حرف جماعت شعرا خريدار بيشتري دارد

 

عبدالله مقدمي، متولد سال ???? و فارغ‌التحصيل رشته زبان و ادبيات فارسي است. وي سرايش شعر را از نوجواني آغاز کرد و پس از مدتي پاي طنزنويسي به آثارش باز شد. در طول دوره فعاليت ادبي‌اش با مطبوعات و راديو همکاري داشته و تا کنون جوايز متعددي را در جشنواره‌هاي مختلف به خود اختصاص داده است از جمله:

جايزه اول طنز مکتوب در سال‌هاي ?? و ??

جايزه جشنواره مطبوعات در رشته طنز سال ??

جايره عبيد ?? و  …

همچنين مقدمي داوري تعدادي از جشنواره‌هاي ادبي و طنز را برعهده داشته است و تا کنون آثار متعددي از ايشان منتشر شده‌است که تعدادي از آن‌ها عبارتند از:

 باقي قضايا (نشر مرواريد)

از اون لحاظ -دور دنيا با زيرشلواري- چگونه اژدهاي خود را تربيت کنيم (نشر قاف)

 گاز مجاز (نشر قدياني)

 مادر ما زمين – به زبان آدم (نشر سوره مهر)

کله همايوني (نشر مدرسه)

 

پيشنهادها و توصيه‌هاي شما به عموم مردم براي بيماري کرونا چيست؟

 

خب راستش من تخصصي در مورد پيشنهادهاي پزشکي ندارم. تنها تخصصم مربوط مي‌شود به اينکه چطور به اين مشکل و بيماري نگاهي شوخ‌طبعانه داشته باشيم. البته بحمدالله برخي مسئولين مربوطه با شيرين‌کاري‌هاي خودشان اجازه کم شدن سوژه خنده را به مردم نمي‌دهند. من فکر مي‌کنم اگر براي مريض‌هاي کرونايي (که به اميد خدا هر چه زودتر خوب مي‌شوند) روزي سه بار سه تا از اين مصاحبه‌ها پخش شود موثر باشد.

اما گذشته از شوخي، همانطور که پيشينيان ما گفته‌اند: احتياط شرط عقل است. براي همين چه بهتر که رفت و آمدهاي اضافه را قطع کنيم. مخصوصاً مراقب باشيم که -دور از جان- ناقل بيماري براي بزرگترهاي خودمان نباشيم که خطر بيماري براي آنها بيشتر است.

 

پيشنهادهاي شما براي ايام خانه‌نشيني چيست؟

 

جماعت اهل کتاب! جز پيشنهاد کتاب چه حرف ديگري مي‌توانند داشته باشند؟ باز هم شکر خدا در اين مقطع حساس، اتفاقاً کسي براي پيشنهاد خرمايه‌داران تره هم خرد نمي‌کند و حرف ما جماعت فقرا و شعرا خريدار بيشتري دارد. پس به همه عزيزان پيشنهاد مي‌کنم در اين مدت بروند سراغ مطالعه عميق. هر چه عميق‌تر بهتر!

در بخش شعر، پيشنهاد مي‌کنم يک بار با توجه و دقت ديوان حافظ را بخوانيم. يک دور گلستان و بوستان هم واجب عيني است. در کنار ديگر آثار کلاسيک‌، مطالعه آثار شعراي بزرگ معاصر خيلي راهگشاست.

در باب طنز هم به صورت عمومي دو کتاب «قهوه قندپهلو» و «کبريت کم‌خطر» را پيشنهاد مي‌کنم. اگر تاريخ دوست داريد اما از نثر و لحن خشک آن خسته مي‌شويد، پيشنهاد مي‌کنم آثار مرحوم ابراهيم باستاني پاريزي را بخوانيد که هم فال است و هم تماشا.

 

اگر توصي? ديگري داريد بفرماييد.

 

چه توصيه‌اي بهتر از اينکه: مواظب خودتان باشيد.

 

لطفا اگر آثاري با اين موضوع داريد ارائه بفرماييد.

 

به صحرا ردپاها از تو بينم

تمام موج دريا از تو بينم

به هر جا بنگرم کوه و در و دشت

نشاني اي کرونا! از تو بينم

 

 

ويروس چه خوب است که از نا برود

اين بي‌همه‌چيزِ بي‌سروپا برود

در خنده ما نهفته آنتي‌ويروس

اي دوست! بخند تا کرونا برود

 

 

با آرزوي سلامتي براي شما

دفتر طنز حوزه هنري

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313304
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.