سریال ترش و شیرین؛ اختلاف طبقاتی با چاشنی کمدی

سریال ترش و شیرین؛ اختلاف طبقاتی با چاشنی کمدی

نویسنده: سارا ملاعباسی

اختلاف فرهنگی و اختلاف طبقاتی، گاهی خودش را در فرم و ساختار سبک درام و خانوادگی نشان می‌دهد.

اما اگر به این اختلاف از دید کمدی نگاه شود و رضا عطاران به عنوان کارگردان به آن نگاه کند، سریال کمدی ساخته می‌شود که تا مدت‌ها در ذهن بیننده می‌ماند.

سریال ترش و شیرین که در نوروز ۱۳۸۶ از شبکه سه سیما پخش شد، روایت زنی به نام نصرت است که بعد از مرگ همسرش، با چهار فرزندش زندگی می‌کند و برای امرار معاش ترشی خانگی می‌فروشد.زمانی که او می‌خواهد به درخواست صاحبخانه، به دنبال خانه‌ای جدید بگردد، مردی از طبقه بالای جامعه با او آشنا می‌شود و از او خواستگاری می‌کند.

از بازیگران این سریال می‌توان به مریم امیرجلالی، حمید لولایی، رضا عطاران، رضا شفیعی جم، شهره سلطانی، مجید صالحی و آناهیتا همتی اشاره کرد.

سریال ترش و شیرین از قسمت‌های ابتدایی تا نیمه سریال، پر از تنش‌هایی بین طبقه فقیر و ثروتمند جامعه و فرزندانی است که مخالف ازدواج پدر یا مادرشان هستند.

این موضوع در این سریال دستمایه شوخی‌هایی است که مخاطب را می‌خنداند و تا جایی که بتواند داستان را جلو می‌برد. حتا در جایی رفتار اشتباه و سطحی آدم‌ها را نقد می‌کند و حرفی برای گفتن دارد.

نیمه دوم سریال نیز به داستان دیگری برمی‌گردد که این دعواها و اختلافات را به چالش می‌کشد و به نوعی در آخر آن را به صلح تبدیل می‌کند.

سکانس‌های مربوط به دعوای بین شهرام و مجید، خواستگار آمدن برای دختر کوچکتر و سر و کله زدن با صاحب خانه قدیمی از جمله سکانس‌هایی است که می‌توان آن را به تنهایی نگاه کرد و خندید.

چرا که غالباً کمدی‌های سریال عطاران ابتدا مخاطب را به خنده می‌اندازد و در مرحله بعدی داستان را پیش می‌برد (نمی‌دانیم این موضوع هدف اصلی کارگردان بوده یا خیر، ولی برداشت ما چنین بوده است).

یکی از نکات مهم این سریال واقعی بودن تمام اتفاقات است. به طوری که دیدن آنها در زندگی روزمره غیرعادی نبوده و مخاطب به خوبی آن را درک کند.

گفتنی است ترش و شیرین یکی دیگر از آثار موفق رضا عطاران است که هنوز هم بسیاری از آدم‌ها آن را به یاد می‌آورند و آن را جزو آثار کمدی مهم در خاطرشان نگه داشته‌اند.

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317840
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.