شوخ طبعي سالم موجب زندگي مسالمت آميز مي‌شود

صد و سي و ششمين نشست دگرخند روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ با حضور سعيد بي‌نياز، حامد تاملي و مهدي اسماعيلي و اجراي مهدي فرج اللهي در سالن اميرحسين فردي حوزه‌ي هنري برگزار شد. اين جلسه به بررسي رابطه‌ي شوخ طبعي و هوش‌هاي چندگانه اختصاص داشت.

مهدي اسماعيلي گفت:  ما، نگاه مهارت‌گونه به شوخ طبعي داريم که يک توانمندي محسوب مي‌شود و قابل ارتقا است و اثرهاي آن، در روابط انسان‌ها مهم مي‌باشد. همه‌ي افراد داراي هوش‌هاي چندگانه هستند اما بسته به شرايط فرهنگي، خانوادگي و … نوع بروز آنها متفاوت هست اما هوش‌ها، قابل تعليم و پيشرفت هستند و بعضي اوقات با هم کار مي‌کنند مانند ليونل مسي که هوش حسي و حرکتيش سبب تکنيک بالاي او در فوتبال و هوش تصويري قويش باعث سنجش موقعيت مناسب براي پاس دادن و گلزني مي‌شود.

والدين سعي مي‌کنند که فرزندان خود را به سمت جدي بودن هدايت کنند چون معتقدند شوخ طبعي سبب مي‌شود که کارهاي‌شان جدي گرفته نشود و ديگران نسبت به فعاليت آنها بي‌تفاوت باشند. ايشان، براي نشان دادن وجه طنز، شعر مصطفي صاحبي که در مورد حباب بود را خواندند و در ادامه، راهکارهايي براي تقويت هوش کلامي ارائه دادند که شامل گوش دادن به راديو، نوشتن، تماشاي فيلم، ضبط صداي خود در حالي که جوک يا داستاني را تعريف مي‌کنيم، بازي با کلمات و قرار دادن خود در فضايي که قرار است وارد آن شويم، بود.

سپس، سعيد بي‌نياز نويسنده‌ي کتاب روان شناسي شوخ طبعي در مورد هوش‌هاي چندگانه گفت: درس‌هاي نگارش، بخوانيم و بنويسيم مبتني بر هوش کلامي است که در طنزپردازان و روزنامه‌نگاران، قوي هست. هوش منطقي که براساس استدلال مي‌باشد به فيزيک و شيمي و … ارتباط دارد.

ايشان، در ادامه، به نظريه‌ي گاردنر در مورد انواع هوش‌هاي چندگانه اشاره کرد که عبارتند از: معماران و گرافيست‌ها از هوش تصويري و بصري بالايي برخوردار هستند اما هوش موسيقايي که مربوط به نغمه‌ها است در موسيقيدان‌ها و آهنگ‌سازها قويتر است. هوش ميان فردي  که مربوط به برقراري ارتباط با ديگران است جزو امور لازم براي روانشناس‌ها، بازارياب‌ها، مشاوران، سخنران‌ها و … است. کارآفرينان، هم، به خاطر داشتن هوش درون فردي بالا، شناخت خوبي از احساسات و انگيزه‌هاي خود دارند. هوش طبيعت گرايي نيز مربوط به کشاورزان، زيست‌شناسان گياهي و جانوري، محيط‌بان‌ها جنگل بان‌ها و … است. به طور کلي، نظريه‌ي گاردنر تحول عظيمي در شناخت افراد از خودشان ايجاد کرده‌است.

وي افزود: طنز بايد متناسب با محيط باشد. طنزپردازان موفق، هوش کلامي قوي دارند. خالقان کميک استريپ‌ها، هم، از هوش کلامي و تصويري سرشاري برخوردار هستند. سينماي صامت و پانتوميم نيز، مربوط به هوش بدني حرکتي مي‌باشد. افرادي مانند وودي آلن که با رابطه‌ها شوخي مي‌کنند داراي هوش بين فردي زياد هستند اما آنهايي که از هوش درون فردي‌ بالايي برخوردار مي‌باشند با شوخ طبعي مي‌توانند بر شرايط ناراحت کننده و استرس‌زا غلبه کنند.

در قسمت بعدي، حامد تاملي گفت: هوش، توانايي و قابليت حل مساله‌ي جديد است و نشان دهنده‌ي ظرفيت فرد، براي درس گرفتن از تجربه‌هاي گذشتگان است. شوخ طبعي سالم موجب زندگي مسالمت آميز مي‌شود. اين‌گونه افراد، دوست دارند که ديگران را شاد کنند و به راحتي با مشکلات خود کنار مي‌آيند اما شوخ طبعي پرخاشگرانه که بر اساس مسخره کردن و استهزا هست سبب طلاق مي‌شود و بعضي از افرادي که اين خصلت را دارند سعي مي‌کنند با بيان ايرادهاي خود، در بين ديگران محبوب شوند که نتيجه‌ي عکس دارد.

در بخش پاياني، مهدي اسماعيلي به بيان جزئيات تست روانشناسي‌اي که بين حضار توزيع شده بود، پرداخت. سعيد بي‌نياز، هوش چندگانه را ابزاري براي خود شناسي دانست. حامد تاملي بر استعداديابي کودکان براي هدايت آنها به مسير درست زندگي تاکيد کرد.

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311175
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.