افسانه مادر دریا

افسانه مادر دریا

نویسنده: زهرا بزرگی

خب خب ما در مورد پدر دریا شنیدیم. ولی به افسانه مادر دریا نرسیدیم. هنوز خواهر دریا هم مونده. کجاش رو دیدید؟

حرف ما به شما اینکه از این به بعد لب دریا به قول اصفهانی‌ها؛ لبی آب سنگ نندازید! همون طور که نباید زباله پرت کنید. چرا که مادر دریا، پدر شما رو در میاره. پس حواستون باشه که وارد این بازی کثیف نشید. در کنار این موارد، زیردریایی‌های عزیز (غواصان محترم) به این بخش حتما توجه کنند.

چرا که در زمان‌های دور یا حتی نزدیک غواصان قدیمی‌مروارید که بدون هیچ‌گونه تجهیزاتی به زیر آب می‌رفتند، از وجود زنی در زیر آب خبر می‌دادند که بچه شیرخواره‌ای در آغوش داشته است. بسیاری که برای نخستین بار آن را دیده بودند و درباره آن هیچ آگاهی نداشتند در همان برخورد نخست سکته کرده و جان‌ سپرده بودند. که این موقعیت خوبی است برای به دام انداختن و انتقام گرفتن از کسانی که کینه آنها را بر دل دارید!

بله. این زن حتی می‌تواند صورت تغییر یافته آناهیتا، الهه باروری و خدای آب‌ها، در ایران باستان باشد. گاهی این زن به نزد غواصان آمده از آن‌ها می‌خواهد برای فرزندش گهواره‌ای تهیه کرده به زیر آب ببرد.

اگر غواص چنین کند، مادر دریا (ننه دریا) چند مروارید درشت به او خواهد داد.

در داستانی گفته شده است که در یکی از هیرات (هیر = برآمده از سطح دریا) در جنوب خلیج فارس در ژرفای دریا، غواصی مشغول صید مروارید بوده که چشمش به گهواره‌ای افتاده که زنی مشغول به تکان دادن آن بوده است. در حالت ترس و وحشت دستی بر شانه خود احساس می‌کند.

آن شخص زنی با بالاتنه انسان و پایین‌تنه به‌شکل ماهی بوده است. این زن با زبانی که فارسی، عربی یا افریقایی نبوده با او صحبت کرده و از او خواسته نزد آن‌ها بماند.

غواص با اشاره می‌گوید که دیگر نفسی برای ماندن ندارد، اما زن با نفس خود به دور او حبابی می‌سازد و می‌گوید اندکی پیش ما بمان.  همان کاری که زندگی با ما می‌کند!

ناگهان، چند زن دریایی با سبدهای رنگارنگ به مناسبت تولد بچه زن دریایی و برای سر سلامتی می‌آمدند. اما در آن سوی ماجرا، همکاران غواص در روی کشتی که از دیر آمدن غواص نگران شده بودند، طنابی را که یک سر آن به پای غواص بسته شده بود کشیدند و غواص بی‌هوش را روی عرشه آوردند.

پس از به هوش آمدن داستان مادر حامل گهواره را برای دوستانش تعریف کرد.

که اگر زن یا مرد دریایی با غواصی ارتباط برقرار کنند صیدش رونق می‌گیرد. اما همیشه این احتمال وجود دارد که آن‌ها از او بخواهند در زیر آب مانده با آن‌ها زندگی کند. اگر صیاد امتناع کند دیگر مرواریدی نخواهد یافت و اگر بپذیرد دچار خفگی و بیهوشی شده و اگر دوستانش او را به عرشه نکشند، خفه شده و خواهد مرد.

خلاصه حواستان به این ماجراهای دریایی باشد. مبادا مثل مادر ما باشید که هنگام به دنیا آوردن‌مان به پدرمان گفت برو انتهای دریا و آب دریا را بیاور تا بچه‌مان چشمانش رنگی شود!

البته که این ترفندی بیش نبود برای غرق شدن پدر! ولی شما گول این‌ها را نخورید چرا که مادر دریا اعصاب ندارد و شما را لقمه‌ای چپ می‌کند.

پایان

برای مطالعه سایر مطالب اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=318038
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.