فیلم روز بله؛ یک زندگی معمولی روی دور تند

فیلم روز بله؛ یک زندگی معمولی روی دور تند

نویسنده: مهدی صالحی

شاید اگر زمانی که بچه بودیم و به ما می‌گفتند امروز با هر چیزی که بخواهی موافقت می‌شود از خوشحالی زبانمان بند می‌آمد و مغزمان هنگ می‌کرد و کلاً یادمان می‌رفت چه می‌خواهیم.

در نتیجه یکی از بزرگ‌‌ترین شانس‌های زندگی‌مان را از دست می‌دادیم و اگر خیلی گیج نمی‌شدیم و مغزمان نهایت همکاری را با ما می‌کرد اسم یک غذا را می‌آوردیم.

مثلاً می‌گفتیم امروز ناهار سوپ می‌خواهیم بیشتر از این انتظاری از خودمان نداشتیم و نداریم و حتی امروزِ روز که بزرگ شدیم و خود صاحب فرزند و خانواده هستیم هم بیشتر از این انتظاری نداریم.

فیلم سینمایی روز بله یا روز بله گفتن داستان خانواده‌ای است که پس از کش و قوس‌های فراوان میان مادر خانواده و فرزندان تصمیم می‌گیرند برای رو کم کنی هم که شده یک روز بله قرار دهند و کودکان این خانواده هر آنچه گفتند البته در قالب مقرراتی که برای این روز است پدر و مادر اجرا کنند که امیدوارم چنین بلاهایی نصیب گرگ بیابان هم نشود.

میگوئل آرتتا که کارگردانی این اثر را که نوشته جاستین مالن بر پایه رمانی از ایمی کراوس رزنتال و تام لیختن هلد بر عهده دارد توانسته یک فیلم ۸۶ دقیقه‌ای که تلوبیون برای صرفه‌جویی در وقت آن را به ۶۷ دقیقه رسانده بسازد که در مجموع می‌توان نمره متوسطی را برای آن قائل شد.

این فیلم کمدی درام خانوادگی با داشتن اتفاقات طنز آمیز که همه آن‌ها از نیمه دوم فیلم آغاز می‌شود و در نیمه اول هیچ اثری از یک فیلم کمدی نمی‌بینیم، بیشتر به یک زندگی معمولی شبیه است که روی دور تند گذاشته شده است.

چون در عرض چند دقیقه تمام اتفاقات از آشنایی زن و شوهر گرفته تا تولد تمام فرزندانشان و سپس اختلافات بین آن‌ها که قطعاً ریشه در کودکی‌شان دارد را برای ما نمایش می‌دهد و به یکباره با توصیه یکی از معلم‌ها که کارش فال گوش ایستادن و خوردن سیب زمینی‌های سرخ شده است متحول می‌شوند.

فیلم از نظر فیلمنامه‌نویسی کیفیت بالایی ندارد. حداقل در این ۶۰ دقیقه‌ای که ما دیدیم.

تنها هدف نویسنده ایجاد لحظات شاد و فانتزی است و رساندن این پیام که اگر بچه‌ها به حرف پدر و مادر گوش ندهند، خرابکاری می‌کنند و ممکن است که بدبخت شوند ولی از نظر ایجاد لحظات کمدی و خنده‌آور آن را می‌توان موفق ارزیابی کرد چرا که با اتفاقات گوناگون و پشت سر هم در نیمه مربیان بیننده را میخکوب می‌کند.

از دیگر نکات جالب این فیلم تعداد زیاد تهیه‌کننده است این فیلم با رکورد بی‌سابقه هفت نفر تهیه‌کننده و پنج نفر بازیگر اصلی می‌تواند در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود.

این سریال را می‌توانید از فیلیمو یا نماوا تماشا کنید.

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=319052
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.