استاد کریمی مراغه ای طنزپردازی خوش قریحه بود

استاد کریمی مراغه ای طنزپردازی خوش قریحه بود

استاد میرزا حسین کریمی مراغه ای، شاعر شیرین سخن و طنزپرداز، در ۲۰ بهمن در سن ۹۱ سالگی درگذشت و در روز ۲۳ بهمن مراسم تشییع و تدفین این شاعر آذربایجانی در زادگاهش برگزار شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم حسین کریمی مراغه ای پیام تسلیت صادر کردند.

طبق گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای که خطاب به نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی صادر شده به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجةالاسلام آقای آل‌هاشم دام بقائه

تسلیت اینجانب را به مناسبت درگذشت شاعر شیرین‌سخن و طنزپرداز مرحوم آقای میرزا حسین کریمی رحمةالله‌علیه به جامعه‌ی هنری آذربایجان و مردم عزیز مراغه و بالخصوص به بازماندگان محترم ایشان ابلاغ فرمائید. مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌کنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۲۴ بهمن ۱۴۰۱»

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در پیامی درگذشت استاد میرزاحسین کریمی‌مراغه‌ای، شاعر سرشناس و برجسته خطه آذربایجان و ایران را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ، قلب شاعرِ عارف، خاستگاه مهر و صفاست و برای مردمش می‌تپد، در جایی با شجاعت پیشقراول قیام علیه تاریکی است، زمانی هم نغزگو و طناز، مردم را نه سرگرم که با لطایفی به فکر فرو می‌برد و آنی در صف اصحاب آل‌الله، مرثیه می‌گوید و داغ آه به دل می‌نشاند.

کمتر شاعر معاصری را می‌توان یافت که این‌گونه متبحر و متخلق و متعهد ده‌ها هزار بیت سروده باشد. از این مناظر، دریغاگوی فقدان شاعر و ادیب فرزانه، مرحوم استاد حسین کریمی مراغه‌ای هستیم.

با نیازها و دردهای مردم آشنا بود و شعرش را به خدمت رفع مسائل مردم کوچه و بازار درآورد. در واقع او برای مردم ماند و در مسیر روشنگری، آزاداندیش و سخت‌کوش لحظه‌ای در حمایت از انقلاب اسلامی باز نایستاد و نام خود را در جرگه هنرمندان نیک‌اندیشِ خستگی‌ناپذیر، جاودان ساخت.

با افسوس فراوان، این شاعر خوش‌قریحه و ادیب فرهیخته اکنون در میان ما نیست ولی آثار او خاطره‌آفرین و ارزشمند خواهند ماند و برای تاریخ خودنمایی خواهند کرد.

مصیبت درگذشت ایشان را به خاندان محترم، دیار هنردوست مراغه و خطّه آذربایجان عزیز همچنین جامعه فرهیخته‌ی شعر و ادبیات کشور تسلیت می‌گویم و دعا می‌کنم روح ایشان که منوّر به نور خادمی مکتب‌ثارالله است با صالحان امت محشور شود.»

به گفته رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه، نشان درجه یک هنری استاد کریمی به پاس سرودن بیش از۳۵۰ هزار بیت شعر اجتماعی، طنز، مداحی و مرثیه، طی سال ۱۳۹۹ به ایشان تعلق گرفت و بسیاری از اشعارش را نه تنها در آذربایجان بلکه در آن سوی مرزها هم از بَر می‌خوانند.

احمد دادرس فیاض افزود: «اشعار اجتماعی و طنز استاد کریمی در قالب ۲۵ جلد کتاب رنگارنگ، و اشعار مرثیه و مداحی استاد در ۳۰ جلد چاپ و منتشر شده است.»

این شاعر معاصر خطه آذربایجان متولد ۱۳۱۰ در مراغه و ساکن این شهر بوده و ادامه‌دهنده سبک سنتی و کلاسیک شعر است؛ استاد کریمی بیشتر در اشعار طنز خود رسم و رسوم زمان خود را نقد کرده بود.

اکثر اشعار او هرچند به ترکی آذربایجانی سروده شد اما به علت مقید بودن به سبک قدیم و اوزان شعری، با تعبیرها و اصطلاح‌های عربی و فارسی بسیاری آمیختگی دارد.

پایان

برای مطالعه معرفی سایر طنزپردازان اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317377
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.