فیلم خماری ۲؛ تکرار در تایلند

فیلم خماری ۲؛ تکرار در تایلند

نویسنده: علیرضا عبدی

خلاصه داستان: «فیل، استو، آلن و داگ برای جشن عروسی استو به تایلند می‌روند. برنامه استو برای مهمانی قبل از ازدواج درست از آب در نمی‌آید و اوضاع خوب پیش نمی‌رود. با اینکه استو تمام تلاشش را می‌کند تا مهمانی مجردی بی‌دردسر برگزار شود صبح روز عروسی فیل، استو و آلن در یک هتل کثیف در بانکوک از خواب بیدار می‌شوند درحالی‌که باز هم چیزی از شب گذشته به‌خاطر ندارند و این بار تدی، برادر نوجوان عروس را گم کرده‌اند… .»

فیلم خماری ۲ (The Hangover Part II. 2011)، در سال ۲۰۱۱ یکی از پرفروش‌ترین‌های آمریکا در گیشه، اما یکی از شکست‌خورده‌ترین فیلم‌ها از لحاظ فرم و محتوا بود که (مثل خیلی از فیلم‌های دنباله‌دار) اصلاً و ابدا در حد و اندازه‌های قسمت اول ظاهر نشد.

در قسمت دوم، هر اتفاق و‌ شخص عیناً از قسمت‌ آماده است. یعنی آقای تاد فلیپس (کارگردان فیلم) همان فیلم‌نامه قبلی را از لاس‌وگاس به بانکوک برده است.

حتی اتفاقات داخل فیلم هم شبیه یا ادامه‌ای است بر همان وقایعی که در قسمت اول (اوریجینال) دیدیم. مثلا میمون این قسمت، همان ببر تایسون در قسمت اول است. کلی جیغ‌وداد می‌کند ولی نه پیش‌برنده داستان است و نه خلق کمدی کرده است.

البته هم که قسمت اول خماری در لاس‌وگاس سپری می‌شد اما هیچ‌وقت توهین آشکاری به این مکان و قوانین خاص آن نمی‌کرد اما در قسمت دوم، شاهد آن هستیم که سازندگان به تایلند رفته‌اند و فرهنگ آن‌ها را مسخره می‌کنند!

خماری ۲ به‌هیچ‌وجه صمیمت قسمت اول را ندارد و شما احساس می‌کنید برای سرکیسه کردن شما ساخته شده است. برخلاف قسمت اول که مخاطب را دست بالا فرض کرده بود و احترام زیادی برای بیننده‌اش قائل بود، در دومی دقیقاً موضوع برعکس شده.

سازندگان خماری ۲ تصور کرده اند مخاطبان فیلم دچار بیماری آلزایمر هستند، چون این قسمت دقیقاً مانند قسمت اول است. بنابراین فقط کسانی از تماشای آن لذت می‌برند که قسمت اول را ندیده‌ یا فراموش کرده باشند.

بازی‌ها همان است. یعنی اجرای کمدی توسط بازیگران در این قسمت با صحنه‌های خنده‌دار قسمت اول این فیلم سینمایی بسیار تفاوت دارند، به طوری که گویی بازیگران در «خماری ۲» به اجبار بازی می‌کنند و به هیچ‌کدام از حرکات و دیالوگ‌های کمیک خود اعتقادی ندارند.

کارگردانی در شرایط شلوغ و ابعاد بزرگ‌تر شهر بانکوک بد شده. فیلم‌نامه هم که شاید نیست شده چون همانند قسمت نخست، بیشتر اتفاقات رخ داده برای این چهار جوان نیز به دلیل کارهای بی‌خردانه و ناخودآگاهانه‌ای است که شخصیت آلن (زک گالیفیانکیس) انجام می‌دهد. همین است تعریفی تاسف برانگیز برای خماری ۲.

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317289
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.