رجب ایودیک مهاجری مزاحم

رجب ایودیک مهاجری مزاحم

نویسنده: مهدی صالحی

رجب ایودیک که از هزینه‌های سرسام‌آور زندگی در شهر و شنیدن اخبار منفی تلویزیون خسته شده است به کلبه‌ای که از طرف مادربزرگش به او ارث رسیده به همراه دوستش نورالله نقل مکان می‌کنند.

در همان روز اول دو خانم جوان همسایه آنها می‌شوند که مثل همیشه که رجب از یک طرف بوم می‌افتد ابتدا با آنها درگیر می‌شود ولی در ادامه با کمک همین خانم‌ها که یکی از آنها وکیل است روستا و جنگل اطراف آن را از دست یک شرکت ساختمان‌سازی نجات می‌دهند.

رجب ایودیک مهاجری مزاحم

مجموعه فیلم‌های رجب که اولین آنها در سال ۲۰۰۸ تولید شد توسط برادران گوکباکار، شاهان و توگان، نوشته، کارگردانی، بازیگری و سرمایه‌گذاری می‌شود (یعنی اگر راه داشت خودشان فیلمبرداری، صدابردای و تمام کارهای دیگر را انجام می‌داند).

تا کنون هفت فیلم تولید کرده‌اند که آخرین آنها در آذر ماه سال جاری است، این مجموعه فیلم‌ها بر اساس اتفاقاتی که برای رجب که شخصیت اصلی داستان است و نقش آن را شاهان گوکباکار بازی می‌کند تولید می‌گردد و هر قسمت داستانی مستقل دارد و به فیلم بعدی ارتباطی پیدا نمی‌کند.

موضوع هفتیمن فیلم از مجموعه فیلم‌های رجب به حفاظت از طبیعت و محیط زیست می‌پردازد و حفظ بافت روستایی از مهمترین ارکان این فیلم است.

این فیلم بر خلاف فیلم‌های گذشته که جنبه کمدی آن بر درام می‌چربید بیشتر به جنبه‌های درام و تاثیرگذار توجه شده تا کمدی و بیشتر بار کمدی برعهده تکه کلام‌ها و رفتار رجب می‌چرخد و کمتر از کمدی موقعیت استفاده شده است.

از نکات قابل توجه در فلیم خوانندگان زن هستند که با ساز سنتی مردم ترکیه داستان و اتفاقات افتاده و در برخی مواقع بعضی از اتفاقات پیش‌رو را به صورت شعر همراه با نواختن ساز «باغلامان» که یکی از سازهای معروف آذریزبانان است. برای بیننده تعریف می کنند که اینگونه شعر خواندن در بین مردم آذری‌زبان از گذشته های دور بسیار رواج داشته است و کارگردان اثر با این کار این سنت را زنده نگهداشته است همچنین آهنگساز فیلم توانسته است با استفاده از آهنگها و اتفاقاتی که قرار است رخ دهد بیننده را برای ورود به صحنه آماده نماید مثلا در بخشی از فیلم که رجب خود را به عنوان وکیل در دادگاه طلاق مردی معرفی می کند آهنگ بازیگوش بر روی صحنه نواخته می شود که نوید دهنده اتفاقات جالبی خواهد بود .

در طراحی صحنه کارگردان اثر توگان گوکباکار با استفاده بجا از محیط زیست و مخصوصاً درختان تنومند در صحنه‌ای که رجب و شش نفر از دوستانش با بستن خود به یک درخت کهن سال که تقریباً مجموع سن درخت با مجموع سن این افراد برابر است و می‌خواهند با اعتصاب غذا اعتراض خود به ویران کردن جنگل و قطع درختان و ساختن شهرکی جدید به جای آن به گوش مردم برسانند این نکته را یادآور می‌شود که برای رسیدن یک درخت به این سن باید سال‌ها بگذرد.

ولی برای انداختن آن کمتر از یک ساعت زمان لازم است و یا در صحنه‌ای که برای مراقبت از جنگل رجب به همراه یکی از راننده‌های کامیون به جنگل می‌روند و رجب می‌گوید: در این شب تاریک حتی شغال‌ها هم خوابیده‌اند و تنها گرگ‌ها بیدار هستند اشاره به این موضوع دارد که برخی از افراد به صورت گروهی و در قالب یک تیم یا شرکت اقدام به ویرانی طبیعت و زندگی دیگران می‌کنند و این‌ها همان گرگ‌ها هستند که در دل شب و زمانی که هوا تاریک است و مردم غافل هستند حمله می‌کنند و کار خود را انجام می‌دهند در صحنه دیگری که رجب با بزی گفت‌وگو می‌کند برادران گوکباکار توجه ما را به این نکته جلب کرده‌اند که حیوانات اگر زبانی داشتند که می‌توانستند با ما سخن بگویند قطعا ما را محکوم می‌کردند و ما را از خانه و کاشانه خود بیرون می‌انداختند و ادامه حیات ما ارتباط زیادی به حضور این حیوانات دارد .

در مجموع می‌توان فیلم رجب ۷ را در ارائه یک معنی در قالب کمدی که همان بیان حفظ محیط زیست و روستاها، همراه با لبخندی از سر تفکر است را قابل قبول ارزیابی کرد که بر خلاف فیلم‌های قبلی که بشتر به جنبه کمدی داستان توجه می شد پیشرفت خوبی داشته است .

پایان

برای مطالعه معرفی سایر طنزپردازان اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317056
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.