فیلم سینمایی معجزه عشق و انتظار معجزه از عشق

فیلم سینمایی معجزه عشق و انتظار معجزه از عشق

نویسنده: ابراهیم کاظمی مقدم

فیلم سینمایی معجزه عشق با نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ممتاز از سری کمدی‌های سال ۱۴۰۲ است که از خرداد روی پرده سینما رفت و شهریور وارد شبکه‌های نمایش خانگی شد.

حضور اکبر عبدی به عنوان شخصیت اول این داستان آن هم در لباس یک روحانی کاملا یک انتخاب گیشه‌پسند بوده است.

شاید تجربه کارگردان و تهیه‌کننده از فیلم‌های افراطی‌ها و چهار اصفهانی در بغداد باعث این انتخاب شده است. تجربه‌هایی که به تقلید از موفقیت فیلم اخراجی‌ها صورت گرفت و این بار قرار بود تقلید از ایده‌ی فیلم رسوایی نیز به آن اضافه شود.

اما فروش گیشه این فیلم تا امروز به سه میلیارد نرسیده. تهیه کننده این اثر، داریوش بابائیان در مصاحبه ها گفته است مشکل ما همزمان بودن اکران با چند فیلم دیگر و پلمپ شدن سینمای سرگروهِ ما بوده است. چون سانس‌های اصلی سینما متعلق به فیلم‌های دیگر بوده و فیلم در سانس های پرت پخش می‌شده.

احتمالا عوامل نپذیرند اما باید پذیرفت که دوره این مدل تقلید در سینما گذشته و حتی اگر سانس‌های بهتری هم در سینما به این فیلم تعلق می‌گرفت، انتظار فروشی مثل یک ایده‌ی بکر از آن نبود!

فیلم داستان یک روحانی را روایت می‌کند که خودش مجرد است اما مشاوره ازدواج می‌دهد و دفتر ثبت ازدواج و طلاق دارد.

البته با بخش طلاق آن مخالف است. این روحانی برادری هم دارد که مجری یکی از شبکه‌های معاند شده است و همین موضوع مشکلاتی برای او به وجود آورده که باعث می‌شود حاج‌آقا تصمیم به سفر بگیرد و ادامه‌ی داستان که اندکی هم تخیلی است.

(این پاراگراف حاوی اسپویل است) حاج آقا در ادامه با یک خانم آشنا می‌شود و قرار می‌گذارد به همراه او به دوبی بروند. در هواپیما حاجی طی مکاشفه‌به عالم برزخ می‌رود و بعد از محاکمه به زندگی برمی‌گردد تا اشتباهاتش را جبران کند.

اشتباهاتی که حاج‌آقا را به دخترش که سال‌ها از وجودش بی‌خبر بود می‌رساند. در این میان دیدن فرشته‌های رقیب و عتید و ملائک عذاب با ظاهر انسانی، هرچند در یک فیلم کمدی توی ذوق می‌زند.

نه این که مثل خیلی‌ها بگویم فیلم تخیلی در سینمای ایران ضعیف می‌شود. ما سیتکام خوبی مثل مسافران را داریم که عکس این را نشان می‌دهد. اما این فیلم وارد عرصه‌ی خطرناکی به نام جهان پس از مرگ شده و آن را خوب در نیاورده است.

چیزی که می‌شد با زاویه‌های متفاوت دوربین و نمایش میمیک چهره بازیگران که اتفاقا حرفه‌ای هم هستند به نمایش گذاشت. منتها کارگردان قصد دیگری از این نمایش داشت که خودتان با دیدن فیلم، متوجه خواهید شد. مسائلی مثل بهشتی بودن فلان خواننده.

مشکل بزرگتر فیلم ناآشنایی کارگردان و عوامل با دنیای طلبگی و روحانیت است. بحث فقط ماشین شاسی بلند و زندگی لاکچری حاج‌آقا در عین تولد در خانواده‌ای فقیر و شاگردشوفری به کنار. این برادر ما کی فرصت کرد درس طلبگی بخواند و آخوند شود؟

حداقل تحصیلات حوزوی شش سال طول می‌کشد که با آن مجوز دفتر ثبت ازدواج نمی‌دهند و باید چند سال دیگر هم درس خواند. نیت خیر کارگردان برای نشان دادن این که روحانیت هم بخشی از مردمند و مثل آن‌ها زندگی می‌کنند قابل قبول است اما صحبت از فیلم تایتانیک و دل دادن و قلوه گرفتن با یک زن که اگر به دوبی رفتیم یک اتاق بگیریم یا دو تا ممکن است ظن انسان را به این ببرد که نیت کارگردان چیز دیگری بوده است.

چون با کت‌شلواری بودن اکبر عبدی در داستان خللی وارد نمی‌کرد و حتی ماجرا را بهتر هم می‌کرد.

فیلم سینمایی معجزه عشق را می‌توانید در فیلیمو تماشا کنید

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=319954
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.