برگزاری جلسه دوم «از ایده طنز تا اجرای کاریکاتور» در رویداد آموزشی طنز قلمه

برگزاری جلسه دوم «از ایده طنز تا اجرای کاریکاتور» در رویداد آموزشی طنز قلمه

سومین کلاس در دومین روز رویداد ملی طنز قلمه ویژه استان سیستان و بلوچستان با عنوان «از ایده طنز تا اجرای کاریکاتور» با تدریس احمد عربانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری، پیش از شروع جلسه، هنرجویان طرح‌ها و تکلیفی را که از روز قبل انجام داده بودند به احمد عربانی نشان دادند و با او درباره ایده‌ها و طرح‌هایشان مشورت کردند.

احمد عربانی بر بومی‌سازی کاریکاتورها تاکید کرد و از هنرجویان خواست که در کارهایشان از نمادهای فرهنگی استفاده کنند. چون این نمادها علاوه بر آن که باعث ماندگاری هویت و فرهنگ یک منطقه می‌شود، می‌تواند در عرصه جهانی هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

او با اشاره به اهمیت ایده‌پردازی گفت: «به سه عنصر در طراحی داستان‌های مصور یا کمیک استریپ باید توجه کرد؛ نقطه شروع، اوج و نقطه پایان.

یعنی ایده باید از جایی شروع شود، اوج بگیرد و در نقطه‌ای تمام شود. البته ممکن است یک داستان چند نقطه اوج داشته باشد، اما در نهایت باید بسته شود و مخاطب پایان آن را ببیند.»

عربانی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان خلاقیت را پرورش داد، گفت: «برای پیدا کردن خلاقیت ابتدا باید ببینیم که به زمینه مد نظرمان علاقه داریم یا خیر.

همچنین با چندبار تمرین و علاقه نشان دادن به یک موضوع می‌توانیم علاقه‌مان را پیدا کنیم و با تحقیق و تفحص درباره آن موضوع آن را پرورش دهیم.»

او درباره روند پیدا کردن ایده و به چاپ رسیدن مطالب در مجله گل‌آقا گفت: «ما برای سوژه‌یابی، یک روز مشخص در هفته جلسه داشتیم که همه عوامل گل‌آقا مثل شاعران و نویسندگان و کاریکاتوریست‌ها و … حضور داشتند.

روبروی هر کدام از ما پوشه‌ای بود که در آنها اخبار روز وجود داشت.

همه ما در سکوت آن اخبار را می‌خواندیم و در فرم‌های مخصوص سوژه، ایده‌مان را می‌نوشتیم.

بعد از پایان زمان سوژه‌یابی، همه ایده‌ها را مطرح می‌کردند و هر کدام که رای بیشتری داشت، برای نشر انتخاب می‌شد.

همچنین وسط میز جلسه سبدی وجود داشت که ایده‌های رد شده را در آن می‌گذاشتیم و بعداً همین ایده‌ها در ستونی به نام «سبدیات» منتشر می‌شد.

بعد از این جلسه، جلسه‌ای با تعداد کمتر برگزار می‌شد که در آن ایده‌های انتخابی را دقیق‌تر انتخاب می‌کردیم.»

گفتنی است در انتهای این جلسه تمرینی با موضوع عید نوروز به حاضران داده شد.

پایان

برای آگاهی از سایر اخبار رویداد قلمه اینجا کلیک کنید

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=320490
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.