برگزاری سومین جلسه کارگاه آنلاین رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان سیستان و بلوچستان

برگزاری سومین جلسه کارگاه آنلاین رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان سیستان و بلوچستان

سومین جلسه از سری جلسات آنلاین «از سیر تا پیاز طنزنویسی» رویداد ملی طنز قلمه ویژه سیستان و بلوچستان روز یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری، رضا ساکی که در دو جلسه گذشته درباره نوشتن و نوع روایت اتفاقات صحبت کرده بود، در این جلسه مفهوم طنز و طنزپردازی را برای حاضرین توضیح داد.

وی در ابتدای این جلسه با اشاره به تاریخچه طنز گفت: «تا پیش از دوران مشروطه مفهومی با نام «طنز» وجود نداشت و بعد از مشروطه و در زمان ادبیات معاصر، محققان و مترجمانی شروع به بررسی آثار شاعران و نویسندگان قرون گذشته کردند و بعد از آن مفهوم طنز حتی در آثار شاعرانی مثل حافظ و عطار و سعدی و … هم پیدا شد.»

ساکی با دسته بندی نوشته به چهار قسمت هجو، هزل، فکاهه و طنز، هر کدام را تعریف و ویژگی‌های هر کدام را به طور مفصل بیان کرد.

وی کتاب‌های مختلفی را به عنوان منابع برای آشنایی بیشتر با مفاهیم طنز معرفی کرد.

رضا ساکی با اشاره به اینکه برای پیدا کردن مفهوم طنز و طنزنویسی باید آثار دیگر طنزپردازان را خواند تا بتوان آن را بهتر درک کرد، گفت: «ذات حقیقی طنز چهار ویژگی دارد. خنده، اندیشه، انتقاد و مسخرگی چهار ویژگی است که در طنز وجود دارد و در هر متنی هر کدام از این ویژگی‌ها کمتر و بیشتر می‌شود.»

همچنین تاکید کرد: «برای انتقاد از یک شخص هیچگاه نباید ویژگی‌های ذاتی او را که هیچ نقشی در بدست آوردنش نداشته دستمایه شوخی قرار دهیم، بلکه باید از عملکرد و انتخاب‌هایش انتقاد کنیم. همچنین طنز ما نباید باعث عادی شدن یک مسئله شود و قبح و زشتی یک مسئله را از بین ببرد.»

در پایان این جلسه هم یک خبر برای شرکت کنندگان فرستاده شد و رضا ساکی از آنها خواست تا برای جلسه بعدی درباره این خبر یک متن طنز بنویسند. وی همچنین توصیه کرد می‌توانند تمرین جلسه قبل را طیق آموزش این جلسه بازنویسی کنند.

گفتنی است جلسه چهارم آنلاین کارگاه «از سیر تا پیاز طنزنویسی» در روز ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

پایان

برای آگاهی از برنامه‌های دیگر دفتر طنز اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=320394
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.