عنوان يکي از شاعران فعال در برنامه قمپز حضور دارند، نشان مي‌دهد که توانسته‌ايم فعاليت مثمر ثمري را داشته باشيم و در اين ميان بازخوردهاي بسياري خوبي از طرف مخاطبين دريافت کنيم. کتاب مستطاب قمپز يکي از همين اتفاقات خوب است که اشعار برگزيده توسط من جمع‌آوري شده و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسيده است. همچنين برنامه‌ريزي شده است که کتاب بعدي قمپز به نثر اختصاص يابد و آثار برگزيده نثر اين برنامه به چاپ برسد.

در ادامه ناصر فيض به موضوع طنز پرداخت و درباره اشعار طنز گفت: در برخي از استان‌ها شعر طنز به خوبي رشد نکرده است، اما ما شاهد هستيم در برخي از استان‌ها مانند قم، کرمان، اصفهان، اروميه، آذربايجان،خراسان و يزد، برنامه‌هاي بسيار خوبي برگزار مي‌شود و اشعار بسيار قوي خوانده مي‌شود. به عنوان نمونه، در برنامه اخيري که در کرمان برگزار شد از ميان ۲۰ شعر خوانده شده ۱۵ شعر قوي بودند که اين آمار بسيار خوبي است. قم نيز واقعا ميزبان شاعران و طنزپردازان بسيار خوبي است که اميدواريم شاهد تبلور اين استعدادها در استان‌هاي ديگر نيز باشيم.

متاسفانه هرجايي که کار در دست مسئولي باشد که اهل آن کار نباشد، نتايج خوبي حاصل نمي‌شود. زماني که عباس محمدي در حوزه هنري قم مشغول به کار شد من گفتم بايد منتظر نتايج خوبي از کار وي باشيم؛ زيرا او از جنس و اهل اين کار است. اين روزها بسياري ادعاي کار فرهنگي دارند اما زماني  که جشنواره‌اي برگزار مي‌شود يا فردي افتخاري کسب مي‌کند مي‌بينيم که يک پاي او در حوزه هنري و برنامه‌هاي اين مجموعه است. هرجايي که ما نتيجه نگرفتيم به دليل آن است که کساني مسئوليت اداره آنجا را داشتند که اهل آن کار نبودند، اما در شهر قم شاهد اتفاقات بسياري خوبي هستيم و اميدواريم که اين مسئله ادامه داشته باشد.

در پايان اين برنامه حجت‌الاسلام محمد حسيني، دکترعباس احدي، مليحه رجايي، محمد غفاري، حسن بشتاب، مهدي کبيري، فرهاد موحدي، سيد مصطفي فاطمي، محمدحسين عليان و محسن ايماني به شعرخواني پرداختند.

«دگرخند» به همت دفتر طنز حوزه هنري به صورت ماهانه در سالن اميرحسين فردي برگزار مي‌شود.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313090
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.