قلم عبيد و دهخدا در دستان زرويي

 

حسين انتظامي، سرپرست سازمان سينمايي، درباره زنده ياد ابوالفضل زرويي گفت: فقدان بزرگاني چون ابوالفضل زرويي نصرآباد براي جامعه ادبي کشور هيچ‌گاه پُر نخواهد شد؛ به راستي که او قلم عبيد و دهخدا را زنده نگه داشت و توانست طنز کشور را به‌ويژه بعد از انقلاب به يک سرانجام و پختگي برساند.

 فقدان مرحوم زرويي نصرآباد را به جامعه فرهنگي، طنز و شعراي بزرگ تسليت عرض مي‌کنم. متاسفانه چنين بزرگاني که جمع اديبان را ترک مي‌کنند ديگر نمي‌توانيم جايگزيني براي آن‌ها پيدا کنيم و جاي خالي‌شان تا ابد احساس مي‌شود.

مرحوم ابوالفضل زرويي دست‌پروده مرحوم کيومرث صابري بود. او در نشريه «گل‌آقا» فضايي را فراهم کرد که استعدادهايي همچون زرويي نصرآباد شکوفا شوند و بتوانند جريان طنز را به‌خوبي ايجاد کرده و راهبري کنند. کيومرث صابري در وصف زرويي نصرآباد گفته بود که قلمي که عبيد و دهخدا بر زمين گذاشته بودند، زرويي برداشت و به شيوه همان‌ها راه طنز را ادامه داد.

ويژگي بارز قلم زرويي نصرآباد، صميميت، قابل فهم بودن، پختگي و اثرگذاري بالاي آن بود. مردم زرويي را مي‌شناختند و درک مي‌کردند. قلمش به نحوي بود که همه حرفش را مي‌فهميدند. او مي‌دانست که مردم چگونه مطلبي را دوست دارند و از همين راه مهم‌ترين و اساسي‌ترين انتقادات را با زبان شيرين و طنزآميز خود بيان مي‌کرد. چنين افرادي بر افراد پس از خود بسيار اثرگذار هستند و قطعا جامعه امروز طنز کشور وامدار بزرگاني چون زرويي نصرآباد است.

گفتني‌ است، ابوالفضل زرويي نصرآباد، شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز ايراني ?? آذر بر اثر عارضه قلبي در احمدآباد مستوفي درگذشت؛ به همين مناسبت مراسم يادبود چهلمين روز درگذشت زنده‌ياد زرويي نصرآباد چهارشنبه ?? دي‌ماه در حوزه هنري برگزار مي‌شود.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=312777
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.