روز جهانی پسورد؛ در انتخاب رمز ابتکار به خرج دهید

روز جهانی پسورد؛ در انتخاب رمز ابتکار به خرج دهید

نویسنده: علی‌رضا عبدی

با توجه به روز جهانی «تغییر دادن پسورد (برای امنیت بیشتر اطلاعات شخصی در فضای آنلاین)» یکم فوریه، برآن شدیم تا راه‌کارهای ساخت رمز را برای شما کاربران فضای مجازی (حالا اگه بذارن!) گردآوری کنیم تا از گزند حمله‌ی هکرها در امان باشید.

۱. واقعاً رمز بگذارید!

تعداد رمزهای یک‌دو‌سه‌چهار یا چهار‌سه‌دو‌یک دیگر از درگاه‌های پذیرش رمز بیشتر شده است. محققان هنوز نمی‌دانند که چرا انسان هوشمند، در عصر اطلاعات که به‌دنبال زندگی در کره‌ی مریخ است، چهار دانه عدد یک تا چهار را برای رمزش قطار می‌کند!

البته عده‌ای دیگر هم هستند که کلمه‌ی password بغل فیلد را کپی می‌کنند و درون رمز جای‌گذاری می‌کنند. خب لعنتی‌های جذاب و باهوش، نمی‌گویید که ناسا به‌دنبال شما می‌آید تا شما را راهی فضا کند؟! تازه می‌دانید اگر جای آن o یک ۰ بگذارید، ناسا شما را رایگان به نوک موشک می‌بندد و به فضا پرتاب می‌کند تا درس عبرت برای سایر کاربران شوید؟!

یا مثلاً اگر رمزتان abcdef باشد، تافل و آیلتس و دوسه تا از این مدارک کوفتی با امضای خود چارلز نمی‌دانم چندم (همون جانشین ملکه‌ی فقید انگلستان) دریافت می‌کنید؟ پس مثل آدمیزاد، آدمیزادانه رمز بگذارید.

۲. رمز را پیچیده کنید.

آخرین امتحان ریاضی عمرتان را به‌یاد آورید. (به‌یاد آوردید دیگه!) پیچیدگی سوالات، نسبت به جزوه‌ی درسی‌تان می‌شود همین رمز شما. مثلا از @#$\|}~” استفاده کنید تا خودشان ببینند به کار می‌آیند. بالاخره این کلیدها، مسخره‌ی کیبرد نیستند که.

۳. رمزها را منحصربه‌فرد بگذارید.

تعدد رمز خیلی هم عالیه (برخلاف تعدد چیزهایی که گفته‌اند نگوییم و‌ ما نیز نمی‌گوییم. شما هم بگویید که ما نگفته‌ایم.) برای چند جای مختلف از پسوردهای یکسان استفاده نکنید؛ چون با هک شدن یکی از آن‌ها امکان به‌خطر افتادن اکانت دیگر هم وجود دارد. حالا از شانس شما، اگر هکر آشنا باشد هم که می‌داند باید به کجا بزند.

۴. سایت پذیرنده را بپایید.

یکی از راه‌های لو رفتن اطلاعات شما این است که فرم‌های جعلی سایت‌های دروغین را پر می‌کنید. حالا درست است که می‌خواهید خرید کنید تا گران‌تر نشده… اما حواستان باشد که به url خود توجه کنید که حتما متعلق به سایت پذیرنده‌ی مورد نظر شما باشد.

۵. خودتان را رها کنید.

هدف از رها کردن، این است که یعنی هیچ‌وقت از مشخصات فردی (نام، نام‌ خانوادگی، شماره تلفن، تاریخ تولد و…) خودتان برای رمز عبور استفاده نکنید. حالا نروید جایی که با رهایی، خودتان را راحت کنید و دیگران را ناراحت.

۶. رمز را جایی نگذارید!

جاهای عمومی مثل دانشگاه یا کافی‌نت یا هر جای دیگری رمز تعیین نکنید. شیطان است دیگر… از سر بی‌کاری، درون جلد عموکافی‌نتی یا عموسایتی (مسئول سایت دانشگاه) حلول می‌کند و رمزتان را برمی‌دارد.

پایان

برای مطالعه سایر مطالب اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317196
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.