فیلم خماری ۱؛ لاس‌وگاس شهر وفا، غروباش چه باصفا

فیلم خماری ۱؛ لاس‌وگاس شهر وفا، غروباش چه باصفا

نویسنده: علیرضا عبدی

خلاصه داستان: «یک مراسم عروسی به‌زودی برپا خواهد شد. داگ داماد مراسم است. به‌عنوان مراسم آخرین شب مجردبودن، با سه دوست خود تصمیم می‌گیرد به لاس‌وگاس برود و مست کند. داگ و دوستان با هم به هتلی می‌روند و به‌شدت مست می‌شوند. اما صبح روز بعد می‌بینند که کلی خرابکاری کرده‌اند و چیزی از شب قبل یادشان نمی‌آید و مهم‌تر از همه آن‌ها داگ را گم کرده‌اند که این محور اصلی داستان را شکل می‌دهد… .»

کمدی‌رمانتیک کم‌هزینه و ساده خماری (The Hangover Part I. 2009) با فروش فوق‌العاده‌اش همه را شگفت‌زده کرد. به‌طوری‌که در سال ۲۰۰۹ بیش از ۸ هفته در جمع ده فیلم پرفروش هفته سینماهای آمریکا قرار داشت. این‌ فیلم، با امتیاز ۷٫۷ در لیست ۲۵۰ فیلم برتر آی‌ام‌دی‌بی نیز قرار گرفت. همین دو مثال، نشان از فیلمی خوش‌ساخت است. قسمت‌های بعدی هم به دلیل استقبال ویژه، راهی گیشه شدند. (نقد اونا رو هم بخونید.)

فیلم خماری ۱، فیلم بسیار ساده‌ای است و اتفاقاً مهم‌ترین حسن فیلم هم همین سادگی آن است. (البته خلاف اعتقاد بعضی از کارگردانان وطنی) سادگی نه به این معنا که تماشاگر و مخاطب را … در نطر بگیریم و هر چرندی را به خورد آن‌ها دهیم.

خماری، از ساختار جالبی هم برای ایجاد تعلیق و هیجان برای تماشاگر استفاده کرده‌است. فیلم‌نامه خماری قوی نیست، زیرکانه و خلاقانه است؛ یعنی نحوه داستان، یکی از ویژگی‌هایی بود که مورد توجه و محبوبیت مخاطبان قرار گرفت.

چهار دوست از خواب بیدار می‌شوند. در عجیب‌ترین وضعیت ممکن قرار دارند. یک ببر داخل حمام قرار دارد، یک بچه چندماهه داخل کمد است و یکی از دندان‌های استو افتاده‌است! موقعیت از این جفنگ‌تر؟

فیلم از این موقعیت‌ها به‌هیچ‌وجه کم ندارد. از ماشین پلیسی که فیل و استو و آلن به همراه یک کودک ناشناس سوار آن شده و در پیاده‌رو در حال راندن آن هستند، تا یک گنگستر چینی که لخت مادرزاد در صندوق عقب ماشین پدر آلن قرار گرفته و یا اتاق آن‌ها که ناگهان سروکله مایک تایسون معروف و نوچه‌اش در آن پیدا می‌شود! ببینید چقدر ایده‌های دیوانه‌وار در این فیلم وجود دارد.

خماری، شخصیت‌پردازی، بازی و کارگردانی بسیار دقیق و حساب‌شده‌ای دارد. ولی داستانش خطی و بسیار قابل فهم است. خیلی سیال پیش می‌رود و تماشاگر نیاز ندارد خیلی ذهنش را برای غرق شدن در دنیای فیلم به کار بیندازد.

خود فیلم با روند حرکتی آرام و ساده‌اش این کار را به خوبی انجام می‌دهد. بازی‌ها حرفه‌ای و بی‌آلایش است. بنابراین می‌توان گفت خماری از آن دسته فیلم‌هایی است که همه ما هر چند وقت یک‌بار نیاز به دیدن آن‌ها داریم. مثل یک چرت ظهرگاهی.

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317286
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.