برگزاری دومین جلسه کارگاه آنلاین رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان سیستان و بلوچستان

برگزاری دومین جلسه کارگاه آنلاین رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان سیستان و بلوچستان

دومین جلسه از سری جلسات آنلاین «از سیر تا پیاز طنزنویسی» رویداد ملی طنز قلمه ویژه سیستان و بلوچستان روز شنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری، ابتدای این جلسه با بررسی تکالیف حاضرین آغاز شد.

در جلسه اول از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود که یک گزارش بنویسند. رضا ساکی در ابتدای جلسه دوم آنها را بررسی کرد و به تفاوت نگاه نویسندگان در توصیف موضوعات متفاوت اشاره کرد.

وی با تاکید دوباره بر اینکه برای نوشتن و نویسندگی طنز باید قواعد روزنامه‌نگاری را دانست، گفت: «با خواندن اخبار متعدد در طول روز تا حدودی می‌توانیم سبک نوشتاری خبر را بشناسیم و بدانیم که کدام اطلاعات را کِی و کجا بیاوریم.»

ساکی با نام بردن ارزش‌های خبری و عناصر خبر، اجزای یک خبر را برای حاضرین توضیح داد.

وی با اشاره به اهمیت «لید» در خبر توضیح داد: «لید جذاب‌ترین بخش یک خبر را در خودش دارد و خواننده را به سوی متن خبر هدایت می‌کند.»

در ادامه جلسه، لید گزارش‌هایی که شرکت‌کنندگان جلسه قبل آن را نوشته بودند، بررسی شد و با آوردن مثال از تکالیف، شیوه نوشتن لید برای حاضرین دقیق‌تر تعریف شد.

رضا ساکی با اشاره به نوشتن خبر به سبک «هرم وارونه»، گفت: «در هرم وارونه اطلاعات مهمتر خبر به ترتیب برای مخاطب نوشته می‌شود و اطلاعات تکمیلی در انتها قرار می‌گیرد.»

وی با معرفی کتاب‌های مختلف به عنوان منابع برای نوشتن خبر از شرکت‌کنندگان خواست که درباره نوشتن و روایت کردن اتفاقات و پیرامون‌شان بیشتر تحقیق کنند.

در پایان این جلسه یک خبر برای شرکت کنندگان فرستاده شد و رضا ساکی از آنها خواست تا برای جلسه بعدی درباره این خبر یک متن طنز بنویسند.

گفتنی است  جلسه سوم و چهارم آنلاین کارگاه «از سیر تا پیاز طنزنویسی» در روزهای ۲۹ و ۳۰  بهمن ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

پایان

برای آگاهی از برنامه‌های دیگر دفتر طنز اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=320372
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.