فعاليت‌هاي دفتر طنز حوزه هنري

ناصر فيض مدير دفتر طنز حوزه هنري با بيان اينکه برنامه «در حلقه رندان» يکي از باسابقه‌ترين جلسات اين دفتر در حوزه هنري است، گفت: در اين برنامه طنزپردازان هر ماه مي‌توانند ديداري تازه کنند و همچنين مخاطبان دفتر هم سنجيده ‌شوند.

داريوش کاردان همچنان اجراي اين برنامه را بر عهده دارد. البته در آخرين جلسه اين برنامه در سال ۹۷ به دليل مشغله‌هاي ايشان، اميرحسين مدرس اجراي برنامه را موقتا بر عهده گرفت. تغيير مجري برنامه «در حلقه رندان» را هم نکته مثبتي مي‌دانيم. زماني تلاش شد که از خود طنزپردازان و شاعران براي اجرا استفاده کنيم و در اين بين استعدادهاي طنزپردازي و اجرا در اين برنامه هم کشف شود. در مجموع سعي مي‌کنيم گاهي در نحوه اجرا تغييراتي بدهيم و اين تغييرات را مثبت ارزيابي مي‌کنم.

«محفل طنز» هر ماه بعد از «در حلقه رندان» اتفاق مي‌افتاد و پاتوق خوبي بود. اين برنامه با محوريت مرحوم ابوالفضل زرويي نصرآباد برگزار مي‌شد و بعد از درگذشت ايشان هم تلاش داريم تا اين برنامه ادامه داشته باشد. البته بعد از فوت ايشان اين برنامه کمي سرد شد، اما جلسات را تعطيل نکرديم. در صحبت‌هايي که بين طنزپردازان صورت گرفت، قرار بر اين شده که طنزپردازان حاضر در محفل طنز آثارشان را در جمع دوستان و پيش‌کسوتان بخوانند تا نقد و بررسي شود.

برنامه «دگرخند» هم مربوط به کتاب‌هاي منتشر شده و موضوعات مرتبط با طنز است و در سال ۹۷ نيز هر ماه برگزار شد. امسال طنز انقلاب اسلامي، طنز دوره مشروطه، طنز راديويي و … در اين برنامه در کنار نقد کتاب‌ها بررسي شده است.

همچنين هميشه به دنبال برپايي کارگاهي براي تحليل و تشريح مباني طنز مکتوب بوده‌ايم و در اين راستا «مکتب‌خانه طنز» با حضور رضا ساکي برگزار شد و تا امروز ايشان کار خود را خوب انجام داده است و نياز اين جلسات را تا حدود زيادي برآورده کرده است. کارگاه اسرار و ابزار طنزپردازي نيز دوره هاي مختلفي در حوزه هنري برگزار شده است و در دوره‌هاي مختلف آن زنده‌ياد منوچهر احترامي، اسماعيل اميني، يوسفعلي ميرشکاک، محمدعلي علومي و … حضور داشته‌اند. در سال ۹۷ يوسفعلي ميرشکاک به طور مستمر درباره شيوه‌هاي طنزنويسي در اين جلسات صحبت کردند.

در سال ۹۷ تلاش داشتيم تا در برنامه‌هاي استاني بي تاثير نباشيم و در جشنواره‌ها و جلسات طنز استان‌هاي مختلف حضور داشته باشيم. هميشه سعي داشته‌ايم با موضوعاتي که حوزه هنري دارد همراهي کنيم، هرچند جنس طنز به گونه‌اي است که نمي‌تواند در هر موردي همراهي داشته باشد و به طور مثال در ادبيات عاشورايي ما تنها مي‌توانيم جلسه «رندان تشنه لب» را برگزار کنيم.

در سال ۹۷ برنامه‌هايي براي بزرگداشت و نکوداشت ابوالفضل زرويي نصرآباد داشتيم و پس از فوت ايشان حوزه هنري از مراسم تشييع پيکرشان تا بزرگداشت‌ها سنگ تمام گذاشت. در استان‌هاي يزد، بجنورد، بيرجند، قم و دانشگاه تهران و حوزه هنري مرکز برنامه هايي درباره ايشان برگزار شد.

بررسي کتاب‌هاي طنزي که به دفتر طنز مي رسد نيز از ديگر فعاليت‌هاي دفتر بوده است و البته حجم کتاب‌ها بسيار زياد است و ما هر سال تنها چند عنوان کتاب را از اين آثار رسيده انتخاب مي‌کنيم و به چاپ مي‌سپاريم. معيارهاي انتخاب کتاب‌ها به لحاظ ساختاري و محتوايي است. چرا که مضامين نيز براي ما مهم است و هر اثر طنزي مورد قبول دفتر طنز نمي‌تواند باشد و بايد عرف و اخلاق در آثار رعايت شده باشد. ما براي جذب مخاطب نمي‌توانيم هر کاري کنيم و به طور مثال هر شخصي که به عنوان سلبريتي شناخته مي‌شود را در برنامه‌ها دعوت کنيم تا مردم به برنامه بيايند. ترجيح مي‌دهيم در برنامه «در حلقه رندان» 150 نفر بيايند و شعر و نثر طنز خوب گوش کنند تا اينکه با حضور يک سلبريتي هزار نفر را جمع کنيم.

خط قرمزهاي ما به معيارهاي درست سخن گفتن برمي‌گردد و بر اساس بخش‌نامه خاصي نيست بلکه عرف جامعه است. اگر ما آزاد باشيم که هر چه خواستيم بنويسيم و ارائه دهيم، باز هم هنرمندي مطرح مي‌شود که از هنر خود به شکل درست استفاده کند. آزادي باعث نمي‌شود هر چه دلمان خواست بگوييم.

وي تصريح کرد: در سال ۹۸ و در کنار ديگر برنامه‌هاي دفتر طنز حوزه هنري، جشنواره طنز سوره برگزار خواهد شد.

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311256
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.