صدقي مي‌تواند وودي آلن ايران بشود

 

صد و سي و چهارمين نشست دگرخند با موضوع نقد داستان طنز بعد از انقلاب با نگاه به سه‌گانه کتاب‌هاي طنز مهرداد صدقي با حضور علي زراندوز، داوود اميريان، مهدي فرج‌اللهي و مهرداد صدقي شنبه ?? فروردين، با استقبال خوب علاقه‌مندان در سراي اهل قلم برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه مهرداد صدقي درباره شروع کار نويسندگي گفت: شروع کار من در نويسندگي ادبيات طنز با جشنواره‌هاي حوزه هنري بود. همچنين آشنايي با ابوالفضل زرويي نصرآباد هم تاثير بسزايي در ادامه اين روند داشت. مدتي بعد با مجله «گل آقا» آشنا شدم که يک ستون طنز براي نوشتن به من داده شد، اما احساس کردم بايد از نوشتن مطالب ماهانه فاصله بگيرم.

وي ادامه داد: شغل اصلي‌ام از نويسندگي براي مجلات جدا بود و زمان کافي براي نوشتن داشتم، اما معايبي هم به همراه داشت. از همان ابتدا توجه اصلي‌ام اين بود که در ادبيات کشور حضور موثر داشته باشم. هيچ‌گاه شهرت برايم مهم نبوده و تنها چيزي که مي‌خواستم به ياد ماندن اسمم در ادبيات و اذهان عمومي بود. فکر مي‌کنم اسمم نسبت به نويسندگان ديگر کمتر معرفي شده اما مخاطبان باوفاتري دارم.

هر چقدر بيشتر مطالبم را بازنويسي مي‌کردم کيفيتش بالا مي‌رفت. اوايل از ايرادگيري ديگران ناراحت مي‌شدم، اما به مرور زمان متوجه شدم هر چقدر بيشتر عيب گرفته شود براي من بهتر است.

وي همچنين درباره نحوه انتخاب نام سه‌گانه کتاب‌هاي طنزي که نوشته توضيح داد: در ابتدا اسم «روزگار آقاي اوشين و آقاي دلار» را براي کتاب‌ها انتخاب کردم اما پشيمان شدم و بعد از مدت‌ها فکر و گشتن، اسم‌هاي «آبنبات هل‌ دار، آبنبات پسته‌ اي و آبنبات دارچيني» به نظرم بهترين گزينه آمدند.

در نهايت اسم آبنبات با طعم‌هاي مختلف را براي آن انتخاب کردم که سوغات فرهنگي مردم خراسان شمالي بوده و هديه‌اي از طرف من به مخاطبان است.

در ادامه اين نشست، داوود اميريان با بيان اينکه بهتر است کتاب هاي صدقي از سوي يک انتشارات براي دسترسي راحت تر مخاطب منتشر شود، گفت: به‌نظرم قبل از انقلاب ادبيات طنز بزرگسال قوت بيشتري داشت، اما بعد از انقلاب ادبيات طنز کودک و نوجوان رشد کرد و آثار شاخصي خلق شد. به عنوان نمونه مي‌توان از آثار مهدي حجواني، سوسن طاقديس، فرهاد حسن زاده، اکبر صحرائي، مصطفي رحمان دوست و شهرام شفيعي نام برد.

وي همچنين درباره سه‌گانه کتاب مهرداد صدقي عنوان کرد: نوشتن کتابي در حجم ??? صفحه بسيار سخت است و هر نويسنده‌اي از پس تنظيم شخصيت شناسي، چارچوب، زبان و لحن آن برنمي‌آيد. تنها ايرادي که از اين کتاب مي‌گيرم اضافات آن است که بايد يک بار ديگر ويرايش شود و به قولي چکش‌کاري شود.

علي زراندوز، نوييسنده طنز، در بخشي ديگر از اين نشست با اشاره به ترس نويسندگان از طنز نوشتن گفت: نويسندگان طنز از نوشتن مي‌ترسند. اميدوارم نويسندگان جوان شجاعانه دست به قلم شوند.

وي همچنين درباره صدقي عنوان کرد: روز اولي که صدقي را ديدم کارهايش مختصر و خوب بود. مشخص بود که مي‎خواهد يک گام محکم در حوزه نويسندگي طنز بردارد. همان‌طور که کتاب صدقي را مي‌خواندم دوست داشتم نقدهايي را که به ذهنم مي‌آيد به زبان بياورم.

در کتاب صدقي شوخي‌هاي سنجيده‌ ديده مي‌شود و به نظرم وي در آينده مي تواند وودي آلن ايران باشد. صدقي از هر شخصيت و وسيله‌اي که در کتاب مي آورد استفاده مي‌کند. پلان‌بندي در آثارش وجود دارد و براي همه آن‌ها برنامه‌ريزي مي‌کند.

اين نويسنده همچنين در نقد سه‌گانه صدقي گفت: مهرداد صدقي از هر شخصيت يا وسيله‌اي که در متن استفاده مي‌کند بي‌دليل نيست، اما استفاده از عنصر تکرار زياد قدرتمند نبود؛ مي‌توانست بسيار بهتر بشود. هر چقدر براي متن زحمت کشيده شود بازخورد بهتري خواهي داشت.

مخاطب در اثر طنز هميشه اين توقع را دارد که نويسنده کمي فانتزي بنويسد؛ زيرا دوست دارد قوانيني که به دنيا حاکم است در متن‌هاي طنز اندکي بشکند. اين شيوه نوشتن را به صدقي براي نوشتن کتاب‌هاي بعدي پيشنهاد مي‌کنم.

در پايان نيز محمدحسن صادقي يادداشتي را که درباره کتاب آبنبات هل‌دار نوشته بود؛ خواند.

جشن هفته هنر انقلاب که به همت حوزه هنري و با همکاري موسسه سپهر سوره هنر برگزار مي‌شود، به مناسبت سالروز شهادت شهيد مرتضي آويني در تاريخ ?? فروردين‌ماه آغاز شده و در طول يک هفته ضمن مرور مهم‌ترين رويدادهاي مرتبط با هنر انقلاب و هنرمندان انقلابي و معرفي چهره سال هنر انقلاب، با نمايش فيلم‌ها، اجراي تئاترها، برگزاري کنسرت و نمايشگاه‌هاي تجسمي و… تا تاريخ ?? فروردين ادامه مي‌يابد.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311261
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.